Sneží naprieč celým webom

Tvorca webu má približne 2 sekundy na to, aby návštevníka zaujal. Stránka k filmu Snowman na to ide otázkou: Keď znovu napadne sneh, kto si to odnesie? Trik je v tom, dať takú otázku, na ktorú ponúka odpoveď samotný web.

O level vyššie: Ako robí obsah z dobrého webu skvelý?

Zdroj: thesnowmanmovie.com

Aby však nadpis skutočne zaujal, musí myšlienku za ním podporovať aj vizuálny podklad. Teda rovnako, ako by v tomto prípade nefungoval nadpis o snehu na pozadí s rozkvitnutou lúkou, nefungoval by ani animovaný sneh s nadpisom o letnej dovolenke.

A aj keď to znie jednoducho, dnes sa toho často nedržia ani najlepšie weby. Ponúkajú krásnu grafiku, pokročilé techniky v UX a možno aj dobrý obsah, no každý z nich si akoby žije vlastným životom.

Ryža, ktorá má dušu

Dobrý nadpis ale, bohužiaľ, nie je všetko. Práve naopak, je iba akousi udičkou k obsahu naprieč celým webom. Skvelým príkladom je microsite od Jenny Zhang, ktorá je celá iba o čínskej kuchyni. Dôvod, prečo som ju vybral, je práve obsah, ktorý návštevníka zaujme už na začiatku a „núti“ ho scrollovať až do konca. Určite pri tom hrá dôležitú úlohu aj rozloženie textu a spôsob zalomenia, no bez dávky kreativity pri písaní by to skrátka nefungovalo.

O level vyššie: Ako robí obsah z dobrého webu skvelý?

Zdroj: rice.jennytypes.com

Najväčšou výzvou kontenťáka teda nie je výber témy či jej štruktúra. Je ňou predovšetkým insight, na ktorom stavia celú komunikáciu. Pokiaľ ho nenájde, aj výbornú tému tak v podstate „zabije“.

Ako však nájsť správny insight? Odporúčam pri tom použiť niektorý z nástrojov na zapisovanie myšlienok, napríklad Mindmeister. Tu si treba zapísať hlavné „esencie“, ktoré danú tému definujú.

Pokiaľ teda robíme web o čínskej kuchyni a jej využití v Amerike, esenciami môžu byť rôzne kultúry, chutné jedlo, rodina a čokoľvek ďalšie, čo sa potenciálne s témou spája. Insightom pokojne môže byť aj aktualizačný moment – nedávno sa jedného chytila napríklad Alza vo svojom newslettri.

Obsah 2.0

Množstvo, najmä produktových, webov má možno výborné texty, ale bojuje s ich objemom. Musia však všetko podstatné komunikovať týmto spôsobom?

Napríklad Vitis Pezinok do webu implementoval systém odporúčania vína. Namiesto klasického filtrovania cez farby sa návštevníka pýta na konkrétnu príležitosť, pri ktorej si chce víno vychutnať. Dôvod? Väčšina ľudí pravdepodobne nemá za sebou someliérsky kurz, teda šanca, že vyberú správnu odrodu či farbu ku svojej večeri je takmer mizivá. Cez systém je to iba otázka pár klikov.

Innocent ponúka na webe generátor komplimentov, ktorý síce návštevníkovi nijako nepomôže, no minimálne ho zabaví a oddýchne si tak od čítania. Nie je totiž super odísť z webu s dobrým pocitom?

Autor je Content Specialist v PR agentúre Seesame Communication Experts.