Účinnejší dohľad nad správaním veľkých internetových firiem majú Európskej únii zabezpečiť nové pravidlá, ktorých návrh dnes predstaví Európska komisia. Budú okrem iného prísnejšie požadovať spoluprácu firiem pri mazaní nelegálneho obsahu alebo postihovať zneužívanie výsadného postavenia technologických obrov ako Apple, Amazon, Facebook či Google.
Komisia chce dlho pripravovanou a odkladanou dvojicou nových noriem o digitálnych službách a trhoch reagovať na zásadnú zmenu v prostredí internetu, ktorá sa udiala od prijatia doteraz posledných pravidiel pred dvoma desaťročiami. Podľa informácií uniknutých vopred do médií budú pravidlá od internetových platformách vyžadovať napríklad väčšiu transparentnosť a lepšiu spoluprácu pri nakladaní s nelegálnymi príspevkami. Kým až doteraz firmy spolupracujú s Bruselom na základe dobrovoľného kódexu, novo im majú hroziť pokuty. Siete budú tiež musieť jasnejšie označovať reklamu a byť transparentnejšie ohľadom jej obstarávateľov a toho, prečo cieli na konkrétnych užívateľov.

Internetové firmy musia na daniach platiť viac, tvrdí Macron
Dnešné návrhy majú tiež EÚ pomôcť vyrovnať sa s dominantným vplyvom veľkých spoločností, ktoré podľa komisie mnohokrát zavádzajú vlastné pravidlá a sťažujú konkurencii menším firmám. Jedna z noriem má preto pre hlavných hráčov digitálneho sveta stanoviť zoznam povinností, v rámci ktorého budú napríklad musieť zdieľať niektoré informácie s predajcami využívajúcimi ich platformy. Podľa informácií agentúry Reuters môžu za pochybenie hroziť veľkým spoločnostiam pokuty až do výšky desatiny ich ročného obratu.
Návrhy komisie budú od budúceho roka posudzovať členské štáty a Európsky parlament, ktoré v nich môžu vyjednať rad zmien. Aj vzhľadom k niektorým požiadavkám europoslancov smerom k ochrane súkromia užívateľov internetu sa očakáva, že zavedenie nových pravidiel môže trvať aj niekoľko rokov.