Výrazné vylepšenie zisku a mierny nárast celkových tržieb zaznamenal najväčší vydavateľský dom u nás, spoločnosť Ringier Axel Springer Slovakia.
Zisk pred zdanením celej skupiny sa takmer zdvojnásobil na 12,4 milióna eur. K ekonomickým výsledkom prispeli kroky na príjmovej a nákladovej strane. Konsolidované tržby sa zvýšili o takmer štyri percentá na 39,7 milióna eur. O výsledkoch spoločnosti informoval Medialne.sk finančný riaditeľ Peter Hollý.
Tržby z inzercie pritom v samotnom Ringieri klesli o 2,6 percent, ale tržby za online služby Azetu stúpli o viac ako 12 percent. Štruktúra výnosov z printových a digitálnych aktivít je rozdelená približne dva ku jednej.
Mediálna spoločnosť Ringier Axel Springer Media AG kúpila prostredníctvom svojej slovenskej dcéry 70-percentný podiel v spoločnosti Azet.sk ešte koncom roka 2010. V polovici tohto roka prišlo k samotnému zlúčeniu. Všetky aktíva spoločnosti ako sú napríklad portál Azet.sk, spravodajské Aktuality.sk, Pokec.sk, Bistro.sk a ostatné služby sú prevádzkované už pod hlavičkou spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia.
Do portfólia Ringieru patrí napríklad denník Nový Čas, týždenníky Nový Čas pre ženy, Život, mesačníky Eva, Geo a ďalšie. Aj v roku 2015 pokračoval pokles predaného nákladu väčšiny titulov vydavateľstva. V prípade denníka Nový Čas sa znížil medziročne o viac ako 4,7-tisíca kusov.
Reálne tržby vydavateľov | ||||||||
Vydavateľstvo | Tržby 1 (tis. eur) | Tržby 1 (tis. eur) | Tržby z inzercie (tis. eur) | Tržby z inzercie (tis. eur) | Tržby z predaja novín (tis. eur) | Tržby z predaja novín (tis. eur) | Hlavné tituly | |
2015 | 2014 | 2015 | 2014 | 2015 | 2014 | |||
1. | Ringier Axel Springer Slovakia, a.s., Bratislava 2 | 39 745 | 38 332 | n | 19 207 | 15 535 | 15 173 | Nový Čas, Čas.sk, Nový Čas nedeľa, Nový čas Bývanie, Nový Čas pre ženy, Život, Eva, Nový Čas krížovky, Madam Eva, Geo, Azet.sk |
2. | News and Media Holding, a.s., Bratislava 3 | 28 895 | – | 14 459 | – | 12 932 | – | Plus jeden deň, Plus 7 dní, Trend, Emma, Báječná žena, Záhradkár, Šarm, Zdravie, Poľovníctvo a Rybárstvo, Brejk, Pekné bývanie, Dobé jedlo, Centrum.sk, Trend.sk |
Spoločnosť 7 Plus, s.r.o., Bratislava 3 | – | 25 262 | – | 11 845 | – | |||
Vydavateľstvo TREND, Bratislava 3 | – | 4 771 | – | 2 840 | – | |||
3. | Petit Press, a.s., Bratislava | 24 692 | 24 792 | 12 291 | 12 710 | 11 972 | 11 725 | Sme, Sme.sk, Új Szó, Korzár, Vasárnap, Profit, TV Oko, TV Svet, sieť týždenníkov MY, Echo, edícia SME |
4. | Perex, a.s., Bratislava | 7 732 | 9 062 | 3 780 | 4 904 | 3 889 | 4 141 | Pravda, Pravda.sk, Avízo.sk |
5. | Bauer Media SK, v.o.s., Bratislava | 7 453 | 7 104 | 1 272 | 1 007 | n | n | Eurotelevízia, Chvíľka pre teba, TELE plus, Tele magazín pre ženy, Rytmus života, Čas na lásku, Napísané životom, Naša Záhrada, TV Max, Balans, Noviny do pohody |
6. | Mafra Slovakia, a.s., Bratislava | 7 016 | 6 054 | 3 719 | 3 631 | 2 375 | 2 031 | Hospodárske noviny, HNonline.sk, Evita, Horeca, Obchod |
7. | Spolok sv. Vojtecha – Vojtech, s.r.o., Trnava | 4 478 | 4 318 | 278 | 272 | 2 920 | 2 709 | Katolícke noviny, Liturgia, Duchovný pastier |
8. | Versa Media, s.r.o., Bratislava | 3 791 | 3 808 | 2 024 | 1 978 | 1 767 | 1 830 | ForMen, Moja psychológia, Maminka, Diéta, Moje zdravie, F.O.O.D. |
9. | JAGA Group, s.r.o., Bratislava | 3 353 | 2 783 | 2 798 | 2 321 | n | n | Môj dom, Urob si sám, Môj dom ekoBývanie, Projekty rodinných domov, Všetko o ..., ASB, Stavebné materiály |
10. | Šport Press, s.r.o., Bratislava | 2 881 | 2 857 | 1 194 | 1 215 | 1 686 | 1 638 | Šport, Kronika športu |
11. | Star production, s.r.o., Bratislava | 2 497 | 2 699 | n | n | n | n | Slovenska, Praktická Slovenka, LaFemme, Top cars |
12. | Barecz & Conrad Media, s.r.o., Nitra | 1 132 | 991 | 893 | 717 | 234 | 270 | Forbes |
13. | W Press, a.s., Bratislava | 1 116 | 1 329 | 409 | 459 | 707 | 869 | Týždeň |
14. | N Press, s.r.o., Bratislava | 1 063 | – | 162 | – | 891 | – | Denník N |
15. | Orbis In, s.r.o., Bratislava | 743 | 812 | n | n | n | n | Mama a ja, Adamko, Mamaaja.sk |
16. | Profi Press SK, s.r.o., Nitra | 679 | 635 | n | n | n | n | Roľnícke noviny |
17. | Mediage, s.r.o., Bratislava | 549 | 615 | n | n | n | n | Miau |
1 Tržby za predaj vlastných výrobkov, služieb a tovaru | ||||||||
2 Údaje sú konsolidované. Do konsolidácie je zahrnutá aj spoločnosť Azet.sk | ||||||||
3 Spoločnosť bola 1. januára 2015 zlúčená do spoločnosti News and Media Holding, a.s., Bratislava | ||||||||
n – nedostupný údaj | ||||||||
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami, doplnené z Registra účtovných závierok SR, zostavila TREND Analyses |
Druhý najväčší mediálny dom News and Media Holding (NMH) vznikol 1. januára 2015 zlúčením spoločnosti Trend Holding, Trend Representative, Spoločnosti 7 Plus, Centrum Holdings a Media Magazín. Novovzniknutá spoločnosť NMH, ktorá patrí k aktivitám skupiny Penta, zahŕňa pätnásť printových titulov a približne tridsať online titulov, vrátane stránok magazínov. V novembri 2015 prevzala NMH aj 51-percentný podiel vo vydavateľstve Orbis In, do ktorého presunula svoje detské tituly.
Vlani NMH dosiahol celkové tržby 28,9 milióna eur, z toho z inzercie 14,5 milióna eur. V prvom roku fungovania, v ktorom bola prioritou celková konsolidácia, stabilizácia firmy a postupný rozvoj kľúčových produktov, hospodárila so stratou 5,6 milióna eur. Zisk pred úrokmi a zdanením (EBIDTA) dosiahol v sledovanom období 1,2 milióna eur, rovnako kladná bola aj pridaná hodnota vo výške 10,9 milióna eur.
Pod minuloročným negatívnym výsledkom hospodárenia sa najväčšou mierou podpísala strata z finančnej činnosti, ktorá dosiahla 3,4 milióna eur. Strata z prevádzkovej činnosti bola 2,5 milióna eur. Spoločnosť má dlhodobý bankový úver vo výške 38 miliónov eur, čo signalizuje, že má určité podnikateľské investičné zámery. Väčšina titulov prešla veľkým redizajnom a plánované sú veľké investície do online biznisu.
Spoločnosť Petit Press, ktorá je okrem denníkov Sme, Korzár, Új Szó, vydavateľom regionálnych týždenníkov MY, Echo a prevádzkovateľom portálu Sme.sk, vykázala v minulom roku hrubý zisk viac ako milión eur. Vďačí za to nižším prevádzkovým nákladom, keďže jej tržby stagnovali. O tri percentá klesli tržby z predaja inzercie a o dve percentá vzrástli z predaja titulov. Spolu tak dosiahli 24,7 milióna eur. Predaj väčšiny printových titulov medziročne klesol, ale vzrástli príjmy z digitálneho predplatného.
„V roku 2015 sme.sk rástlo hlavne vďaka rastu reklamných príjmov predávaných formou dražby cez programatické platformy. Významne nám pomohol aj rast príjmov z digitálneho predplatného. Počet digitálnych predplatiteľov Sme.sk prekročil hranicu počtu predplatiteľov tlačeného vydania denníka,“ uviedol člen predstavenstva Petit Pressu Peter Mačinga.
Vo vydavateľstve je prioritou už niekoľko rokov online. Vlani podľa slov P. Mačingu testovali viacero programatických platforiem, vylepšovali vlastný reklamný systém INRS. Cez tento systém naplno rozbehli predaj bannerov formou dražby, a to na viditeľné zobrazenia, ktoré chcú v budúcnosti rozšíriť takmer na všetky reklamné pozície na webe. Na prelome rokov vytvorili oddelenie pre tvorbu a predaj nativnej reklamy.
Vydavateľstvo Perex vlani znížilo stratu o 281-tisíc eur. Tržby klesli takmer o pätnásť percent. Vyplýva to z výročnej správy spoločnosti.
Podľa šéfa mediálnej agentúry Media and Digital Services Michala Teplicu, printový trh na Slovensku bude klesať aj v tomto roku o 10 až 12 percent. Online vykazuje z roka na rok stúpajúci trend. V tomto roku môže celkový trh vrátane nadnárodných hráčov (Google, Facebook, Youtube) rásť podľa M. Teplicu o 15 až 17 percent.
„Výsledky slovenských online vydavateľov by podľa mňa mali v tomto roku vzrásť maximálne do 10 percent, a to z dôvodu poklesu priameho predaja a väčšieho zapojenia inventory do programatického predaja pri nižšej cene. Pre jednotlivých slovenských hráčov môže byť medziročný percentuálny vývoj diametrálne odlišný s ohľadom na úroveň využívania programatiky, ako jedného zdroja výnosov,“ dodal M. Teplica.
Poznámka: Týždenník TREND a portál TREND.sk sú súčasťou vydavateľstva News and Media Holding, ktoré patrí finančnej skupine Penta. Tá vlastní aj mediálnu agentúru Media and Digital Services.