Konšpirátori.sk zaznamenali od svojho spustenia v polovici apríla 100-tisíc zobrazení a návštevníci nahlásili ďalších 40 sporných webov.
Projekt má chrániť zadávateľov reklám pred spájaním značiek so sporným obsahom na internete. Doň agentúra NetSuccess, ktorá je autorom projektu, radí weby s klamlivými či propagandistickými informáciami. Aj tieto weby si z reklamných systémov typu Google Display Network ukrajujú väčšinový podiel z ceny kampaní, čím ich zadávatelia reklamy priamo finančne podporujú.
Iniciatíva si krátko po spustení okrem ocenenia nápadu vyslúžila z niektorých strán, najmä vlastníkov webov na zozname, aj kritiku. NetSuccess pripomína, že žiadny z webov necenzuruje, iba ponúka nástroj pre inzerentov, ktorí nechcú poškodzovať reputáciu značky.
Zďaleka nie všetkým webom je napriek tomu po vôli, že sú naďalej v zozname „pochybných“ stránok. Voči zaradeniu sa ohradili ParlamentneListy.sk, ale aj ďalšie stránky.
„Ozvali sa pochopiteľne aj prevádzkovatelia niektorých sporných webov, od ktorých prichádzajú najmä obvinenia a osobné vyhrážky. Snažíme sa však odpovedať každému, kto stojí o rozumnú diskusiu,“ povedal riaditeľ agentúry NetSuccess Ján Urbančík.
Používatelia dosiaľ poslali autorom projektu a hodnotiacej komisii, ktorá zostavuje zoznam webov so sporným obsahom, 200 odkazov a pripomienok. Zároveň však podľa NetSuccesu zaujali Konšpirátori.sk aj ďalšie agentúry, ktoré sa k projektu pridali.
„Komisia zoznam postupne dopĺňa snímkami stránok s upozornením na časti, ktoré spĺňajú podmienky na ich označenie za sporné. Týmto spôsobom bude zverejnené, ako daný web porušuje napríklad pravidlá novinárskej etiky,“ informovala agentúra.
Obrázok sa zobrazí po kliknutí na informačné tlačidlo pri názve v zozname stránok. Komisia cez formulár dostala aj 126 nových podnetov na pochybné weby, zoznam priebežne aktualizuje.
Stránky so sporným obsahom však možno zo zoznamu aj reálne odstrániť, čo niektorí vydavatelia žiadajú. Podľa NetSuccessu stačí, ak správca pochybného webu stiahne problémový obsah a preukáže túto skutočnosť odbornej komisii takisto prostredníctvom online formulára na Konšpirátori.sk.
Komisia následne stránku opätovne prehodnotí a aktualizuje svoje rozhodnutie. Takýchto žiadostí o vyradenie stránky zo zoznamu prišlo doteraz sedem. Koľkým webom agentúra vyhovela či plánuje vyhovieť, nešpecifikovala.
Aktualizované 4. mája 15:40: „Momentálne spracovávame výsledky a podnety po úvodných dvoch týždňoch od spustenia projektu a pripravujeme podklady pre hodnotiacu komisiu. Predpokladáme, že v priebehu dvoch týždňov ich zašleme členom komisie na opätovné posúdenie webov. O rozhodnutí komisie budeme informovať,“ reagoval pre Mediálne.sk J. Urbančík na otázku, ktoré weby požiadali o vyradenie zo zoznamu a dokedy má padnúť rozhodnúť, či sa žiadostiam vyhovie, alebo nie.
Celý zoznam webov je takisto na stránke Konšpirátori.sk. Okrem vyše 2 800 ošetrených kampaní pomocou skriptu portál zaznamenal ďalších sedemsto manuálnych stiahnutí zoznamu vo forme exportných súborov. Tie môžu zadávatelia vložiť do rozhrania ľubovoľného reklamného systému. „Odhadujeme, že skutočný počet ošetrených kampaní môže byť teda aj niekoľkonásobne vyšší,“ dodal J. Urbančík.