Vju.sk je v testovacej prevádzke od októbra, oficiálny dátum spustenia je 14. november. Koncepčne portál pripomína český projekt Stream.cz, ktorý sa takisto zameriava na origiálnu videoprodukciu. Prevádzkuje ho Seznam.
Videoportál NMH vedie Michal Burza, ktorý okrem iného ako fotograf získal ocenenie Slovak Press Photo. Na projekte spolupracujú šéf transformačného tímu NMH Juraj Velička a šéf digitálu Martin Marek.
Zdroj: vju.sk
Redakcia Vju.sk je postavená samostatne, obsah vytvára 15 ľudí. NMH ich hľadalo v predošlých mesiacoch, projekt videoportálu sa zrodil zhruba pred rokom. Brand má na starosti externá spoločnosť Sudo vedená Michalom Trnkom.
Obsah Vju.sk je rozdelený podľa kategórií a relácií. Kategórií je aktuálne osem – od varenia, cvičenia, lifestylu po zábavu či kultúru. V zozname relácií figuruje 13 formátov, každá relácia bude vydávaná ako seriál.
NMH napríklad uviedol seriál Matky o rôznych typoch mám a ich pohľade na výchovu a úskalia materstva. Seriál LocalArt má priblížiť dianie v kultúrnom svete cez hlavnú postavu Elégiu Štrbovú.
Zdroj: vju.sk
V seriáli Polopate účinkuje herec Lukáš Frlajs, ktorý zistil, že nemá žiadne superschopnosti a svet nezachráni, preto sa vrhol na vedu a pokusy.
Iný príbeh je seriál Lýdia opäť začína, kde vystupuje Lýdia Petrušová. Tá chcela mať vlastný seriál, ale sama sa nezvládne sústrediť na niečo dlhšie ako päť minút. Zároveň nevie veľmi dobre písať scenáre, preto sa rozhodla spraviť videoseriál o tom, ako žije, píše NMH v opise seriálu.
„Prostredníctvom seriálov predstavujeme zaujímavých ľudí zo slovenskej spoločnosti z rôznych oblastí života. Obsah prináša užitočné, nové, alebo zábavné informácie. Ideálne, keď to divákom ponúkneme všetko naraz,“ hovorí M. Burza.
Po technickej stránke je Vju.sk vybavené vlastným prehrávačom, kvalitu streamu možno nastaviť vo viacerých úrovniach – najvyššia okolo 4-tisíc kbps. Podľa NMH bude obsah z Vju postavený na kratších videách slúžiť aj ako podpora pre produkty a tituly vydavateľstva.
Videoportál spúšťa NMH v čase, keď aj slovenskí publisheri hlásia rast príjmov z online videoreklamy a hľadajú v segmente ďalšie možnosti pre rozvoj. Vju.sk má byť v prípade NMH nepochybne komplexným riešením, ako si z tohto koláča vziať viac peňazí.
Konkurentmi vydavateľov (nielen) pri videoreklame sú však aj medzinárodní hráči Google a Facebook, ale prirodzene aj televízie. Tie slovenské sú v ostatných mesiacoch vypredané, čo takisto smeruje časť klientov viac do onlineu, kde zároveň možno kampane umiestňovať v porovnaní s televíziami aj v súvislosti so spravidla nižším zásahom lacnejšie. Videoreklama je v online naceňovaná zvyčajne podľa počtu zobrazení (CPT – cena za tisíc zobrazení reklamy).
Podľa organizácie IAB Slovakia združujúcej najväčších domácich online hráčov sa príjmy z videoreklamy u členských médií v prvom polroku 2016 medziročne zvýšili o 37 percent, videoreklama si tak ukrojila v rámci najziskovejšej reklamnej kategórie display väčší podiel.
Pozitívne vyhliadky pri videoreklame, ktorá je napríklad vo forme pre-roll spotov pred videami ťažšie „ignorovateľná“ ako bannery, dokazujú aj kroky vydavateľov, ktorí sa pri videoformátoch snažia posilňovať.
Ringier si dopĺňal svoju videoplatformu Tivi.sk aj spustením vlastného spravodajstva, chystá takisto nový obsah zameraný na zásah v konkrétnych segmentoch cieľovej skupiny. Vydavateľstvo tvrdilo, že sledovanosť online videa chce v budúcom roku zdvojnásobiť.
Sme rozširuje obsah vo svojej internetovej televízii a avizuje nové kratšie formáty či videokomentáre. Mafra prevádzkuje vlastnú HN televíziu a podľa vzoru z Česka má aj web so zábavnými videami Pusti.to.
V segmente sú prítomné aj rádiá – napríklad Fun rádio má už na webe samostatnú videosekciu, ktorá takisto zahŕňa viacero formátov.
Prekážkou rýchlejšieho rozvoja videa u vydavateľstiev sú najmä značné náklady na tento typ contentu, výrazne vyššie ako proti tvorbe bežných článkov. V konkurencii televízie či autorov, ktorých tvorba je globálne dostupná na YouTube a inde, sa zároveň značne zvyšujú nárok na kvalitu videoobsahu.