Stratégia Facebooku spočíva v uprednostňovaní postov zo stránok médií, aby sociálna sieť spĺňala aj dôležitú informačnú funkciu a stala sa tak pre mnohých primárnym zdrojom noviniek každého druhu. Ako zástupca Facebooku Max Eulenstein napísal v blogu, za posledný rok a pol vďaka tomu stúpol traffic médií generovaný na Facebooku vyše dvojnásobne.
Najpoužívanejšia sociálna sieť však teraz mení prístup. Pripúšťa, že zásah médií sa môže znížiť, ich príspevky nezasiahnu také publikum ako doteraz.
Na úkor príspevkov značiek, a teraz už aj médií, budú v rámci zmeneného algoritmu vidieť používatelia viac postov od svojich priateľov.
„Keďže stále viac ľudí a stránok zdieľa viac obsahu, potrebujeme News Feed stále vylepšovať, aby ponúkal správnu rovnováhu,“ vysvetľuje Facebook obligátnou interpretáciou zmeny algoritmu. Ten predstavuje kľúč, podľa ktorého sociálna sieť zobrazuje ľuďom obsah – zďaleka nie všetko, čo sa na ich Facebooku „udeje“.
Vyššia priorita pre priamy obsah od priateľov
Zvýšená priorita obsahu zdieľaného blízkymi osobami je jednou z troch väčších zmien, o ktorých Facebook aktuálne hovorí pri Novinkách.
„Ľudia sa obávajú, že sa k nim nedostanú dôležité novinky od ich priateľov. Update zaistí, že obsah zdieľaný priamo priateľmi, ako fotky, videá, statusy či linky, bude v News Feede vyššie, aby ste mali menšiu šancu, že vám ujde,“ vysvetľuje Facebook.
Používateľom teda sociálna sieť naservíruje nový mix, v ktorom bude priamych postov médií vo všeobecnosti menej. To, čo sa ale v Novinkách toho-ktorého používateľa napokon objaví, určujú mnohé ďalšie okolnosti.
„Dopad na vydavateľov bude rozdielny. To, čo vidíte v News Feede, závisí od mnohých faktorov, ako sú stránky, ktoré sa vám páčia, obsah, na ktorý ste reagovali či ľudia, ku ktorým máte blízko. Takže, aj keď napríklad nie ste fanúšikmi stránok médií na Facebook, ak sa páčia priateľom a tí intenzívne zdieľajú ich obsah, stále môžete mať takéto príspevok v News Feede vysoko,“ doplnila pre BusinessInsider hovorkyňa spoločnosti.
Viac postov z rovnakého zdroja
Druhou zmenou Facebooku je zrušenie pravidla o tom, že v Novinkách sa po sebe nezobrazuje viac príspevkov z rovnakého zdroja, napríklad od toho istého priateľa. Tento prístup Facebook „zvoľňuje“, čo má zároveň zvýšiť množstvo obsahu v Novinkách.
Táto úprava sa takisto týka aj médií (a ďalších stránok), ktoré tak už nebudú musieť čakať s vypúšťaním linkov na zaujímavé informácie v dlhších intervaloch, ale môžu publikovať na Facebooku aj viac vecí po sebe bez toho, aby im neskorší príspevok algoritmus sociálnej siete „zatlačil“.
Tretia novinka sa týka zobrazovania príspevkov o aktivite priateľov – Facebook dá nižšiu prioritu informáciám o tom, čo sa ktorému priateľovi páči, prípadne, ktorej stránke komentoval post. Aj na úkor tohto obsahu sa má viac do popredia dostať priamo zdieľaný content priateľov a stránok.
S médiami má Facebook svoje plány
Zmeny, ku ktorým sociálna sieť pristupuje, vychádzajú podľa M. Eulensteina aj z priameho feedbacku používateľov. Avizovaný znížený organický reach pri stránkach však nepochybne má prispieť aj k zvýšeniu príjmov Facebooku. Za väčší zásah publika si po novom viac budú musieť priplatiť aj médiá.
Napriek tomu nepôjde zo strany sociálnej siete až o tak výrazný zásah, ako tomu bolo v minulosti pri značkách, kde Facebook znížil prirodzený zásah postov nepodporených reklamou len na úroveň asi dvoch percent z celkového počtu „lajkujúcich“.
Spoluprácu s médiami chce Facebook zintenzívňovať, len nedávno prenikli informácie o tom, že sa chce stať primárnym zdrojom článkov.
Médiám sociálna sieť ponúkne možnosť, aby obsah zverejňovali priamo cez jej platformu, a teda neposielali ľudí na svoje weby, čo zaberá podľa Facebooku zbytočný čas navyše.
Pri takomto riešení však Zuckerbergova firma bude musieť s vydavateľmi doriešiť, ako sa podeliť o príjmy z reklamy, ktorú Facebook naviaže na novinársky obsah publikovaný priamo „u seba“.