"Väčšina blogov nestojí za nič. Produkuje ich kopa hlúpych ľudí. Blogujú, lebo sa im skrátka chce, pritom drvivá väčšina z nich by to naozaj nemala robiť." Takto prehovoril minulý týždeň k miestnosti napratanej známymi tvárami slovenského a českého on-line biznisu britský novinár Ben Hammersley. Účastníci diskusie, pokúšajúci sa nazrieť do budúcnosti novinárstva, nad jeho slovami pobavene krútili hlavami. V poriadku, Hammersley zakladal blogy prestížneho spravodajského servera Guardian.co.uk, sám bloguje a internetu a novým technológiam sa venuje roky. Ale čo vie o tunajšej blogosfére? Nič. A predsa, cudzinec medzi domácimi internetovými a blogerskými kapacitami celkom presne vystihol, kde väzí jej najväčší problém.
Na blogosféru totiž lezie kríza stredného veku. Nejde o slovenskú špecialitu, vysporiadať sa s ňou bude musieť celý web. Po desiatich rokoch amatérskeho rastu sa blogy blížia k otázke, kam sa chcú pohnúť ďalej. A pre blogerov sa blíži čas rozhodnúť sa, či ostať nadšencom, alebo si zaistiť pravidelnú výplatu.
Čo na staré kolená. Pred deviatimi mesiacmi zisťoval na tomto istom mieste bloger a marketér Ján Šifra, akú má slovenský bloger šancu na zárobok. Zo zvedavosti a čiastočne v dobrej viere, že skúsenosť niekoľkých posunie zvyšok blogosféry vpred, oslovil päticu známych blogerov a dopracoval sa k záveru, že peniaze nie sú nedosiahnuteľné. Po trištvrte roku však ťažko povedať, či jeho článok vôbec niečo zmenil. Slovenská blogosféra naďalej pospáva vo svojej kolíske na blog.sme.sk, okrášlená blogmi hŕstky odvážnejších médií. Hlúčik experimentátorov, ktorí sa radšej než v bloghostingových fabrikách prezentujú pod vlastnou značkou, sa rozrastá pomaly. Nájsť blogera, ktorý by písal koncepčne, pravidelne a dlhodobo, je takmer nemožné.
Na jedej strane sa niet čo čudovať. Slovenský bloger to nemá ľahké. Blogovanie ostáva popri "ozajstnom" živote na vedľajšej koľaji, linkovať nemá kto, o nového čitateľa sa bojuje nanajvýš na Vybrali.sme.sk a druhým Sudorom sa človek nestane len tak. Aj v týchto neveselých podmienakch však už pred trištvrte rokom zaznela príjemná prognóza: Dobre napísaný a dobre spravovaný slovenský blog dokáže zarobiť 50-tisíc mesačne, povedal Šifrovi zakladateľ AdAreny Michal Pastier. Možno práve teraz je vhodná chvíľa skúsiť na túto cifru naozaj siahnuť.
Vo veľkom štýle. "Blogeri sú ľudia, ktorí by sa veľmi chceli podobať novinárom," napísal pred časom zakladateľ rakúskeho mikroblogovacieho start-upu Soup.io Christopher Clay. Blogeri podľa neho strácajú na autenticite a čoraz radšej siahajú po mechanizmoch, ktoré sa osvedčili tradičným médiám. Púšťajú sa do vlastnej investigatívy, budujú fungujúce redakcie s editormi a dopisovateľmi, mesačne oslovujú milióny čitateľov. Spoločne s technologickými start-upmi, o ktorých píšu, sa zas naháňajú za optimálnym biznis modelom. Bojujú na dvoch frontoch: snažia sa zarobiť na reklame a uchádzajú sa o finančné injekcie od rizikových investorov. A z osamelých internetových pisálkov sa čoraz väčšmi menia na naplno rozbehnuté mediálne firmy. Pred niekoľkými týždňami to potvrdil aj magazín New Yorker v zamyslení o budúcnosti americkej žurnalistiky. Po troch storočiach, počas ktorých kráčali americké noviny v šľapajách svojho prapredka, na kolene vydávaného New England Courant, predpovedal, že stelesnením budúcnosti americkej žurnalistiky sa stane jediný blog - The Huffington Post.
Internetový politický plátok založila pred tromi rokmi päťdesiatnička gréckeho pôvodu, spisovateľka a politička Arianna Huffington. Jej kolegovia - blogeri polemizujú o tom, či jej 46-členný redakčný tím skutočne píše, alebo len rešeršuje, čitatelia ani investori však v jej blogu očividne žiadny problém nevidia. Huffington Post za posledný rok strojnásobil svoju čitateľskú základňu a pritiahol desaťmiliónové investície.
Ďalšie blogy, od GigaOm, cez Venture Beat až po Paid Content, lákajú investorov rovnako neodolateľne. Bloger Michael Arrington pri tejto príležitosti počítal a dopracoval sa k číslu 25 miliónov dolárov: toľko peňazí naliali v roku 2007 investori iba do blogov. Alebo aj suma, za ktorú Yahoo! pred tromi rokmi kúpilo celé Del.icio.us.
Požičaj si od blogera. Arrington však vystríha: ani finančné injekcie nie vždy zachránia blogom kožu. Svedčia však aspoň o tom, že blogeri sa chcú pohnúť z miesta. Sám investora nikdy nehľadal, má totiž inú víziu: americký blogerský dream-team, ktorý by pod spoločnou značkou pokrýval čo najviac rôznych oblastí.
Hoci sa príležitosť popri zabehnutých mediálnych kolosoch nehľadá ľahko, majú internetoví autori v snahe prispôsobiť sa novinám stále jednu výhodu. Mediálne molochy zatiaľ nenašli kľúč ako naplno využiť internet, a blogeri, hoci sa tiež neustále hľadajú, webovému prostrediu rozumejú lepšie. Vlak pomáhali rozbiehať a nemusia naň naskakovať za jazdy. Podobný trend vidno koniec koncov aj na Slovensku: zabehnuté vydavateľstvá sa začínajú obzerať po malých obsahových start-upoch. Trend kúpil Mediálne.sk, Hospodárske noviny Marketér.sk a Živé.sk si začína požičiavať obsah od lepších domácich blogerov. A čaká sa na ďalšieho kandidáta.
Foto: Nils Geylen