Nezisková organizácia NOYB predložila rakúskemu úradu na ochranu osobných údajov sťažnosť na rozhodnutie americkej spoločnosti Meta Platforms spustiť v Európe platené verzie sociálnych sietí Facebook a Instagram bez zobrazovania reklám. Organizácia v utorkovom oznámení tvrdí, že užívatelia tak musia platiť, aby si zachovali svoje „základné právo na ochranu údajov".

Meta spustenie platených verzií služieb ako alternatívy bezplatných služieb s reklamou oznámila v októbri. Firma podľa agentúry Reuters uviedla, že tento krok je v súlade s pravidlami Európskej únie, podľa ktorých musia mať užívatelia možnosť rozhodnúť, či môžu byť ich osobné údaje zhromažďované a využívané na cielenú reklamu. Mesačná predplatná firma stanovila na 9,99 eura pre užívateľov webových prehliadačov a na 12,99 eura pre užívateľov smartfónov a tabletov s operačnými systémami Android a iOS.

Meta vraj zavádza opak slobodnej voľby

Organizácia NOYB, ktorú založil rakúsky aktivista Max Schrems, sa domnieva, že postup Mety nespĺňa požiadavku EÚ na dobrovoľné poskytnutie súhlasu so zberom údajov a cielenou reklamou. „Meta teraz zavádza pravý opak naozaj slobodnej voľby," píše sa v jej vyhlásení. Údaje podľa nej naznačujú, že len zlomok užívateľov chce personalizovanú reklamu, takmer všetci ju však schvália v prípade, že by inak museli za službu platiť.

Organizácia varuje, že ak bude môcť Meta svoj postup uplatňovať, začnú ju čoskoro napodobňovať konkurenti. „Vzhľadom na to, že na priemernom telefóne je nainštalovaných 35 aplikácií, čoskoro by mohla ochrana súkromia na vašom telefóne stáť okolo 8 815 eur ročne," dodáva.

NOYB požaduje, aby rakúsky úrad na ochranu osobných údajov podnikol rýchle kroky na zastavenie nových praktík spoločnosti Meta. Navrhuje tiež, aby úrad firme vymeral pokutu, ktorá by odstrašila konkurentov od napodobenia jej postupu.

Ďalšie dôležité správy

In this photo illustration a American online social media
Neprehliadnite

Meta chystá pre Európanov platený Facebook a Instagram. Lacné to nebude, no bude to bez reklám