Z fondu Googlu Digital News Initiative na podporu online žurnalistiky dostali podporu dve slovenské médiá – Sme začalo kontrolovať na novom webe sľuby politikov, Denník N vyvíja nástroje, ktoré médiám umožnia lepšie pracovať s plateným obsahom, marketingom a získať tak viac platiacich používateľov.

Denník N už spustil web Remp2020.com, kde zverejnil prvé tri nástroje. Prvý z nich je Mailer, ktorý umožňuje automatické zasielanie e-mailov a newslettrov s feedbackom v reálnom čase vrátane údajov, koľko ľudí si mail otvorilo či kliklo na akciu.

Ďalší nástroj je bannerový tool Campaign na vytváranie interných reklám na vlastnom webe s cieľom osloviť čitateľov s ponukami, napríklad na výhodné predplatné.

Denník N zverejnil nástroje pre publisherov, ktorých vývoj financuje Google

REMP - mailer Zdroj: N Press

Tretí nástroj Beam slúži na vytváranie segmentov publika, ktorým médium potrebuje doručiť svoju online kampaň. Osloviť tak môže používateľov, ktorí si neobnovili predplatné alebo tých, ktorí ešte nemali predplatné vôbec. Ako vidno, nástroje sú navzájom prepojené a využívajú sa synergicky.

„Všetko, čo bolo zverejnené, my už reálne používame, aj keď v priebehu najbližších týždňov ešte bude niekoľko väčších releasov s úpravami a doplnkami niektorých ďalších funkcií,“ povedal pre Mediálne.sk šéf onlinu Denníka N Tomáš Bella.

„Momentálne prvý softvér slúži najmä na dve veci, správu e-mailových kampaní a e-mailového marketingu a na správu interných bannerov a oznámení čitateľom,“ priblížil T. Bella. „Nám to spolu s nástrojom na segmentáciu bude slúžiť na to, aby sme napríklad vedeli oslovovať čitateľov so špeciálnymi ponukami podľa toho, ako sa na webe správajú,“ hovorí.

Príkladom môžu byť crowdfundigové projekty N Pressu na webe Startlab.sk, pri ktorých sa promo na túto aktivitu bude zobrazovať len používateľom, o ktorých si vydavateľstvo myslí, že by mohli mať záujem projekty podporiť. „Aby sme neobťažovali reklamou tých, ktorých nezaujíma,“ vysvetľuje T. Bella.

Denník N zverejnil nástroje pre publisherov, ktorých vývoj financuje Google

REMP - editor Zdroj: N Press

Nástroje N Pressu, ktorý vydáva Denník N, sú open-source, teda dostupné aj pre tretie strany. „Licencia softvéru je MIT, čiže ktokoľvek si môže zobrať ľubovoľnú časť a začleniť aj do svojho uzavretého softvéru, nie sú tam iné podmienky,“ dopĺňa T. Bella.

Na webe REMP-u avizuje N Press zvyšné nástroje, ktoré z grantu ešte vyvíja. Tie umožnia analyzovať zdroje trafficu používateľov, ktorí si objednávajú predplatné, vyhodnocovať obsah, ktorý k objednávke predplatného nemotivuje a zároveň odlišovať v tomto smere nadpriemerné texty s cieľom pomôcť editorom odhadnúť výkonnosť materiálov.

Nový nástroj v rámci platformy umožní tiež analyzovať výkonnosť jednotlivých redaktorov – teda koľko vyprodukovali page views, zdieľaní, času stráveného na stránke a napokon aj samotných konverzií na predplatné. REMP tiež bude zisťovať podrobnejšie údaje o čitateľoch, najmä ako sa líšia platiaci od neplatiacich – čo čítajú, ako sa pohybujú na webe a čo robia inak.

Zvyšné nástroje majú byť dokončené do konca roku 2019. Partnermi Denníka N v projekte sú aj maďarský 444.hu a české vydavateľstvo InternetInfo.