Americká technologická spoločnosť Google zo skupiny Alphabet v spolupráci s vydavateľmi v niektorých krajinách Európskej únie spustí testovací program, ktorého cieľom bude analyzovať dopad zobrazovania európskeho spravodajského obsahu vo vyhľadávaní Google a v službách Google Správy a Google Discover.
V rámci testu spoločnosť vynechá spravodajský obsah od európskych vydavateľov z výsledkov vyhľadávania pre jedno percento používateľov v Belgicku, Chorvátsku, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Taliansku, Holandsku, Poľsku a Španielsku. Spoločnosť to oznámila na firemnom blogu francúzskej divízie.
Experiment s európskym spravodajstvom
Podľa Googlu budú výsledky vyhľadávania aj naďalej obsahovať odkazy na iné webové stránky, vrátane spravodajských stránok mimo EÚ. Následne Google vyhodnotí, aký vplyv má zobrazovanie európskeho spravodajského obsahu. Firma tvrdí, že ju na vyhodnotenie tohto dopadu nezávisle požiadali správne orgány a časť vydavateľských domov.
Po ukončení experimentu sa zobrazovanie spravodajských článkov vo vyhľadávaní vráti do pôvodného stavu. Počas testovacieho programu nebudú dotknuté platby, ktoré Google vypláca európskym vydavateľom v súlade s európskou smernicou o autorských právach, dodala spoločnosť.
Podľa svojho vyjadrenia spoločnosť v súčasnosti spolupracuje s viac ako 4000 médiami v 20 krajinách EÚ. Firma ďalej uviedla, že konkrétne vo Francúzsku platí desiatky miliónov eur ročne viac ako 280 vydavateľom.
Rekordné pokuty pre Google
Francúzsky protimonopolný úrad tento rok Googlu udelil pokutu vo výške 250 miliónov eur práve v súvislosti s platbami za mediálny obsah. Spor začali sťažnosti popredných francúzskych spravodajských organizácií, vrátane agentúry AFP.
Protimonopolný úrad už v roku 2021 vymeral spoločnosti Google pokutu 500 miliónov eur. Francúzske mediálne spoločnosti dlho obviňovali Google, že ťaží zo svojho dominantného postavenia na trhu internetových vyhľadávačov a snaží sa vyhnúť dodržiavaniu zákonov na ochranu autorských práv. Sťažnosť na protimonopolný úrad v tejto záležitosti podali v roku 2019. Argumentovali, že k rastu tržieb firmy z reklamy prispieva používanie výňatkov z ich spravodajského obsahu.
Zisk prekonal očakávania trhu
Výsledky amerického technologického koncernu Alphabet za uplynulý kvartál prekonali očakávania trhu a akcie firmy sa v poburzovom obchodovaní posilnili až o 6 %. Podporil ich predovšetkým silný rast cloudovej divízie.
Zisk materského koncernu Googlu v 3. kvartáli stúpol na 26,3 miliardy USD (24,4 miliardy eur) z 19,7 miliardy USD v rovnakom období pred rokom. Tržby medziročne vzrástli o 15,1 % na 88,3 miliardy USD. Tržby Google z vyhľadávania sa medziročne zvýšili o 12,3 % na 49,4 miliardy USD.