Slovenskou jednotkou spomedzi médií zostala stránka rádia Europa 2, ktorá už v roku 2014 prekonala polmiliónovú hranicu a v tomto týždni sa pohybovala na úrovni 552-tisíc fanúšikov.
Medzi televíziami má najviac „páči sa mi to“ stránka Markízy – vyše 300-tisíc. Medziročne dosiahol percentuálne podobný rast ako profil TV Joj.
Menšia stanica Markízy – Doma – patrí k dvojici sledovaných stránok, ktorým počet fanúšikov oproti vlaňajšku klesol. Mierne negatívny vývoj postihol aj profil Sme.
Počet fanúšikov na Facebooku - medziročný vývoj | |||
Stránka | Počet „lajkerov“ v 2016 | Počet „lajkerov“ v 2015 | Medziročný pohyb [%] |
Televízia Markíza | 300 733 | 238 910 | 25,9 |
Televízia Joj | 267 264 | 210 842 | 26,8 |
Televízia Ta3 | 115 447 | 105 397 | 9,5 |
Doma | 50 104 | 50 413 | -0,6 |
Wau | 31 092 | 28 770 | 8,1 |
Plus | 26 571 | 16 803 | 58,1 |
RTVS | 25 509 | 18 639 | 36,9 |
Dajto | 16 546 | 15 225 | 8,7 |
Europa 2 | 552 926 | 519 874 | 6,4 |
Radio Expres | 349 859 | 287 172 | 21,8 |
Ja som Fun Radio | 190 521 | 170 049 | 12 |
Nový Čas | 368 278 | 274 563 | 34,1 |
Topky.sk | 351 570 | 295 929 | 18,8 |
Aktuality.sk | 146 115 | 105 949 | 37,9 |
Sme | 88 110 | 88 337 | -0,1 |
Hospodárske noviny | 64 522 | 55 708 | 15,8 |
Trend | 54 286 | 46 126 | 17,7 |
Plus Jeden Deň | 50 351 | 26 688 | 88,7 |
Pravda.sk | 38 714 | 34 611 | 11,9 |
Poznámka: Údaje boli získané zhodne v prvom januárovom týždni |
Pri Fun rádiu nemá najviac fanúšikov hlavný profil Ja som Fun Radio, ale stránka moderátorov rannej šou Juniora a Marcela. Ešte viac ich má stránka Adela a Sajfa, ktorá je však už z pochopiteľných dôvodov málo aktívna.
V kategórii printov a ich online verzií vedie Nový Čas, ktorý evidoval začiatkom januára 368-tisíc fanúšikov. Celkovou trojkou je ďalšie bulvárne médium, web Zoznamu Topky.sk. Vlani mali Topky a Nový Čas poradie vymenené.
Medzi sledovanými médiami dosiahol najvyšší medziročný rast v počte fanúšikov Plus Jeden Deň. Profil vznikol po premenovaní predošlej Facebookovej stránky Pluska.sk. V januári mal vyše 50-tisíc „lajkujúcich“.
Výrazný rast má za sebou aj stránka Denníka N, ktorý vznikal vlani v januári na „zelenej lúke“, v súčasnosti má vyše 64-tisíc fanúšikov.
Médiá ako samostatnú kategóriu na Facebooku sleduje aj analytický web SocialBakers. Ten stránkam priraďuje aj rating, ktorý vyjadruje pravdepodobnosť, že používatelia budú post stránky zdieľať svojim priateľom. Z elitnej desiatky čo do počtu fanúšikov má aktuálne najvyšší rating Rádio Expres.
Top 10 stránok slovenských médií na Facebooku Zdroj: SocialBakers.com
Z dlhodobého pozorovania vyplýva, že žiadne z významných slovenských médií Facebook, logicky, neignoruje. Naopak, viaceré majú na sociálnej sieti aj niekoľko profilov, v prípade televízií napríklad pre jednotlivé relácie. V Joj majú verejné profily v podobe Stránok zriadené aj viacerí redaktori spravodajstva.
Verejnoprávny RTVS, ktorý nemá vlastný spravodajský web, využíva práve prostredie Facebooku ako online kanál na šírenie aktuálnych informácií. Stránka Spravodajstvo RTVS má v súčasnosti vyše 11 600 fanúšikov.
Z rozhlasových staníc sa inovatívne sa na sociálnej sieti v minulom roku prezentovalo Fun rádio, ktoré ako prvé využilo živý stream cez rozhranie Mentions, keď naživo cez Facebook vysielali Junior a Marcel. Po nich streamoval viackrát aj Sajfa, vrátane svojho „online prenosu“ zo svojho „pirátskeho vysielania“.
Ako Facebook ovplyvňuje médiá
Najmä pre online spravodajské portály je Facebook stále dôležitejším nástrojom na prilákanie publika k vlastnému obsahu. Analytická firma Parse.ly spolupracujúca so stovkami médií vlani v auguste konštatovala, že sociálna sieť začala webom prinášať už viac trafficu ako vyhľadávač Google.
Na Facebook ako agregátor správ si zvyká čoraz viac ľudí. To so sebou prináša niekoľko fenoménov. Jedným z nich je takzvaná „umierajúca homepage“, keď médiá čelia poklesku klikov na domovskú stránku, kde čitatelia kedysi nachádzali informácie, no teraz na ne primárne narážajú v alternatívnom podaní – na Facebooku. A odtiaľ smerujú na konkrétny článok.
Ďalším fenoménom je otázka, ako nevyhnutnosť uspieť na Facebooku a vytvárať zaujímavý, „šíriteľný“ obsah, deformuje podobu spravodajstva. Algoritmus sociálnej siete je totiž neúprosný – uprednostňuje posty klikané, „lajkované“, komentované a zdieľané.
A to médiá môže motivovať vyrábať ľahší, bulvárnejší obsah, ktorý zaujme masy. Aby sa používatelia k interakcii uchýlili, musí ich skrátka publikovaný obsah zaujať, čo však v prostredí sociálnej sieti znamená skôr zabaviť ako informovať či analyzovať.
Napriek tomu nie je Facebook na médiá natoľko prísny ako na iné komerčné stránky. Posty médií v minulosti zdarma výrazne tlačil do popredia. Následne to mohol istým spôsobom obmedziť, keď sa ako hlavný faktor pre virálne šírenie príspekov stala najmä aktivita okruhu facebookových priateľov.
V každom prípade aj médiá si často priplácajú za zvýšený zásah najpútavejších článkov vo forme sponzorovaných postov. Niektoré médiá si zaplatili kampane pre príspevky aj na niekoľko týždňov.
Pre Facebook sú médiá takisto dôležité, keďže práve vďaka nim sa stáva kvalitným agregátorom noviniek.
Ďalšou etapou vzájomnej spolupráce sú vlani predstavené Instant Articles, teda články médií zobrazované priamo v rozhraní sociálnej siete.
Instant Articles majú potenciál meniť mediálny trh. Vďaka nim majú používatelia zostávať aj pri konzumovaní spravodajského obsahu na stránkach Facebooku a neodchádzať na weby médií. Používateľov má zaujať aj väčší komfort - Instant Articles sa načítavajú asi desaťkrát rýchlejšie ako samotné weby.
Médiá o reklamné príjmy prísť nemajú, ale mnohé sa už stihli posťažovať, že im táto novinka Facebooku neprináša to, čo očakávali. Po pripomienkach vydavateľov sociálna sieť nedávno upravila inzertnú politiku pri tomto formáte. Médiá môžu reklamu umiestňovať už po každých 350 slovách namiesto predošlej hranice minimálne 500 slov, písal Wall Street Journal. A sociálna sieť pridala zároveň automatické zapĺňanie priestoru inzerciou. Vydavatelia ešte získali možnosť upravovať aj obsah v súvisiacich článkoch, kde môžu linkovať svoj ďalší content, napríklad aj reklamný.
Ak si médiá reklamu pre Instant Articles predávajú samostatne, ponechať si môžu celé výnosy z inzercie. V prípade, že nechajú inzertný priestor zapĺňať Facebook, sociálna sieť si berie 30-percentný podiel.