Operátor 02 odštartoval svoju najnovšiu celospoločenskú iniciatívu, ktorá varuje ľudí, že hoaxy môžu ublížiť im aj ich blízkym. Zákazníci, ktorí si na webe datujzodpovedne.sk prejdú kvízom mediálnej gramotnosti, získajú na deň neobmedzené dáta.
Rúška a očkovanie nemajú význam. Týmito slovami sa divákom prihovára známa tvár Zlatice Švajdovej Puškárovej. V skutočnosti však nejde o moderátorku Markízy, ale o falošné video vytvorené pomocou umelej inteligencie (tzv. deepfake). Puškárová sa vo videu postupne mení na herečku Kristínu Tormovú, ktorá vysvetľuje, že sa nedá veriť všetkému.
,,O2 je známe tým, že celospoločenské témy rieši dlhodobo. Uvedomujeme si, že technológie vedia byť dobrý sluha, ale aj zlý pán. Umožňujú nám byť v kontakte s blízkymi, no slúžia aj na šírenie hoaxov, dezinformácií a konšpiračných teórií, ktoré vďaka širokej dostupnosti internetu a sociálnych sietí narástli do alarmujúcich rozmerov,” vysvetľuje motivácie O2 jeho generálny riaditeľ Igor Tóth.
Plošné očkovanie proti Covid-19 nepovedie ku globálnej katastrofe
O2 sa zameralo na výskyt hoaxov, dezinformácií a konšpiračných teórií na internete a upozorňuje na potrebu overovania si informácií. ,,Z nášho prieskumu vyplynulo, že približne pätina ľudí na Slovensku verí v zásadných témach, akými je napríklad pôvod covidu alebo očkovanie, skôr konšpiračným médiám. Naviac, ďalšia pätina neverí v týchto témach žiadnym médiám - ani mainstreamu, ani takzvanej alternatíve. So znepokojením sledujeme rozklad dôvery ľudí vo fakty a overené informácie,” hovorí I. Tóth.