Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) v pondelok oznámila, že podala sťažnosť Európskej komisii (EK) na službu zasielania správ WhatsApp pre kontroverzné zmeny jej zásad ochrany osobných údajov. Uviedla to tlačová agentúra AFP.
BEUC a osem z jej členských združení tvrdia, že nové pravidlá „nie sú transparentné ani zrozumiteľné pre používateľov" a obvinili platformu WhatsApp z „viacnásobného porušovania práv európskych spotrebiteľov". Adresátom sťažnosti je Európska komisia a tiež európska sieť orgánov na ochranu spotrebiteľov.
Platforma WhatsApp, služba zasielania správ spoločnosti Facebook, začiatkom tohto roka informovala svoje približne dve miliardy užívateľov, že musia súhlasiť s novými podmienkami používania. Spoločnosť potom v rámci protestov odložila uplatňovanie nových pravidiel na 15. mája, lebo užívatelia mali obavy, že služba zasielania správ bude zdieľať ich údaje so svojou materskou spoločnosťou Facebook.
Federálny súd odmietol protimonopolné žaloby amerických úradov na Facebook
Niekoľko krajín EÚ vrátane Nemecka dočasne zakázalo spoločnosti Facebook používať dáta vymieňané cez WhatsApp.
„WhatsApp už niekoľko mesiacov bombarduje svojich klientov agresívnymi a opakovanými správami, ktoré ich majú prinútiť, aby prijali nové podmienky používania a novú politiku ochrany osobných údajov," uviedla generálna riaditeľka BEUC Monique Goyensová vo vyhlásení pre médiá.
Podľa BEUC a jej členských organizácií spotrebitelia nemôžu mať jasnú predstavu o dôsledkoch zmien v oblasti ochrany ich súkromia, najmä pokiaľ ide o prenos ich osobných údajov spoločnosti Facebook a iným tretím stranám. Goyensová upozornila, že platforma WhatsApp je v tejto veci zámerne nejednoznačná a spotrebitelia čelia riziku rozsiahleho spracovania ich osobných údajov bez udania súhlasu.
Cez WhatsApp sa opäť šíria podvodné správy. Zneužívajú reťazec Lidl a predstavujú veľké riziko
„Žiadame zodpovedné úrady, aby podnikli rýchle kroky proti WhatsApp s cieľom zabezpečiť, aby táto služba rešpektovala práva spotrebiteľov," odkázala Goyensová.
Európska komisia a národné orgány na ochranu spotrebiteľov musia teraz rozhodnúť, či začnú alebo nezačnú vyšetrovanie v tejto veci.
BEUC, ktorá združuje 46 organizácií na ochranu spotrebiteľov z 32 európskych krajín, v tejto súvislosti upozornila, že nové podmienky požadované platformou WhatsApp už analyzujú aj európske orgány na ochranu údajov s cieľom zistiť, či nedochádza k porušeniu príslušných právnych predpisov.