Útraty v e-shopoch ťahá stále rastúci počet ľudí, ktorí nakupujú online. „Súčasní zákazníci sa naučili nakupovať častejšie a širší sortiment tovaru,“ hovorí riaditeľ portálu Heureka.sk Tomáš Braverman. Odhadovaný tohtoročný obrat e-shopov sa podľa neho podieľa na celkových tržbách slovenského maloobchodu takmer piatimi percentami. Po odrátaní potravín je to dvojnásobok.

Vyše šesťsto miliónový odhadovaný obrat e-shopov je porovnateľný s vlaňajšími tržbami firiem, ktoré sa umiestnili na konci druhej desiatky rebríčka TRENDU najväčších nefinančných podnikov na Slovensku. V rámci retailu mali vyššie tržby vlani len tri najväčšie obchodné reťazce Tesco, Lidl a Kaufland.

Najobľúbenejším sortimentom na internete je elektronika, ktorej podiel na celkovom počte vyhľadávaní tovaru dosahuje približne 36 percent. S odstupom nasleduje oblečenie a móda, výrobky pre dom a záhradu a biela technika. Medziročne najrýchlejšie rastie vyhľadávanie bielej techniky a kategórie kozmetika a zdravie.

O rastúcej popularite internetového nakupovania svedčí rastúci počet internetových obchodov. Od vlaňajška pribudla viac ako tisícka e-shopov a celkovo ich Heureka.sk napočítala zhruba 8 250. Podľa T. Bravermana možno Slovensko z tohto pohľadu zaradiť medzi e-shopové veľmoci podobne ako Česko, kde funguje dokonca vyše 37-tisíc internetových obchodov, čo je vraj porovnateľné s Britániou. Napríklad v oveľa väčšom susednom Poľsku ich majú „len“ desaťtisíc.

Cez mobil vyberáme častejšie

Stále rozšírenejšie je medzi Slovákmi prehliadanie e-shopov prostredníctvom mobilných zariadení. Návštevnosť tohto druhu sa oproti vlaňajšku takmer zdvojnásobila a v súčasnosti tvorí štvrtinu všetkých návštev internetových obchodov. Rýchlejšie pribúdajú kliky z mobilných telefónov než z tabletov.

Vyzerá to tak, že e-shopy sa úplne nestíhajú trendu mobilného prehliadania prispôsobiť, keďže iba pätina z nich má web pripravený pre mobil. Na druhej strane, len málo takýchto návštev sa premení na reálny nákup. Podľa T. Bravermana veľa ľudí používa mobil najmä na začiatku pri hľadaní inšpirácie pre nákup alebo pri porovnávaní cien tovaru.

Heureka nedávno zverejnila odhad obratu e-shopov pre český trh. Mali by tento rok zinkasovať 67 miliárd českých korún, čo je zhruba štvornásobok oproti Slovensku. Portál Heureka.sk je s mesačnou návštevnosťou vyše 1,2 milióna reálnych užívateľov najnavštevovanejším porovnávačom e-shopov na Slovensku.

Konkurujú mu napríklad portály Najnakup.sk a Pricemania.sk. Heureka patrí do medzinárodnej rodiny porovnávačov cien Naspers, ktorý má svoje pobočky napríklad v Brazílii, Južnej Afrike, Taliansku či Poľsku.