O pláne Googlu píše portál Wall Street Journal, ktorý sa odvoláva na ľudí poznajúcich zámery firmy. Adblockingový nástroj Googlu má slúžiť ako filter nevhodných reklamných formátov, čo má v konečnom dôsledku zlepšiť používateľský komfort pri navštevovaní stránok.
Google sa k záležitosti nevyjadril, nie sú tak oficiálne známe ani konkrétnosti plánu. Podľa všetkého je však cieľom spoločnosti dosiahnuť, aby na internete neboli využívané najotravnejšie reklamné formáty ako veľké pop-up okná, automaticky prehrávané videá so zvukom či formáty prekrývajúce obsah stránky s odpočtom do zobrazenia obsahu.
Tieto formáty používateľom prekážajú najviac a viacerých z nich donútili nainštalovať si adblock, teda softvér, ktorý v prehliadači vypína reklamu. Pre médiá ide o nežiaduci trend, ktorý ich oberá o životne dôležité príjmy.
Na stránky, ktoré by používali nevhodné reklamné formáty, by Google pravdepodobne aplikoval vlastný adblock v prehliadači, čo by znamenalo, že by sa na takýchto weboch nezobrazovala žiadna reklama, nielen tá nevhodná. Stránky by to nútilo používať len schválené formáty.
Neakceptovateľné reklamné formáty nedávno Google v spolupráci s Facebookom a niektorými vydavateľstvami špecifikoval prostredníctvo Koalície pre lepšie reklamy (Coallition for Better Ads).
Z pohľadu Googlu, ktorý ťaží z online miliardový príjmy, sa využitie nástroja na princípe adblocku javí ako scestné, spoločnosť krok ale podľa Wall Street Journal vníma ako defenzívnu taktiku. Spočívať má v tom, že vlastný filter Googlu dokonalejšie „zreguluje“ reklamu na stránkach a zároveň ukončí či spomalí rozmach adblockingových softvérov tretích strán. Tie v USA používa zhruba 26 percent používateľov.
Spoločnosti, ktoré abblockery vyvíjajú, sa navyše neeticky obohacujú spôsobom, že od stránok pýtajú peniaze za to, že ich zo zoznamu webov s blokovanou reklamou vypustia.
Firma Eyeo, ktorá vyvinula najrozšírenejší adblock softvér, už v minulosti sama prišla s iniciatívou „Acceptable Ads“, v ktorej definovala akceptovateľné reklamy, ktoré cez svoj systém pustí. No s háčikom – stránkam, ktoré sa rozhodnú „spôsobilé“ reklamy zo systému u seba nasadiť, strháva maržu. Súčasťou programu je aj Google, ktorý teda takisto platí za neblokovanie reklám a tak si zabezpečuje, že sa v plnom rozsahu zobrazujú v jeho vyhľadávači a reklamnej sieti.
Vyvinutie vlastného nástroja na vypínanie rušivých reklám by podľa Wall Steet Journal mohlo priniesť Googlu viac kontroly v tejto oblasti. Aj v súvislosti s tým, že Chrome je u používateľov najpoužívanejší prehliadač.