Mladý Švéd PewDieDie, vlastným menom Felix Kjellberg, tvrdí, že šlo o recesiu, a nie o prejav nenávisti. Jeho cieľom vraj nebolo vytvárať antisemitskú náladu.
„Snažil som sa poukázať na to, aký šialený je dnešný moderný svet. Najmä pokiaľ ide o služby, ktoré si na internete môžete kúpiť,“ obhajoval sa 27-ročný youtuber. Jeho kanál pritom odoberá neuveriteľných 53 miliónov ľudí a jeho videá boli prehrané už 14,7-miliárdkrát.
Mladík zverejnil videá, na ktorých vystupovali jeho známi, ktorým zaplatil. V jednom videu tancovali Indovia, ktorí držali nápis Smrť všetkým Židom. V ďalšom klipe sa muž prezliekol za Ježiša Krista a tvrdil, že Hitler neurobil nič zlé.
Celkovo zverejnil deväť videí s antisemitským a rasistickým obsahom. Okrem Indov a Ježiša provokoval PewDiePie ďalším videom, na ktorom v čiapke so sloganom Make America Great Again sleduje záznam Hitlerovho príhovoru.
Good! Trolls need to learn difference between jokes & hatred, though there are many more examples like @PewDiePie...https://t.co/jsE9SgQ5Hy
— Vadim Dovganyuk (@SnowCalmth) February 14, 2017
Proti youtuberovi sa vzbúrili jeho obchodní partneri. Vlani Švéd vďaka nim zarobil 15 miliónov dolárov. Výhodná bola pre neho aj dohoda s multimediálnou spoločnosťou Marker Studios z koncernu Disney. Tá však aktuálne ypovedala s mladíkom zmluvu.
Z webu Maker Studios už zmizli všetky zmienky o youtuberovi. „Felix si popularitu získal provokatívnosťou a neúctivosťou. V tomto prípade ale zašiel príliš ďaleko a jeho videá sú nenáležité,“ uviedla tlačová hovorkyňa Maker Studios. Spoločnosť jeho videá stiahla.
Najnovšie zasiahol aj portál YouTube, ktorý zatiaľ z jeho kontroverzných videí stiahol reklamu. So svojou šou Scare PewDiePie je jednou z najslávnejších celebrít na platenej platforme YouTube Red, ktorá funguje v USA, Austrálii a na Novom Zélande. Zástupcovia YouTubu sa k škandalóznym výrokom bližšie nevyjadrili.
Okrem reklamy však americký gigant Google, ktorý vlastní YouTube, stiahol youtubera aj z preferovaného vyhľadávania na službe Google Preferred, ktorá pomáha prilákať väčší počet inzerentov a zadávateľom umožňuje objednať si reklamu v najsledovanejších kanáloch.
YouTube tiež zrušil štart druhej série relácie Scare PewDiePie, no zatiaľ nestiahol žiadne z kontroverzných videí svojej hviezdy. Podľa pravidiel videoservera môžu byť zverejnené videá urážlivé či nevkusné v prípade, že ide očividne o humor respektíve satiru. Pravidlá pri monetizácii sú však prísnejšie - reklama sa nedá spojiť s videami s citlivými témami.
Videá nie sú „problémom“ len pre mladého Švéda, ale aj pre samotný Google. Služba YouTube Red je relatívne novou obchodnou stratégiou spoločnosti s cenou 9,99 dolára na mesiac. Mesačný paušál má kompenzovať výpadky príjmov z reklám a načrtol alternatívny obchodný model, vďaka ktorému by Google mohol v budúcnosti zarobiť viac. Problémy s najslávnejším youtuberom tak môžu obchodne poškodiť aj tejto službe.
Konflikt s YouTubom mal Švéd už koncom minulého roka. Vtedy natočil video, kde svojim fanúšikom oznámil, že keď dosiahne 50 miliónov followerov, zmaže svoj účet a založí si nový kanál.
Nepáčila sa mu politika zobrazovaní videí, ktorá podľa neho škodí tvorcom. Predtým YouTube automaticky ponúkal nové videá z kanálov, ktoré používateľ odoberal. Po novom si používateľ sám tieto videá musí nájsť v špeciálnej záložke, ktorú podľa mladíka veľa ľudí nepoužíva.
Namiesto videí z kanálov, ktoré používateľ odoberá, tak YouTube ponúka celkovo najsledovanejšie videá na portáli, a to aj spred niekoľkých týždňov. PewDiePie tvrdí, že niekedy mu sekcie „Odporúčané videá“ prinášali okolo 60 percent návštev, teraz je to vraj len necelé jedno percento.