Ružovovlasá Aitana Lopezová má na sociálnych sieťach vyše 200-tisíc sledovateľov. Na svoj profil pridáva selfíčka z koncertov či izby, pričom na nich označuje rôzne značky, s ktorými spolupracuje. Medzi jej klientov patria napríklad aj Olaplex či Victoria’s Secret. Firmy platia Aitane za reklamu na sociálnych sieťach zhruba tisíc dolárov za príspevok, a to aj napriek tomu, že nejde o reálnu osobu.
Aitana je „virtuálnou influencerkou“, ktorá je výplodom generatívnej umelej inteligencie. Takých ako ona sú už v oblasti tvorby obsahu stovky. Influenceri z mäsa a kostí sa preto čoraz viac obávajú o svoj príjem a cítia sa digitálnymi konkurentmi ohrození, píšu Financial Times.
Jednou z prvých virtuálnych influenceriek bola Lil Miquela, ktorá si za jeden príspevok účtuje tisíce dolárov a spolupracovala už so svetoznámymi značkami ako Burberry, Prada či Givenchy. Na sociálnych sieťach má takmer tri milióny sledovateľov zo všetkých kútov sveta.
Autori hyperrealistických AI influencerov tvrdia, že svojou aktivitou iba narušujú nadhodnotený trh. „Ohromili nás nadpriemerne vysoké sadzby, ktoré si dnes influenceri účtujú. Zamysleli sme sa preto, čo by sa stalo, keby sme si vytvorili vlastnú influencerku,“ vysvetlila Diana Núñezová, spoluzakladateľka agentúry The Clueless, ktorá vytvorila Aitanu.
Výhodou virtuálnych modelov a modeliek je, že značky nad nimi majú na rozdiel od skutočných osôb plnú kontrolu. Nemusia si navyše robiť starosti s kontroverziami, požiadavkami či názormi reálnych influencerov, dodala Rebecca McGrathová, riaditeľka pre média a technológie v spoločnosti Mintel McGrath.
Influenceri z mäsa a kostí žiadajú, aby ich virtuálni konkurenti na profiloch zverejňovali, že ide o vymyslenú osobu. Mnoho krajín sa v súčasnosti snaží vyriešiť, ako k tomuto problému pristupovať. India je jednou z krajín, ktorá od AI influencerov vyžaduje, aby svoj virtuálny pôvod zverejňovali. „Čo ma na týchto influenceroch desí je to, aké ťažké je rozoznať, že sú falošní,“ povedala Danae Mercerová, tvorkyňa obsahu s vyše dvomi miliónmi sledovateľov.
Hoci The Clueless o virtuálnom pôvode Aitany na Instagrame informuje pomocou heštegu #aimodel, mnoho iných autorov to nerobí alebo používa nejednoznačné pojmy ako #digitalnyinfluencer. „Aj keď sme dali jasne najavo, že ide o modelku generovanú umelou inteligenciou, tak väčšina sledovateľov Aitany na začiatku nepochybovala o jej autenticite a verila, že naozaj existuje,“ prezradila Núñezová.