Spoločnosť chce z interakcií v používateľských skupinách (Groups) urobiť nové jadro svojej sociálnej siete. Práve tie sú označované aj za jednu z hlavných ciest šírenia dezinformácií.
„Toto je najväčšia zmena v aplikácii Facebooku a na webovej stránke, akú sme spravili za posledných päť rokov,“ povedal M. Zuckerberg pri uvedení novej podoby rozhrania.
V mobilnej aplikácii by sa mali niektoré zmeny prejavovať už od utorka, kedy boli na konferencii predstavené. Nová desktopová podoba Facebooku príde v najbližších mesiacoch, uvádza sociálna sieť na svojom oficiálnom blogu.
„Svieži“ nový dizajn, v ktorom výrazne ubudne charakteristickej modrej farby, má byť jednoduchší, rýchlejší, používateľa má viac vtiahnuť a „dať komunity do centra“ používateľskej skúsenosti. Aj samotné logo má byť podľa sociálnej siete modernejšie a krajšie.
Zdroj: Twitter / Facebook
V rámci rozsiahlej zmeny dizajnu má Facebook pripravenú aj tmavú verziu svojej aplikácie. Tento variant si budú používatelia najskôr voliť iba vo videosekcii Watch, neskôr sa má týkať celej siete vrátane desktopovej verzie.
Podľa agentúry Reuters predstavujú ohlásené novinky prvé konkrétne kroky v pláne Facebooku premeniť sa na firmu zameranú na súkromnú komunikáciu a obchodovanie na internete.
Here's a closer look at FB5, including Dark Mode for web, coming soon. pic.twitter.com/Z55iUOdekr
— Facebook (@facebook) 30. apríla 2019
Práve priklonenie sa k väčšiemu súkromiu bol pri prezentácii zásadným motívom, o čom svedčí snímka šéfa Facebooku s heslom „budúcnosť je súkromná“, teda The future is private z F8 v Kalifornii.
Súkromie a ešte raz súkromie
Snaha upriamiť pozornosť na súkromie vyvolala aj posmešné reakcie, napríklad u reportéra denníka The New York Times Kevina Rooseho. Ten pripomenul, ako M. Zuckerberg pred rokmi označoval súkromie za prežitok. Na Twitteri napísal, že podľa jeho prepisu z konferencie boli iba za prvú hodinu vyslovené slová „súkromie“ a „súkromný“ asi 95-krát.
„Táto prestavba ľuďom zjednoduší prechod z verejných priestorov do tých súkromnejších, akými sú skupiny,“ píše Facebook o novom smerovaní svojej platformy. Spoločnosť chce používateľom zjednodušiť objavovanie nových skupín a interakcií s tými, do ktorých už patria. Príspevky z nich bude v novom rozhraní zobrazovať vo zvláštnej personalizovanej záložke.
Používateľom by sa po novom mali na „hlavnej stránke“ zobrazovať príspevky zo skupín, ktorých sú členovia, častejšie. Budú do nich môcť preposielať aj obsah priamo zo svojho výberu príspevkov.
„Na Facebooku sú desiatky miliónov aktívnych skupín. Keď ľudia nájdu tú správnu, často sa stáva najzmysluplnejšou časťou toho, ako Facebook používajú,“ vysvetľuje prevádzkovateľ siete rozhodnutie zvýrazniť rolu tohto prvku.
Niektorí analytici ale v poslednej dobe varujú, že skupiny slúžia tiež ako účinný nástroj pri šírení dezinformácií. Vyšetrovanie ruských snáh o ovplyvnenie amerických prezidentských opísalo niekoľko prípadov, kedy boli skupiny využívané na podporu neskoršieho víťazného kandidáta Donalda Trumpa.
Táto funkcia Facebooku je tiež spojená so šírením neprávd a konšpiračných teórií súvisiacich s protestami takzvaných žltých viest vo Francúzsku.
„Zameriavame sa na viac proaktívny prístup pri zisťovaní toho, že naše nástroje sú používané na dobro,“ uisťoval M. Zuckerberg. Jeho firma se okrem najrôznejších „škodlivých hráčov“ stretáva aj so stratou dôvery po sérii zistení o nedostatočnej ochrane používateľských dát.
Zdroj: Twitter / Facebook
Uplynulý týždeň Facebook priznal, že tieto pochybenia by mohli vyústiť do pokuty vo výške päť miliónov dolárov od americkej Federálnej komisie pre obchod (FTC).
„Ohľadne súkromia teraz nemáme práve najlepšiu povesť. Musíme už dnes zmeniť spôsob, akým spoločnosť riadime,“ vyhlásil šéf Facebooku.
Prepojenie aplikácií
Facebook tiež oznámil, že prepojí četovaciu aplikáciu Messenger s Instagramom a WhatsAppom tak, aby si ľudia mohli písať a komunikovať medzi sebou v rámci nich, bez ohľadu na to, ktorú práve používajú. „Prepisujeme Messenger od základov tak, aby sme priniesli čo najlepšiu verziu súkromných správ, aká existuje,“ pripomína slová M. Zuckerberga portál AdAge.
Pribudne aj špeciálna sekcia, v ktorej bude možné s priateľmi spoločne sledovať príbehy či príspevky. Medzi novinkami je aj takzvaná video-party, ktorá umožní blízkym sledovať videá popri písaní alebo volaní.
Tieto zmeny sú súčasťou stratégie „interoperability“, ktorá má uľahčiť cestu aj inzerentom. Reklamy v príbehoch budú môcť umiestniť vo všetkých aplikáciách.
Medzi novinkami Facebooku je aj desktopová aplikácia pre Messenger či nová sekcia Udalostí – s objavovaním v okolí a plánovaním aktivít s kamarátmi. Na Instagrame pribudne možnosť nakupovať produkty priamo u tvorcovov obsahu.
Nakupovanie produktu na profile influencera Zdroj: Facebook
Aktuálnou novinkou Facebooku sú aj zmeny v jeho zoznamovacej aplikácii Facebook Dating. Do nej pribudla funkcia Secret Crush, vďaka ktorej môže používateľ objaviť potenciálnu lásku aj medzi vlastnými priateľmi. Označiť bude môcť deväť ľudí, ku ktorým má sympatie. Ak prebehne označenie aj z druhej strane, nastane zhoda, a ľudí aplikácia prepojí – ide o podobný princíp ako na konkurenčnom Tinderi.
Zoznamovacie rozhranie Facebooku funguje len na vybraných trhoch, aktuálne je to 19 krajín ako Aegentína, Mexiko, Thajsko, Brazília, Singapur či Vietnam, chýbajú však zatiaľ USA či európske štáty.