Profil na Facebooku je prakticky samozrejmosťou, v čase sa však mení spôsob, akým médiá so sociálnou sieťou pracujú.
Motivujú ich k tomu rôzne dôvody – Facebook na jednej strane pomáha obsahu spravodajských stránok a zobrazuje ho veľkému počtu ľudí. Na druhej strane v prípade komerčných stránok sa organický zásah okresal.
Nutnosťou sú tak často aj platené posty na Facebooku či snaha o bulvárnejší obsah, ktorý zaujme, bude mať vysokú mieru interaktivity a osloví čo najviac fanúšikov.
Tých má zo slovenských médií najviac rozhlasová stanica Europa 2. V medziročnom porovnaní k 4. januáru 2015 a rovnakému dňu vlaňajška sme porovnali aj ďalšie profily najväčších slovenských médií.
Televízie
Z televízií mala najviac „lajkerov“ Markíza – 238 910 (všetky údaje v článku k 5. januáru 2015). Televízia má samostatné profily aj pre svoje menšie stanice Doma (50 413 fanúšikov) a Dajto (15 225). K „hlavným“ fanúšikovským stránkam patrí aj profil spravodajského webu TVnoviny.sk a stránka Nadácie Markíza.
Trhový líder má tiež asi desať aktívnych stránok ku kľúčovým projektom vlastnej tvorby aj vybraným akvizičným seriálom. Fanúšikov tak televízia zbiera na profiloch Búrlivého vína, Chlapi neplačú, Farmy, Kredencu, Reflexu, Telerána, Ferihy, Sultána či Skrytej vášne. Markíze patrí aj stránka zrušeného Modrého z neba na sociálnej sieti, kde je stále vyše 343-tisíc „lajkerov“.
Televízia nešpecifikuje presný počet ľudí, ktorí sa starajú o jej facebookové stránky – podľa vyjadrenia prispieva „viacero zamestnancov a spolupracovníkov Centra marketingu“.
Pokiaľ ide o zverejňovaný content, televízia sa spolieha aj na výstupy o potrebách používateľov. „Venujeme sa najmä podpore televíznych produktov a aktivít skupiny Markíza, Facebook tiež využívame na osobnejšiu komunikáciu s divákmi. Samozrejme, mapujeme odozvu na jednotlivé príspevky a využívame tiež informácie z prieskumu používateľských potrieb,“ načrtol PR manažér Lukáš Kočišek. Markíza má okrem Facebooku profil na Twitteri, Pintereste a kanál na YouTube.
Podobne je na tom aj Joj s 210 842 fanúšikmi na Facebooku. Jej menšia stanica Plus mala aktuálne 16 803 „lajkerov“, Wau 28 770. Televízia nehovorí o konkrétnom počte stránok, ktoré na sociálnej sieti spravuje.
„Máme v portfóliu viacero zaujímavých projektov, ktoré primárne nesúvisia s televíznymi aktivitami, a preto na Facebooku disponujeme desiatkami Pages, ktoré majú televízny i netelevízny charakter,“ tvrdí riaditeľ Úseku nových médií David Csino.
Facebookové stránky Joj spravujú traja social media manageri. Zverejňovaný obsah podľa televízie primárne zastupujú posty spojené s podporou televízie, buď samotného archívu alebo článkov o reláciách, seriáloch, prípadne zákulisia.
„Voľné časy sú vyhradené podpore projektov z portfólia noviny.sk,“ dodáva D. Csino, podľa ktorého zmena algoritmu Facebooku pre firemné stránky donútila Joj podporovať vybrané príspevky aj platenou reklamou. Popri Facebooku je komerčná dvojka aktívna aj na Twitteri, Instagrame, Google Plus, Pintereste a Foursquari.
Verejnoprávny RTVS je, čo do počtu fanúšikov, na tom na hlavnom profile najslabšie – má ich 18 639. Stránka vznikla neskôr ako iné - v septembri 2011. Telerozhlas má už v súčasnosti stránky k jednotlivým programovým okruhom televízie a rozhlasu, ale aj samostatné Pages k jednotlivým reláciám.
Stránka „Šou Milujem Slovensko“ má napríklad viac „lajkerov“ ako RTVS – 29 644. RTVS zaujala aj profilom Spravodajstvo RTVS spusteným vlani na jeseň, ktorý využíva ako autonómny priestor pre priame zverejňovanie aktuálnych informácií či fotografií (keďže nemôže linkovať na žiadnu vlastnú platformu – nemá spravodajský web). Profil má v súčasnosti takmer 5 800 priaznivcov, podľa RTVS mieri najmä na publikum, ktoré prestalo používať staršie elektronické médiá a presunulo sa do online prostredia.
Zdroj: facebook.com
Na Facebooku celkom zdatne drží krok aj spravodajská Ta3, ktorá mala 105 397 fanúšikov. Na sociálnej sieti má momentálne jedinú oficiálnu stránku. „Už v blízkej budúcnosti však televízia štartuje na Facebooku aj samostatné stránky k jednotlivým reláciám. Ako prvá bude mať samostatnú stránku relácia Motoring, ktorá bude príspevkami previazaná s hlavnou stránkou Ta3,“ uviedol PR manažér Ján Kalafút.
Facebookový profil Ta3 spravuje šéfeditor webu, ktorý je zároveň zodpovedný aj za obsah stránky Ta3, spolu s webeditormi. Televízia na sociálnej sieti nezverejňuje platené príspevky.
„Obsahom stránky je najmä aktuálne spravodajstvo a publicistika televízie. Televízia však zverejňuje aj výzvy k čitateľom ohľadom najrôznejších tém. Televízia prirodzene vie, na čo najviac čitateľ, respektíve divák reaguje, prihliada na tieto skutočnosti, avšak nepodriaďuje sa plne takémuto pravidlu,“ dodáva J. Kalafút. Ta3 je okrem Facebooku na Twitteri.
Rádiá
Rozhlasové stanice majú medzi sebou spomínaného lídra, pokiaľ ide o stránky slovenských médií na Facebooku. Europa 2 je na čele s výrazným náskokom – na „páči sa mi to“ v prípade piateho najpočúvanejšieho rádia už kliklo 519 874 ľudí.
Stanica má okrem najväčšieho profilu ďalšie tri hlavné – pre rannú šou Zoo, hitparádu Top 22 Europy 2 a Dance Exxtravaganza. Moderátori majú navyše vlastné Pages, ktoré si spravujú sami. Rádio koncom vlaňajška priamo motivovalo poslucháčov „lajkovať“ facebookový profil stanice – v časovom limite mali prekonať polmiliónovú hranicu, čo sa podarilo a Europa 2 im za to začala v súťaži rozdávať peniaze.
Za postovaný obsah zodpovedajú ľudia z interných kapacít, na hlavný profil Europy 2 môžu prispievať aj moderátori. „Platené posty sme využili pre podporu väčších kampaní,“ hovorí PR manažérka Zuzana Krištofovičová.
Pokiaľ ide o publikovaný content, stanica si je vedomá nižšieho veku svojej hlavnej cieľovky. Viacero postov je priamo určených pre Facebook – napríklad vtipné fotografie, ktoré nevedú používateľa na web rádia.
„Obsah nášho profilu musíme prispôsobiť vekovej kategórii našich fanúšikov. Nájdete na ňom množstvo vtipných obrázkov, novinky zo sveta hudby a showbiznisu, klipy. Samozrejme využívame tento nástroj aj ako podporu našich kampaní, súťaží a webu. Mapujeme, ktorý typ obsahu má najväčšiu mieru interakcie a na základe toho sa snažíme zlepšovať obsah na našom profile,“ dopĺňa Z. Krištofovičová. Europa 2 je ešte na Twitteri a Instagrame, pribudnúť má Google + a Pinterest.
Rádio Expres má z rádií druhú najväčšiu základňu fanúšikov – 287 172 „lajkerov“. Popri hlavnej stránke má takisto stránky pre svoje šou, ktoré spravujú moderátori. Facebook Expresu administruje približne päť ľudí. Aj Expres si pomáhal formou platenej reklamy na sociálnej sieti, podľa komerčnej jednotky ale ide o zanedbateľný objem.
Podobne ako konkurenčné Europa 2 a Fun rádio, aj Expres vlani redizajnoval web a zverejňuje na ňom množstvo agregovaného obsahu z iných zdrojov, ktorý priamo nesúvisí s vysielaním rádiá či jeho ďalšími aktivitami. Napriek tomu Expres tvrdí, že podiel vlastného contentu si stráži.
„Vyhodnocujeme takmer každý post a snažíme sa postovať to, čo ľudí baví. S tým súvisí aj snaha držať rovnováhu a nedovoliť, aby obsahu, ktorý sa priamo týka rádia, hudby a podobne, bolo menej ako externého obsahu,“ hovorí PR manažér stanice Igor Guttler.
Fun rádio má svoj web takisto zasypaný množstvom obsahu s virálnym potenciálom – teda vtipmi, videami či rebríčkami na BuzzFeedovský spôsob a púta naň vo veľkom aj na Facebooku. Oficiálnym profilom je Ja som Fun rádio so 170 049 „lajkermi“.
Stanica ma tiež profil k letným festivalom Fun rádio Dohoda, ako aj moderátorské stránky Junior a Marcel, Sajfa a Cuco. „Moderátori si ich čiastočne spravujú sami a čiastočne im do toho vstupuje aj online oddelenie,“ uvádza PR manažérka Petra Lehká.
Fun rádiu patrí aj profil Adela a Sajfa s viac ako 242-tisíc fanúšikmi, tam je však okrem postu z 5. januára predposledný príspevok z 8. decembra. „Stránku čiastočne spravujeme, ale keďže nie je aktuálna, momentálne do nej nevstupujeme,“ hovorí P. Lehká.
Facebookovú prezentáciu Fun rádia spravuje takisto zhruba päť ľudí, počet kolíše podľa konkrétnej stránky. P. Lehká sa priamo nevyjadrila k tomu, či aj komerčná dvojka siaha po platenej reklame na sociálnej sieti. „Facebook je veľmi dynamické médium, ktoré neustále prináša zmeny a my podľa potreby na ne reagujeme,“ poznamenala. Fun rádio funguje aj na Instagrame, Pintereste, YouTube a Twitteri.
Počet fanúšikov na Facebooku - medziročný vývoj | |||
Stránka | Počet „lajkerov“ v 2015 | Počet „lajkerov“ v 2014 | Nárast [%] |
Televízia Markíza | 238 910 | 149 991 | 59,3 |
Televízia Joj | 210 842 | 116 433 | 81,8 |
Doma | 50 413 | 32 838 | 53,5 |
Dajto | 15 225 | 14 264 | 6,7 |
Plus | 16 803 | 13 528 | 24,2 |
Wau | 28 770 | 27 097 | 6,2 |
RTVS | 18 639 | 6 564 | 284 |
Radio Expres | 287 172 | 252 575 | 13,7 |
Ja som Fun Radio | 170 049 | 148 394 | 14,6 |
Europa 2 | 519 874 | 370 630 | 40,3 |
Topky.sk | 295 929 | 180 627 | 63,8 |
Nový Čas | 274 563 | 165 684 | 65,7 |
Sme | 88 337 | 74 599 | 18,4 |
Trend.sk | 46 126 | 25 084 | 83,9 |
Pravda.sk | 34 611 | 18 647 | 85,6 |
Pluska.sk | 26 688 | 6 885 | 287,7 |
Poznámka: Údaje boli získané zhodne k 4. januáru popoludní |
Printy a weby
Medzi spravodajskými webmi má navrch bulvárny server Topky.sk. Stránku patriacu Zoznamu „lajkuje“ na Facebooku 295 929 ľudí. Zoznam podľa PR manažérky Andrey Mlynárovej má aj s Topkami na najpoužívanejšej sociálnej sieti celkovo deväť aktívnych stránok s kumulovanou komunitou 580-tisíc fanúšikov (číslo bude nižšie vzhľadom na prekryvy).
Aktivity Zoznamu na Facebooku zastrešuje približne 13 ľudí. „Toto vysoké číslo je zapríčinené veľkou diverzifikáciou portfólia produktov, pričom väčšinu produktov administrujú priamo redakcie,“ hovorí A. Mlynárová.
Zoznam spolupracuje aj s agentúrou Ascalon Media House a jej trojčlenným social media tímom. „Tá má úlohu konzultanta a určuje social media stratégiu pre všetky produkty v našom portfóliu, okrem toho administruje facebookovú stránku Topky.sk,“ vysvetľľuje A. Mlynárová.
Zdroj: facebook.com
Asi 90 percent obsahu zverejňovaného na Facebooku kopíruje obsah webu Topky.sk, podľa A. Mlynárovej sa však často odlišuje od webu jeho podaním, ktoré priamo súvisí s odlišným spôsobom jeho konzumácie na sociálnych sieťach. Platenú inzerciu na Facebooku využívajú Topky v súčasnosti minimálne, dopĺňa A. Mlynárová.
V tesnom závese za Topkami je profil Nového Času, ktorý mal 274 563 fanúšikov. Facebooková stránka najčítanejších novín bola prvá spomedzi slovenských biznis stránok, ktorej sociálna sieť pridelila bielu šípku v modrom krúžku, teda status „overenej“ stránky.
Tretia priečka podľa počtu „lajkerov“ patrí webu Aktuality.sk so 105 949 fanúšikmi. Sme malo pri monitoringu 88 337 „lajkujúcich“, Hospodárske noviny 55 708, Trend 46 126, Pravda.sk 34 611, Pluska.sk 26 688, denník Šport 9 568.