Zdroj: SITA / AP
Vianočný darček Instagramu používateľov sociálnej siete postavenej na zdieľaní obrázkov nepotešil. Firma v snahe zvýšiť tržby z reklamy jednostranne zmenila podmienky používania svojej siete.
„Súhlasíte s tým, že firma, alebo akýkoľvek iný subjekt, nám môže zaplatiť za to, že použije vaše používateľské meno, podobizeň, fotografiu (spolu s akýmikoľvek ďalšími metadátami) a akúkoľvek inú činnosť v spojení s platenou alebo sponzorovanou reklamou či iným obsahom bez toho, aby ste mali nárok na akékoľvek vyrovnanie,“ uvádza sa okrem iného v nových podmienkach.
V praxi to znamená, že Instagram môže zobrať ľubovolnú fotografiu zverejnenú v rámci svojej služby, bez súhlasu používateľa ju spojiť s jeho menom a používať ako reklamu.
Firma tiež v nových podmienkach uvádza, že takto vytvorený obsah nemusí byť označený ako reklama. Zároveň si vyhradzuje právo zdieľať všetky dáta o používateľovi s ďalšími firmami, najmä však s Facebookom, ktorý fotoslužbu na jar tohto roku kúpil za jednu miliardu dolárov.
Zmeny sa stretli s vlnou nevôle zo strany používateľov, ktorá bola sčasti spôsobená aj zlým pochopením nových pravidiel. Na sociálnych sieťach sa niekoľko hodín po zverejnení nových pravidiel šírili nesprávne informácie, že po zavedení nových pravidiel bude Instagram v praxi vlastniť fotografie v sieti.
Sociálna sieť však získa len právo ľubovolne s fotografiami zaobchádzať. Používatelia budú naďalej vlastniť majetkové a, samozrejme, aj autorské práva. Škoda v podobe negatívneho PR však medzičasom nastala.
Na Facebooku sa zdvihla vlna protestov a niektorí používatelia zrušili svoje kontá. Na Instagrame prestal svoje fotky zverejňovať napríklad aj prestížny časopis National Geographic, ktorý zmeny otvorene skritizoval.
Systém personalizovaných reklám, na ktorý si Instagram pripravuje zmenou podmienok používania pôdu, už v súčasnosti používa jeho materská firma Facebook. Namiesto fotografií využíva priamo používateľov, ktorých meno sa môže objaviť pri komerčných stránkach, ktoré si likeli.
Situáciu sa v stredu pokúsil upokojiť spoluzakladateľ spoločnosti Kevin Systrom, ktorý v oficiálnom stanovisku zdôraznil, že nové podmienky neznamenajú zmenu vlastníckych práv a že Instagram bude naďalej rešpektovať nastavenie súkromia.
Znamená to, že neverejné fotografie uvidia aj v rámci reklamných kampaní len tí používatelia, ktorí by sa k nim dostali za bežných podmienok. Fotky označené ako viditeľné len pre priateľov sa tak do celonárodnej kampane nedostanú.
Instagram v posledných týždňoch podnikol viacero agresívnych krokov smerujúcich k zvýšeniu tržieb a primknutiu používateľov do vlastných aplikácií. Deviateho decembra sa napríklad prestali zobrazovať fotografie z Instagramu v ekosystéme sociálnej siete Twitter, čo dotlačilo používateľov k častejšiemu používaniu aplikácií Instagramu.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP