„Začíname so zavádzaním doplnkového feedu s obľúbenými článkami, videami a fotkami, ktoré sú automaticky prispôsobené pre každú osobu na základe obsahu, ktorý by pre nich mohol byť zaujímavý,“ uviedol pre Techcrunch hovorca Facebooku, podľa ktorého ľudia chceli ľahkú cestu, ako objavovať relevantný obsah od stránok, ktoré zatiaľ nesledujú.
Funkcia už dlhšia fungovala v mobilnej aplikácii, kde bola zašitá v hlavnom menu. Rozšírením Explorera na desktopy však tento feed začal plniť úplne inú funkciu - Facebook tam presunul aj obsah stránok, ktoré používatelia už sledovali. V hlavnom newsfeede sa tak zobrazujú iba posty od priateľov, príspevky médií či skupín sú v novom Exploreri.
Začalo sa to experimentom
Presne takýto typ zobrazovania príspevkov začal Facebook testovať na malej vzorke používateľov pred niekoľkými týždňami. Znamenalo to, že článok napríklad zo spravodajského webu sa v hlavnom toku príspevkov objavil iba vtedy, ak ho zdieľal niektorý z priateľov.
„Ľudia nám povedali, že chcú mať ľahší spôsob, ako sa dostať k príspevkom od priateľov a príbuzných. (...). Aby sme pochopili, či sa ľuďom tieto dva priestory páčia, budeme testovať niekoľko vecí, napríklad to, ako interagujú s videami a iným druhom príspevkov. Tieto testy sa začali v niekoľkých krajinách, vrátane Slovenska,“ povedal pre Denník N začiatkom októbra k experimentu hovorca Facebooku pre strednú a východnú Európu.
Rozšírením Explorera na desktopy to takto začalo podľa prvých skúseností fungovať u všetkých. Kto chce teda vidieť príspevky stránok, musí sa cielene prepnúť do Explorera. Facebook používateľov po zapnutí Explorera informuje, čo všetko presunul do tohto feedu.
Čo tým sledujú
Uvedenie Explorera malo okamžite dopad dosahu príspevkov médií. Hneď od rána sa to ukázalo na výrazne nižších číslach reachu príspevkov TRENDU aj ďalších oslovených slovenských médií.
Facebook uvedenie Explorera pôvodne marketingovo predával ako cestu k nájdeniu nového zaujímavého obsahu, teraz však ľudia obsah sledovaných stránok „defaultne“ neuvidia.
Facebook tým môže sledovať niekoľko cieľov: ešte viac zvýšiť strávený čas na Facebooku prepínaním sa medzi rôznymi feedmi a tak zároveň rozšíriť priestor pre zobrazovanie ešte väčšieho množstva reklamy a sponzorovaných príspevkov.
Navyše, médiá, ktoré sa dosiaľ mohli spoliehať na síce čoraz menší, ale stále vysoký organický reach, budú pod väčším tlakom platiť si sponzorované príspevky.
Facebook už pred niekoľkými rokmi posilnil pozíciu príspevkov friendov na úkor postov stránok, aby tým posilnil sociálny rozmer siete, ktorý bol ten hlavný pri spustení Facebooku.
Neskôr začali sociálny sieť zaplavovať príspevkami firmy, skupiny a najmä médiá, vďaka čomu sa Facebook stal u mladej cieľovky jeden z hlavných spravodajských zdrojov. No zároveň to obmedzilo tvorbu obsahu zo strany používateľov, čo sa sieti Marka Zuckerberga nepáči.