Ešte horúci kalifornský start-up Anvato mieri do medzery v internetovom biznise. Majiteľom práv k populárnym on-line videám sľubuje, že dokáže zistiť, ak sa chránený materiál na webe objaví bez ich súhlasu. Chce im pomôcť k vyšším tržbám - aj prostredníctvom právnych hrozieb.
Anvato, ktoré koncom júla získalo štartovú investíciu v hodnote pol milióna amerických dolárov, funguje ako vyhľadávač skenujúci najpopulárnejšie webové videodestinácie. Producentom videomateriálu ponúka možnosť zaregistrovať na službe svoje klipy a dostávať upozornenia, keď sa niektoré z registrovaných videí objaví napríklad na YouTube alebo Daily Motion.
Ak sa tak stane, ponúkne držiteľovi práv podporu v právnych krokoch, ktoré by mali viesť k stiahnutiu neautorizovaných klipov. Na výber však dáva aj druhú možnosť - ponechať videá on-line, no nárokovať si na reklamné tržby.
Práve to označuje start-up ako svoju misiu. "Naším cieľom nie je doviesť držiteľov práv k tomu, aby z webu stiahli všetky svoje videá. Chceme len, aby ich mohli speňažiť," povedal zakladateľ Anvata Alper Turgut pre server MediaPost. Sám plánuje zarábať na poplatkoch, ktoré Anvatu producenti zaplatia za jeho služby.
Nový video-vyhľadávač prichádza len niekoľko týždňov po vyostrení sporu medzi spoločnosťou Viacom a serverom YouTube a v čase, keď sa na YouTube so žalobami vrhajú aj európski obsahoví poskytovatelia. Výhrady majú všetci identické: namietajú, že YouTube buduje svoj biznis a komerčný úspech na nelegálne získaných videách.