Facebook mení pravidlá. Obmedzí click-baiting

Facebook začal pred časom zvýhodňovať v news feede obsah spravodajských médií, pre ktoré sú sociálne siete čoraz významnejší zdroj návštevnosti. Najmä bulvárne médiá to však do istej miery zneužívajú – manipulatívnymi príspevkami, ktoré majú vzbudiť zvedavosť a nutkanie kliknúť, no reálne sa za obsahom nič zaujímavé neskrýva – v angličtine ide o tazkvaný click-bait (klikaciu návnadu).

Facebook chce teraz voči takýmto článkom zakročiť, vychádzajúc z vlastných prieskumov, podľa ktorých 80 percent ľudí uprednostňuje také titulky, ktoré im pomôžu rozhodnúť sa, či ich téma skutočne zaujíma.

Sociálna sieť bude click-baity vyhodnocovať podľa viacerých faktorov – podozrenie budú vzbudzovať napríklad články, pri ktorých používatelia strávili príliš málo času a okamžite sa vrátili na Facebook. To podľa siete naznačuje, že ľudia nenašli to, čo hľadali.

Ďalší faktor bude pomer medzi klikmi na link a počtom komentárov a zdieľaní či likeov. To môže znevýhodniť seriózne médiá, ktoré postujú na sociálne siete „suché správy“ a pri ktorých býva zapojenie ľudí oveľa nižšie ako pri článkoch s GIF-kami mačiek.

NEUVERÍTE, ako zmenil Facebook pravidlá!!! (10 spôsobov! Najlepší je prvý! KLIKNITE!)

Zdroj: Facebook

Ďalšia zmena sa týka spôsobu zverejňovania linkov. Facebook pred časom upravil zdieľanie odkazov tak, že v news feede zobrazuje veľký náhľad obrázku v článku. Niektoré médiá napriek tomu (a úplne zbytočne) hádžu na Facebook samostatné obrázky a linky sú v popise fotky, napríklad cez službu bit.ly).

Podľa Facebooku ľudia radšej klikajú na odkazy v podobe, keď si Facebook natiahne z článku obrázok, nadpis a úvod, ako na textové linky. Sociálna sieť preto začne v news feede uprednostňovať prvý typ statusov, ktorý je pre ľudí komfortnejší aj na mobilných zariadeniach. Viac o zmenách na stránke Facebooku.

Dobre:

NEUVERÍTE, ako zmenil Facebook pravidlá!!! (10 spôsobov! Najlepší je prvý! KLIKNITE!)

Zdroj: Facebook

Zle:

NEUVERÍTE, ako zmenil Facebook pravidlá!!! (10 spôsobov! Najlepší je prvý! KLIKNITE!)

Zdroj: Facebook

Quartz opäť s inovatívnym dizajnom

Internetový magazín Quartz prekopal svoju beztak netradičnú homepage, ktorá vlastne žiadnou domovskou stránkou nebola. Podobne ako napríklad Time.com, QZ.com používal plynulé scrollovanie z jednej správy na druhú, bez toho, aby sa používateľ musel preklikávať. Page views dostáva stránka zo zmeny URL po tom, čo sa používateľ prescrolluje nižšie. Po novom sa Quartz neotvára hneď prvou správou, ale takzvaným Daily Briefom, teda súhrnom aktualít, ktoré obsahujú linky na zdroje, dlhšie články sa prípadne dajú rozbaliť kliknutím na šípku. Quartz označuje tento brief za „dobre napísané poznámky od dôveryhodného poradcu“.

Nižšie na stránke sú takzvané top stories. Po kliknutí na jednu z nich už nasleduje zaužívaná plynulá navigácia, keď sa po konci jednej správy hneď začne druhá (reklama sa zobrazuje medzi nimi). Ako píše Nieman Journalism Lab, Quartz sa pri redizajne inšpiroval vlastným newslettrom, ktorý je rozposielaný každé ráno. S tým, že na webe sa brief viackrát za deň updateuje.

Filozofia dizajnu Quartzu vychádza z toho, že ľudia sa v súčasnosti oveľa viac dostávajú k obsahu cez sociálne siete ako cez homepage média, ktorá je do istej miery mŕtva (pretože časť čitateľov si zvykla, že médiá servirujú správy cez Facebook a Twitter). Na druhej strane Quartz uznal, že ak web nemá homepage, tak ľudia na hlavnú stránku ani nemajú dôvod chodiť. The Daily Brief má vybudovať čitateľskú lojalitu. Vysvetliky k novej homepage QZ.com aj tu.

NEUVERÍTE, ako zmenil Facebook pravidlá!!! (10 spôsobov! Najlepší je prvý! KLIKNITE!)

Nový dizajn Quartz

Ľudia sa boja kontroverzných tém. Nechcú prísť o priateľov

Hoci mnohí slovenskí používatelia nemajú problém pod svojím menom zverejňovať na Facebooku nenávistné príspevky, podľa prieskumu Pew Research Center v USA ľudia majú na sociálnych sieťach skôr obavy diskutovať o kontroverzných témach. Podľa zistení používatelia mali obavy povedať na sieti svoj názor, ak si neboli istí, či by niekto z ich priateľov s tým súhlasil. Napríklad v prípade kauzy Snowden by 86 percent opýtaných bolo ochotných diskutovať offline, no na Facebooku a Twitteri iba 42 percent. Podľa vedcov môže táto zdržanlivosť súvisieť aj s tým, že ľudia si uvedomujú väčšiu diverzitu názorov na webe a boja sa možného konfliktu, prípadne straty kamarátov. Viac na Mashable.com.

Kedy hľadať návštevnosť? Ráno, večer, cez víkend

Už 60 percent trafficu webu Financial Times pochádza z mobilných zariadení a cez víkend to je ešte viac – mimo desktopu chodí na FT.comm 75 percent návštev. Ako hovorí v rozhovore pre Wan-ifra.org analytik Tom Betts z vydavateľstva Pearson, za uplynulý rok sa zvýšila návštevnosť webu mimo pracovného času, ľudia teda nečítajú denník, iba keď sú pred počítačom – k rastúcim časom patrí skoré ráno, neskorý večer a víkendy. Celý rozhovor tu.

Twitter expandoval na východ. Nie, na Slovensko nie

Twitter rozšíril pôsobnosť svojho reklamného systému Twitter Ads do krajín západnej, a najmä strednej a východnej Európy. Nie, Slovensko v zozname nefiguruje, zato Bosna a Hercegovina, Bulharsko, Česko, Chorvátsko, Macedónsko, Portugalsko, Rakúsko, Rumunsko, Srbsko, Slovinsko, Švajčiarsko a Ukrajina. Ako píše Mashable, reklama je hlavný zdroj tržieb Twittera – v druhom kvartáli 2014 pochádzalo z inzercie 277 mil. USD (medziročne +129 %) z celkových tržieb 312 mil. USD. Dve tretiny používateľov Twittera pochádzajú mimo USA.

Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)