Pre internetový obchod Gorila.sk, ktorý sa v čase vzniku zameriaval skôr na hudobné a filmové nosiče, aj rok 2011 potvrdil, že v budúcnosti budú pre jeho biznis zohrávať význam najmä knižné tituly.

Spoločnosť Beyond Media, ktorá prevádzkuje Gorila.sk a český e-shop Arara.cz, dosiahla za rok 2011 obrat vo výške 5,5 milióna eur, pričom prevažnä časť tržieb v oboch krajinách tvoril predaj kníh. Ten medziročne narástol o 13 percent. Na Slovensku predala Gorila.sk 313-tisíc kníh, v Česku 74-tisíc.

Spomedzi DVD titulov predal e-shop na domácom trhu 93-tisíc kusov, v Česku 59-tisíc. „K stagnácii predaja DVD nosičov došlo v roku 2010. V najbližších rokoch pri nich očakávame postupný pokles,“ uviedol pre Mediálne.sk Ján Laš z Beyond Medie. Firma očakáva ďalší rast najmä pri predaji kníh, vlani rástol aj predaj CD. 

E-shopu Gorila.sk vlani rástol najmä predaj kníh

Ako informovala spoločnosť, celkový počet objednávok na Gorila.sk dosiahol vlani takmer 200-tisíc, na Arara.cz, ktorá sa na celkových tržbách Beyond Medie podieľa vo výške jednej tretiny, to bolo vyše 60-tisíc objednávok. Slovenský e-shop získal v minulom roku 47-tisíc nových zákazníkov, Arara.cz 36-tisíc.

Gorila.sk v minulom roku otvorila po bratislavskej kamennej predajni aj odberné miesto v Košiciach. Zvažuje aj otvorenie novej predajne, „primárne sa však snažíme venovať nášmu core biznisu a to je internetovy predaj,“ dodal Laš.

Beyond Media vyzdvihovala predaj kníh už opakovane v reklamnej komunikácii. Nedávno nasadená kampaň od agentúry Jandl odkazuje na „silu kníh“. V čase, keď bola horúca kauza Gorila, e-shop prostredníctvom AdWords kampane propagoval knihy s konšpiračnou tematikou.

Hlavnými konkurentmi Gorila.sk sú na Slovensku kníhkupectvo Martinus.sk, ktorý tento rok otvoril e-shop aj pre českú klientelu. Na webe sa s meškaním začala aktivizovať aj najväčšia sieť kamenných kníhkupectiev Panta Rhei, ktorá minulé leto predstavila vynovený internetový obchod.

Z pohľadu tržieb je jednotkou spomedzi knižných e-shopov pravdepodobne Martinus.sk, ktorého tržby za minulý rok prekročili hranicu 9 miliónov eur. Časť z týchto pochádza aj z viacerých kamenných pobočiek, Martinus vlani založil svoj vôbec najväčšiu predajňu V Bratislave.