Facebook vytiahol nový Atlas. Nájde vás všade

Facebook v pondelok uviedol novú verziu svojho reklamného systému Atlas, ktorý kúpil ešte vlani za 100 miliónov dolárov od Microsoftu. Hlavnou zmenou má byť schopnosť „sledovať“ používateľské správanie naprieč rôznymi zariadeniami a tomu prispôsobiť reklamnú komunikáciu. Nový systém – marketingovo nazývaný „people-based marketing“ - je podľa Facebooku menej závislý od cookies, ktoré na mobilných zariadeniach nefungujú. Sociálna sieť tiež tvrdí, že systém dokáže prepojiť online kampane s výsledkami predaja offline – ako sa k týmto dátam môžu firmy dopracovať, Facebook na oficiálnom blogu neprezrádza.

Prvým partnerom je mediálna agentúra Omnicom a klienti Pepsi a Intel. Médiá prirovnávajú nový Atlas ku googlovej službe DoubleClick, prostredníctvom ktorej môžu klienti nasadiť reklamy na weboch zapojených do tohto reklamného systému. Aby Facebook skutočne dokázal plnohodnotne súperiť s Googlom, bude musieť presvedčiť nielen inzerentov, ale aj médiá, aby začali používať jeho systém – čo môže znamenať rozhodnutie pre jedno či druhé riešenie. Facebook zatiaľ zarába primárne na zobrazovaní reklamy v domácom prostredí siete, či už v prehliadači alebo v mobilných aplikáciách.

Time is money

Britský denník Financial Times začne testovať nový obchodný model pre predaj bannerovej reklamy. Namiesto platenia za zobrazenia či prekliky by sa tak inzerentom sťahovali peniaze z rozpočtu podľa času, ktorý je banner viditeľný. Časovač by sa spustil po odhalení aspoň polovice plochy reklamy, s tým, že softvér by monitoroval, či je človek reálne pred monitorom, napríklad na základe pohybu myšou či používaním klávesnice, píše AdAge.com. Podľa servera by sa takýto systém nemusel pozdávať napríklad mediálnym agentúram, ktoré zarábajú na množstve nakúpenej reklamy. Nová metrika by nemusela ani reálne odrážať zásah spotrebiteľa – tak ako nízky počet preklikov nemusí znamenať, že banner nemal efekt (pretože používatelia ho vnímali), ani zobrazenie bannera nemusí znamenať, že sa naň ľudia reálne pozerali – mohli sledovať obsah a na reklamu ani nemrkli (tzv. bannerová slepota). Financial Times testuje podľa AdAge nový model aj preto, lebo oproti iným médiám má nižší počet návštevníkov, no strávia na webe viac času.

Poľské big data za peniaze

Poľský denník Gazeta Wyborcza spustil minulý týždeň nový spoplatnený online projekt BIQdata, ktorý namiesto článkov prináša v prvom rade dáta, spracované atraktívnou vizuálnou podobou. Podobné informácie ponúka napríklad britský Guardian na svojom Datablogu, pripomína Journalism.co.uk. Gazeta využíva open source programy ako Datawrapper, Timeline JS a Plotly, verejne prístupné údaje aj dáta od firiem. Na projekt denník vyčlenil reportéra, editora, grafického dizajnéra aj programátora. K infografikám sa dostanú predplatitelia Piana, ktoré Gazeta Wyborcza využíva samostatne aj v rámci národného paywallu. Editor projektu Vadim Makarenko pre server uviedol, že projekt má pomôcť budovať bázu digitálnych predplatiteľov, aby mali „lepší pocit z platenia za obsah online“. Poliaci podľa neho stále nechápu, prečo by mali za online spravodajstvo dávať peniaze.

Facebook vytiahol nový Atlas. Nájde si vás všade

Ako písať virálne

Jeden príbeh, dva rôzne prístupy: "Prispôsobte tréning potrebám zamestnávateľov" alebo "Potrebujeme menej právnikov, menej novinárov a viac šoférov kamiónov". Ktorý headline dosiahol virálnejší efekt, viac klikov a väčší ohlas? Áno, ten druhý. Ako konštatuje mediálny blogger John L. Robinson, (nielen internetoví, ale aj) printoví novinári by mali predávať svoje príbehy tak, aby dosiahli virálny efekt. Ako na to a aký bol dosah spomínaného príbehu sa dočítate na blogu.

Komunisti zablokovali Instagram

Čínska vláda obmedzila využívanie Instagramu v Hong Kongu, kde prebiehajú silné prodemokratické protesty. Používatelia v krajine už nemajú prístup k fotoslužbe patriacej Facebooku, kde protestujúci vešajú svoje snímky zo zaplnených ulíc. Instagram bol jednou z mála sociálnych sietí, ktoré neboli pod drobnohľadom štátnych cenzorov, no po záplave fotiek z protestov sa prístup komunistickej garnitúry upriamil aj na túto mobilnú aplikáciu, píše The Verge.