Výskum IABmonitor je na slovenskom trhu jediným auditovaným meraním návštevnosti slovenských stránok, ktorý zároveň poskytuje sociodemografické dáta o návštevníkoch najväčších slovenských médií. Aktuálne je do výskumu zapojených 37 prevádzkovateľov médií, z čoho 62 % sú členmi združenia IAB Slovakia. Medzi odberateľov dát patrí 9 mediálnych agentúr, ktoré majú najsilnejšie postavenie v rámci slovenského mediálneho trhu.

Na ostatnom Valnom zhromaždení združenia členovia zapojení do výskumu spolu s odoberateľmi dát rozhodli o odčlenení výskumu IABmonitor zo združenia. K prechodu na nového prevádzkovateľa výskumu dôjde v marci 2026. Procesom odčlenenia bola poverená Správna rada združenia.

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Online meranie sa o rok definitívne odčlení od IAB Slovakia

„Z hľadiska nového prevádzkovateľa IABmonitora sú z môjho uhla pohľadu možné dve alternatívy. Buď prevezme prieskum realizátor výskumu, ktorým je výskumná spoločnosť Gemius Slovakia alebo iná entita, ktorá bude metodicky a obchodne výskum viesť a prevádzkovať," uviedol Marcel Vašš, predseda Správnej rady IAB Slovakia s tým, že úlohou združenia je zabezpečiť hladký priebeh ukončenia spolupráce so všetkými obchodnými partnermi.

„Správna rada bude zodpovedná za exekutívny postup odčlenenia tak, aby bolo v súlade so zmluvou medzi združením a výskumnou spoločnosťou ako aj združením a jeho obchodnými partnermi. Diskusia ohľadne podoby výskumu či cenových reláciách by už mala prebiehať medzi výskumnou spoločnosťou a zapojenými subjektami, prípadne novým obchodným prevádzkovateľom,“ dodal Vašš, ktorý bude na čele Správnej rady združenia do konca roku 2026.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Slovenské weby vo februári: STVR v najväčšom prepade za posledné roky, Čas predbehol Topky

Dôvody odčlenenia

Hlavným dôvodom odčlenenia služby IABmonitor z aktivít združenia bolo viacero zmien v rámci samotného združenia počas takmer 19 rokov jeho pôsobenia.

Za ten čas došlo najmä k zmene v členskej základni. Kým v úvode bolo združenie (vtedy pod názvom AIM – Asociácia Internetových Médií) založené takmer výlučne pre zabezpečenie nezávislého merania návštevnosti slovenských médií a tvorili ho len vydavatelia médií, dnes má 63 členov aj z radov mediálnych, digitálnych agentúr, rôznych technologických spoločností či zadávateľov reklamy.

„V rámci združenia sme privítali odčlenenie IABmonitora. Združeniu to dáva priestor na sústredenie sa na kľúčové aktivity ako vzájomná spolupráca na rôznych digitálnych témach, ich otváranie na našich eventoch, vytváranie štandardov, udávanie smeru v jednotlivých digitálnych kategóriách a vzdelávanie v digitálnom marketingu,“ uviedla Daša Karpelová, výkonná riaditeľka IAB Slovakia.

Táto diverzifikácia členského portfólia viedla združenie k rozširovaniu svojich činností a okruhu záujmov z digitálneho prostredia. Niektorí členovia s rozširovaním týchto aktivít neboli stotožnení a ich primárnym záujmom bol vždy výskum.

Tento rozdiel názorov sa podarilo pre rok 2025 vyriešiť tým, že o výskume IABmonitor sú oprávnení rozhodovať výlučne platcovia, respektíve subjekty zapojené do výskumu a agentúry odoberajúce dáta. Táto zmena mala následne vplyv na odsúhlasenie nového cenníka, ktorý má pre rok 2025 viacero výrazných zmien, o ktorých boli obchodní partneri IAB Slovakia informovaní.

Mediálne.sk
Neprehliadnite

Mediálne.sk vo februári: Neochvejné vedenie na slovenskom trhu mediálnych webov

Televízne noviny
Neprehliadnite

Tajný projekt Markízy odhalený: Chystá vlastnú spravodajskú televíziu?

Kovačič v súboji o peniaze suverénne natrel Frindta.
Neprehliadnite

Koniec slovenskej DVTV len po pár mesiacoch. Frindt zakladá nový projekt

Moderátori Televíznych novín Jaroslav Zápala a Marianna Ďurianová.
Neprehliadnite

Čo aktuálne najviac trápi Markízu a Jojku? Súboj o najsledovanejšie spravodajstvo

Ilustračné foto
Neprehliadnite

Manažérsky LinkedIn rebríček: Česi v popredí, Slováci excelujú v efektivite komunikácie