Podobným smerom sa už vybrali aj Facebook či Apple. Zatraktívniť svoju platformu sa Google snaží aj preto, aby si ochránil svoj hlavný biznis – online reklamu.
Google chce priniesť oveľa rýchlejšie surfovanie na mobiloch. Zrýchlený mobilný web vyvíja a testuje asi s 30 vydavateľmi vrátane tých, s ktorými sa tento rok spojil v iniciatíve Digital News Initiative, ale aj Twitterom či Pinterestom a ďalšími hráčmi.
Odpoveď na Facebook a spol.
Zo strany Googlu ide o odpoveď na Instant Articles od Facebooku či Apple News, cez ktoré technologickí lídri umožňujú médiám publikovať obsah priamo cez tieto platformy.
Podobný krok teraz chystá Google, na rozdiel od Facebooku či Applu ale zostane obsah naďalej na platformách médií. Google ho bude u seba distribuovať ako optimalizovaný pre mobily. Vydavatelia môžu bezplatne využiť na distribúciu svojho obsahu aj cache servery vyhľadávača.
Články v AMP sa budú načítavať prakticky okamžite. Spoločnosť na to vydavateľstvám poskytla otvorený zdrojový kód, s ktorým môžu pracovať, ako aj ďalšie špecifikácie a technickú podporu. Kód je dostupný na stránke Github.
Projekt sa spoľahne na AMP HTML, teda nové prostredie mimo doterajších webových technológií, ktoré umožní budovať vydavateľstvám „light“ verzie webstránok. V rozhraní bude mať rýchlosť vyššiu prioritu ako funkčnosť, preklik na konkrétnu linku by tak mal trvať iba minimálny čas.
Vo výsledku sa Googlu podarí dosiahnuť, že výrazne skráti načítavanie článkov z webov, aby používatelia znechutení čakaním neodchádzali napríklad k mobilným aplikáciám.
Aby ľudia nečakali, ale surfovali
Rýchle načítavanie článkov potrebujú priniesť Google a spol. aj v súvislosti s ad-blockermi. Práve pre pomalé zobrazovanie stránok preplnených reklamou si ich mnohí používatelia inštalujú. Apple nedávno umožnil blokovanie reklám priamo vo svojom operačnom systéme iOS.
Google v tlačovej správe otvorene spomína, že ak sa web načítava dlho, stráca čitateľa a teda aj šancu zarábať cez inzerciu alebo predplatiteľov. Práve oblasť príjmov z reklamy a podporu plateného obsahu má AMP takisto riešiť.
Platforma prinesie nové reklamné formáty, nie všetky sú pre AMP naopak vhodné. Podľa Wall Street Journal si Google možno ukrojí časť príjmov z inzercie vydavateľstiev na „odľahčených“ stránkach.
„Každá stránka používajúca AMP HTML si zachová výber svojej reklamnej siete, ako aj formátov, ktoré neuberajú z používateľského zážitku,“ uviedla spoločnosť bez bližších detailov.
Google tvrdí, že vo vyhľadávaní nebude umelo preferovať weby, ktoré budú na AMP fungovať. Výhodu však získajú nepriamo – tým, že sa rýchlejšie budú načítavať.