Niekoľko mesiacov používaný spôsob vyhľadávania obrázkov cez službu Google pije internetovým médiám v mnohých krajinách krv.

V aktuálnej podobe vyhľadávača nasadenej od januára tohto roka Google zobrazuje obrázky v plnom rozlíšení, bez uvedenia zdroja a mimo plochy pôvodnej stránky, na ktorej bola fotka použitá.

V rámci tejto galérie si tak používatelia môžu snímky viažuce sa k danému kľúčovému slovu stiahnuť bez toho, aby zavítali na stránku, ktorá má k fotke autorské práva. A bez zhliadnutia akýchkoľvek informácií o autorovi a copyrighte.

Dotlačený Google

Internetové médiá na viacerých trhoch už prinútili Google, aby od tohto spôsobu vyhľadávania vizuálneho obsahu upustil. Pri hľadaní obrázkov cez nemecký Google.de sa napríklad načíta aj sama stránka, kde je fotka použitá. Google tiež uvádza upozornenie, že „obrázky môžu podliehať autorským právam“.

Nová podoba služby Obrázky prekáža médiám najmä pre možné porušovanie autorských práv, menší negatívny efekt má aj v poklese návštevnosti. Server Lupa.cz vo februári, mesiac po uvedení nového vyhľadávania, citoval napríklad zástupcu online divízie TV Nova Pavla Krbeca, podľa ktorého traffic z vyhľadávania obrázkov klesol po zmenách o pätinu, v prípade iDnes.cz to mal byť až polovičný pokles. No s tým, že tieto prístupy tvoria len minimálnu časť návštevnosti, uviedol vtedy šéfredaktor iDnes.cz Michal Hanák.

Google naopak tvrdí, že miera preklikov sa v novej podobe vyhľadávača obrázkov zvýšila a dáta sa očistili od „fantómového“ prehľadávania, keď sa sama stránka, na ktorej bola fotka použitá, zobrazila iba v pozadí v šedej podobe.

Z pohľadu preklikov je však nová verzia Obrázkov rozporuplná – používatelia majú pri každom obrázku na výber, či chcú navštíviť celú stránku, alebo si chcú otvoriť len snímku. Mnohí sa zrejme rozhodnú pre druhú možnosť, čo znamená, že používateľovi sa nezobrazí žiadna reklama z webu a zhliadnutie nezíska ani článok, do ktorého bola fotka či ilustrácia vložená.

Google z webov vyciciava fotky. Proti sa ozvali už aj slovenské médiá

Vyhľadávanie obrázkov cez Google.sk

Vyhľadávanie obrázkov cez Google.sk

Google z webov vyciciava fotky. Proti sa ozvali už aj slovenské médiá

Vyhľadávanie obrázkov cez Google.de

Zobrazenie obrázku po kliknutí na náhľad cez Google.de

Kto nechce, vypne

Spor eskaluje napríklad v Česku, kde vydavatelia začali, aspoň vo verejných vyjadreniach, Googlu hroziť aj žalobami, tvrdiac, že zo strany megakoncernu ide o porušovanie autorských práv. Pretože fotky v skutočnosti používa, nejde iba o odkazy na ne.

Ako pre Mediálne.sk uviedla výkonná riaditeľka českého združenia internetových médií SPIR Kateřina Hrubešová, české weby zatiaľ čakajú na odpoveď zo strany Googlu, ktorý sa k téme úpravy vyhľadávania obrázkov dosiaľ nevyjadril.

Posledná komunikácia prebehla v auguste, megakoncern sľúbil odpoveď do niekoľkých týždňov. V prípade, že Google v Česku neustúpi, "budeme reagovať ďalej a využijeme všetky zákonné prostriedky," dodáva K. Hrubešová.

Šéf tímu pre copyright v spoločnosti Google Fred von Lohman v augustovom rozhovore pre Lupa.cz, pochopiteľne, uviedol, že podľa internetového vyhľadávača je z pohľadu zákona je všetko v poriadku. „Ak táto zmena vydavateľom z akéhokoľvek dôvodu nevyhovuje, majú možnosť veľmi jednoducho niektoré alebo všetky svoje obrázky zo služby Obrázky Google vylúčiť,“ povedal zástupca firmy.

Na otázku servera Lupa.cz, prečo v Nemecku a Francúzsku Google predsalen upravil vyhľadávanie Obrazákov, F. von Lohman len nekonkrétne uviedol: „Existuje mnoho dôvodov, prečo sa naše služby v jednotlivých regiónoch líšia. Avšak tieto interné dôvody, ktoré sa týkajú jednotlivých služieb, verejne nezverejňujeme.“

Ústupky v Nemecku aj Francúzsku môžu súvisieť s tým, že na oboch trhoch Google nemá s médiami práve harmonické vzťahy. Internetová firma sa dlhé roky z podobných dôvodov sporila ohľadom služby Google News, v rámci ktorej sa dá vyhľadávať spravodajstvo. Servis ponúka nadpisy a prvé riadky článkov, a to vrátane zamknutých. Napríklad vo Francúzsku Google urovnal spor tak, že prispel desiatkami miliónov eur do fondu na podporu médií.

Priateľská výmena

V uplynulých týždňoch začali obrázkové vyhľadávanie riešiť aj slovenské weby. Združenie IAB Slovakia, v ktorom sú zastúpení prevádzkovatelia najväčších domácich online médií (vrátane Trend Holdingu), otvoril komunikáciu so slovenským zastúpením Googlu. S požiadavkou, aby bolo vyhľadávanie obrázkov upravené rovnakým spôsobom ako na spomínaných väčších trhoch.

Ako pre Mediálne.sk uviedla výkonná riaditeľka IAB Slovakia Mia Čopíková, komunikácia má zatiaľ priateľský charakter, internetové médiá nechcú vec tlačiť do komplikovaného súdneho sporu, ktorý by sa na Slovensku mohol ťahať dlhé mesiace. Reakciu z Googlu zatiaľ tunajšie weby tiež nedostali.