Európska komisia (EK) začala vyšetrovať, či americká internetová spoločnosť Facebook nezneužíva svoje postavenie na reklamnom trhu. Komisiu predovšetkým zaujíma, ako Facebook nakladá s dátami zadávateľov reklamy a či získané informácie potom nezneužíva na to, aby im konkuroval na trhoch, kde sám pôsobí. Komisia ako príklad spomína inzeráty užívateľov na nákup a predaj tovaru cez Facebook Marketplace. Podobné vyšetrovanie začala aj Británia.

,,Facebook používajú každý mesiac skoro tri miliardy ľudí a dohromady takmer sedem miliónov firiem na Facebooku inzeruje. Facebook zhromažďuje rozsiahle súbory dát o aktivite užívateľov svojej sociálnej siete a iných služieb, čo mu umožňuje zamerať sa na konkrétne skupiny zákazníkov," uviedla podpredsedníčka komisie a komisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. ,,My sa podrobne pozrieme na to, či tieto údaje Facebooku dávajú nespravodlivú konkurenčnú výhodu," dodala.

Európska komisia je výkonným orgánom Európskej únie a má rozsiahle právomoci, plní zároveň úlohu protimonopolného úradu EÚ. Pokiaľ dôjde k záveru, že firma porušuje protimonopolné zákony, môže jej v krajnom prípade vymerať pokutu až desať percent z ročných tržieb. Facebook mal za minulý rok tržby 85,96 miliardy dolárov, pokuta v jeho prípade by teda mohla predstavovať až 8,6 miliardy dolárov.

Fake news sú falošné správy, ktoré pracujú s neoverenými informáciami ako s faktami.
Neprehliadnite

EÚ predĺži monitorovanie dezinformácií na digitálnych platformách do konca roka

Firmy, ktoré priamo konkurujú aj Facebooku, pri propagácii svojich služieb na jeho platforme môžu Facebooku poskytovať aj komerčne využiteľné dáta. Facebook by potom mohol tieto dáta využiť, aby konkuroval firmám, ktoré mu práve tieto údaje poskytli.

,,To sa týka predovšetkým poskytovateľov on-line inzercie, platforiem, na ktorých mnoho spotrebiteľov v Európe nakupuje a predáva tovar. On-line poskytovatelia inzercie propagujú svoje služby na sociálnej sieti Facebook a zároveň konkurujú on-line inzertnej službe Facebooku, ktorá sa volá Facebook Marketplace," spresnila komisia.

Rovnaké vyšetrovanie začal aj britský protimonopolný úrad CMA. ,,Snahou Európskej komisie je s týmto úradom úzko spolupracovať, ako bude nezávislé vyšetrovanie postupovať," píše sa v tlačovej správe EK.