„Voľný“ obsah začal v posledných dňoch vo zvýšenej miere pribúdať aj na webe Markiza.sk, kde sú aj pre neregistrovaných používateľov Voya k dispozícii celé vydania Hlasu Česko Slovenska, krátko po odvysielaní Teleráno z aktuálneho dňa a tiež magazín Smotánka z predchádzajúceho týždňa.
Do odomknutej sekcie Markíza Play zároveň pribudli staršie seriály televízie ako Horúca krv, Mesto tieňov, Zita na krku či Sekerovci. Voľne dostupné sú aj príspevky z publicistické formátu Reflexu.
Šéf nových médií Markízy Peter Šturdík v januári pre web Živé.sk načrtol zámer pridávať na webe voľný obsah, keďže „dva a pol roka fungovania služby dalo jasnú odpoveď na to, čo všetko treba zlepšiť a zmeniť“.
„Bezplatne ponúkneme hlavne obsah, ktorý síce už nefunguje ako motivátor predplatného na Voyo.sk, avšak ešte stále si v tejto forme nájde svojich divákov. Napríklad už staršie veci z archívu,“ poznamenal začiatkom roka pre web Stratégie.sk.
Že financovanie z reklamy nebude prebiehať na pôde Voyo.sk, ale na domovskej stránke Markíza.sk, potvrdil P. Šturdík aj pre Živé.sk s tým, že medzi uvoľneným bezplatným obsahom by mali byť aj akvizičné tituly.
Markíza aktuálne pozmenenú stratégiu zatiaľ nekomentuje. Prebiehajúce zmeny však naznačujú aj úpravy na hlavnej stránke, kde je od tohto týždňa v hlavnom menu premenovaná posledná karta na „Videorachív“, hoci naďalej odkazuje na sekciu Markíza Play. V nej sa združuje vybraný televízny obsah a formáty určené výhradne pre web.
Televízia dosiaľ všeobecný názov Videoarchív nekomunikovala. Názov Markíza Play pre sekciu bezplatných videí používa niekoľko mesiacov, vlani ju uviedla ešte pod názvom Super TV, ktorý vzápätí menila. Platený obsah je naďalej umiestnený vo video-on-demand platforme Voyo, odkaz na jej podstránku je v súčasnosti na homepage už len v hornom rohu malým písmom.
Stanice skupiny CME – Nova aj Markíza – uviedli službu Voyo v roku 2011, obsah spoplatnili vo februári 2012. Zo „zamknutej“ sekcie Markíza vyčlenila len krátko po uvedení predplatného spravodajské relácie, ktoré sú odvtedy dostupné zdarma aj na webe TVnoviny.sk. Na svojom spravodajskom portáli televízia streamovala nedávno zdarma aj hokejové prenosy slovenskej reprezentácie na olympiáde v Soči.
Samotné Voyo okrem archívu televíznych relácií ponúka nadstavbový content v podobe filmov a zahraničných seriálov. Predplatitelia majú zároveň prístup k živému vysielaniu - internetovému streamu všetkých kanálov Markízy aj stanice Nova Sport.
Jeden týždeň využívania služby sa dá vyskúšať zdarma, inak stojí 5,99 eura na mesiac. Model mal byť alternatívnym variantom na monetizovanie obsahu u divákov, nasledujúc trend najmä mladých, ktorí sa od televízorov presúvajú k počítačom.
Počet predplatiteľov Voya Markíza nezverejňuje, nepochybne však nie je dostatočný na to, aby išlo o rentabilný projekt. Materská spoločnosť CME prezradila počet abonentov Voyo.sk naposledy v roku 2012 v rámci koncoročnej bilancie. Išlo vtedy o 11 400 platiacich používateľov, koncom vlaňajška bol ich počet podľa informácií Mediálne.sk o niekoľko tisíc vyšší.
Česká Nova, ktorá mala na Voyo.cz vyše 22-tisíc predplatiteľov, uviedla prednedávnom na webe novinku Nova Plus. V rámci sekcie ponúka napríklad svoje pôvodné seriály ako Ordinácia v ružovej záhrade či Doktory z Počátkov, ktoré na webe zverejňuje hneď po odvysielaní a k dispozícii sú ďalších sedem dní.
V zahraniční sa niektorým plateným internetovým službám darí, úspech však majú najmä tie, ktoré prinášajú exkluzívny obsah. Príkladom je americký Netflix, ktorý produkuje vlastné seriály určené pre webovú distribúciu.
Viac voľného obsahu na webstránke je návratom k nepriamej forme monetizovania contentu na internete prostredníctvom naviazaných videoreklám. Prehrávač videí na webe Markízy pracuje s takzvanými preroll spotmi, teda videami, ktoré si používateľ „musí“ pozrieť pred vzhliadnutím zvoleného obsahu. Podobne funguje napríklad aj gigant YouTube, kde sa však komerčné spoty dajú po piatich sekundách preskočiť.