Čo nájdete na Macblog.sk?
- Nadšencov, ktorí nie sú fanatici
- Veľa jabĺk
- A ešte aj Wallpaper z Mac OS
Keby boli z reklamy, boli by vysokí a štíhli, tmavovlasí, oblečení v trendy mikine a pohodlných texaskách. Vo vrecku by mali štýlový smartphone s dotykovou obrazovkou, v taške cez rameno biely alebo strieborný laptop s logom malého svietiaceho jablka. Často by sa hádali s malými obtlstlými ľuďmi, ktorí používajú operačný systém Windows.
V skutočnosti nie sú z reklamy, takže o ich výzore nevieme nič. Smartphone a laptop sedia, nepriateľskosť k Windowsu na druhej strane vôbec - v skutočnosti sú vraj voči technológiám s akoukoľvek nálepkou veľmi otvorení. "Nie sme fanatici," hovorí o sebe a svojich spolupracovníkoch Dominik Balogh, jeden zo zakladateľov najznámejšieho slovenského blogu o výrobkoch a službách značky Apple Macblog.sk.
Nový počítač, vyššia návštevnosť
"Počítače Mac majú kopu nedostatkov a nevýhod." Aj takto nekompromisne je Balogh schopný hovoriť o značke, z obdivu ku ktorej založil pred rokmi dnes renomovaný tech blog. "Otázka znie, či ich je na vaše konkrétne použitie menej ako u ostatných dostupných riešení," dodáva vzápätí.
Zdroj: Macblog.sk
Svoju lojalitu k značke sám nemá dôvod meniť. V jeho prípade totiž výhody určite prevažujú. Apple a Mac mu dali viac, ako väčšine iných používateľov: priniesli mu desiatky tisíc čitateľov mesačne. Popularita Macblogu a obľúbenosť Apple na Slovensku totiž rastú ruka v ruke. Už niekoľko rokov platí, že čo nový produkt, to noví čitatelia. "Používatelia hľadali informácie o novinkách," komentuje šéf Macblogu. "Prudší nárast návštevnosti vznikal takmer pravidelne po uvedení nových produktov."
Diskusie s privretými očami
Od roku 2006, kedy vznikol, prešiel Macblog.sk kus cesty. Hobby-projekt založený v časoch pred iPhonom, kedy sa o Apple na Slovensku zaujímala akurát hŕstka technologicky zdatnejších používateľov a zopár hudobných nadšencov, má dnes mesačne podľa AIMmonitoru 40-tisíc návštevníkov a v interných meraniach podľa Balogha dokonca až dvakrát viac. Na začiatku boli na blogu dvaja - Balogh a druhý spoluzakladateľ Tomáš Lopášovký, neskôr známy aj z ambiciózneho, no dnes už nebohého e-zinu MagMag.sk. O Macblogu sa dozvedela komunita a tisíc unikátov mesačne bol úspech. Dnes už je Macblog niekde inde. Znásobil sa počet autorov a o písaní pre "komunitu" sa podľa Balogha tiež zrovna hovoriť nedá. "Pri desiatkach, možno stovke tisíc produktov Apple v obehu v krajine to nie je o komunite, ale o masovom trhu s technológiami, multimédiami a spotrebnou elektronikou," vysvetľuje.
Rozpuk má ale aj svoje menej svetlé stránky a niektoré z nich bolia aj Macblog. Udržať diskusie v slušnom a konštruktívnom duchu - čo je podľa Balogha na slovenskom internete celkovo problém - je s rastúcim počtom čitateľov o dušu. "Na Slovensku neexistuje projekt s návštevnosťou nad 10-tisíc používateľov denne, kde si návštevník odnesie z diskusie novú informáciu, ponaučenie, nový názor a to všetko bez jedinej urážky," uvažuje Balogh. Na Macblogu, hoci patrí k ešte menším projektom, to cítia tiež. "Musíme robiť ústupky a prižmurovať aj tri oči, aby diskusie vôbec existovali."
Aj pre neMacistov
Dnes už Macblog, paradoxne, nie je iba o Apple a Macu. Mení sa na technologický server so záberom aj mimo svoju pôvodnú tému. Roky a vkus slovenských Macistov ho posunuli ďalej. "Užívateľ Apple väčšinou vlastní napríklad tlačiareň Canon, myš Logitech, hraciu konzolu Microsoft, telefón BlackBerry a používa niekedy aj systém Windows," opisuje Balogh. Na rôznorodosť technológií Macblog skrátka nemôže zabudnúť. A tak chce mať zakladateľ z malej platformy pre správy o výrobkoch jednej firmy do budúcna komplexný web: technológie, gadgety, Apple - pre každého niečo, no stále s jablkom uprostred.