Už dávno žiadna sociálna sieť nevzbudila toľko pozornosti ako od začiatku tohto roka Clubhouse. Za posledné týždne rastie počet jeho užívateľov exponenciálne a koncom februára prekročil hranicu 10-miliónov tých, ktorí si ho zapli aspoň raz týždenne. Zároveň je Clubhouse výnimočný tým, že Slováci patria k prvým, ktorí túto sieť objavili, aj v globálnom meradle. Podľa dát nárastu používateľov totiž Slovensko bolo siedmou krajinou v poradí na svete, kde explodoval jej rast.
Príbeh Clubhouse sa začal v marci minulého roka, keď ho na začiatku globálnej pandémie spustili dvaja podnikatelia zo Silicon Valley – Paul Davidson a Seth Rohan. Ešte v čase, keď mal len 1 500 používateľov, prekročila jeho valuácia 100 miliónov dolárov. Dnes sa jeho hodnota odhaduje na viac ako miliardu dolárov, čím sa zaradil medzi takzvané jednorožce.
Špecifiká siete
Clubhouse je jedinečný tým, že funguje len na princípe audio diskusií, teda veľmi pripomína sociálnu sieť založenú na formáte podcastov. Ľudia môžu diskutovať v takzvaných roomoch, ktoré si vie založiť každý užívateľ. Jednoduchosť platí aj v prípade vzájomných interakcií, ktokoľvek sa vie do diskusií pridať a vyjadriť svoj názor či položiť otázku.
Špecifiká Clubhousu sú dve. Zatiaľ je len na pozvánky, teda aby sa ste do neho zaregistrovali, musí vás niekto pozvať. Tento princíp pri rozbehu využil pred pätnástimi rokmi aj Facebook a vyvoláva dojem istej výnimočnosti a exkluzivity siete. V začiatkoch Clubhouse sa na Slovensku dokonca pozvánky predávali na inzertných portáloch za desiatky eur.
Druhou unikátnou vlastnosťou tejto sociálnej siete je, že sa diskusie nenahrávajú a nikde neukladajú. Dejú sa v reálnom čase, a keď náhodou časť zmeškáte, máte smolu. V dobe archivovania obsahu je táto funkcionalita príjemnou zmenou a prispieva k väčšej otvorenosti a neformálnosti diskusií.
Kto je na Clubhouse?
Aktuálne je na ňom cez 200-tisíc Slovákov. Od konca januára sa každodenne registrujú tisícky nových užívateľov a to aj napriek tomu, že aplikácia je dostupná len na iOS, teda operačnom systéme pre iPhone. Tých je na Slovensku približne 900-tisíc, čo je tým pádom zatiaľ horná hranica potenciálneho nárastu tejto siete. Len na porovnanie, Twitter má na Slovensku približne 300-tisíc účtov a nie je teda vylúčené, že Clubhouse ho za niekoľko týždňov predstihne. Na milióny Slovákov na Facebooku a Instagrame však ešte dlho nedosiahne.
Prvou skupinou „early adopters“ boli na Slovensku ľudia z oblasti marketingu, médií či IT. Pomerne rýchlo sa však na Clubhouse adaptovali aj hviezdy zo šoubiznisu či influenceri z iných sociálnych sietí, ktorí so sebou priniesli masovejšie publikum. Dnes na tejto platforme nájdete širokú škálu tém, od hiphopových súbojov až po debatu o novinkách na Netflixe a trendoch v realitnom developmente.
Globálne sa na Clubhouse objavili mená ako Elon Musk alebo Mark Zuckerberg. Zo slovenských osobností k najsledovanejším patria raper Pil C, influencer Expl0ited, ale aj novinári Zuzana Kovačič Hanzelová a Adam Valček. Spomedzi politikov medzi prvými sieť objavil bratislavský primátor Matúš Vallo.
Z prvých dát o užívateľoch je už možné definovať socio-demografickú skladbu užívateľov. Neprekvapivo, viac ako dve tretiny užívateľov sú z Bratislavského kraja. Ostatné kraje sú zastúpené zatiaľ okrajovo, silnejšie zastúpenie má ešte Trenčiansky, Bystrický a Žilinský kraj. Zároveň sa približne štvrtina slovenských používateľov pripája zo zahraničia.
Z hľadiska veku je rozloženie siete samozrejme výrazne vychýlené v prospech ľudí pod 35 rokov. Avšak aj kategória 36-45 rokov svojím zastúpením pomerne dobre kopírujú celkovú dospelú populáciu na Slovensku. To je zaujímavé, pretože väčšina nových sociálnych sietí mieri skôr na mladšiu cieľovku. Dobrým príkladom je Tik-Tok či predtým Snapchat. V porovnaní s nimi Clubhouse dokázal osloviť produktívnych ľudí a môže byť o to zaujímavejší z komunikačného a marketingového pohľadu.
Plusy a mínusy Clubhouse
Sieť zatiaľ nemá vyriešený spôsob, akým spôsobom bude zarábať peniaze. V tejto chvíli je bez reklám a nemá za sebou ani veľké platené partnerstvá s globálnymi značkami. Jej zakladatelia už avizovali, že v priebehu tohto roka prídu s prvými nástrojmi potenciálnej monetizácie, ale ako sieť založená iba na zvuku to bude mať ťažké v tejto oblasti. Veľké platformy ako Facebook a Google zarábajú na predaji viditeľnosti, Clubhouse má v tomto smere veľmi obmedzené možnosti.
Z pohľadu marketingu je veľkým limitom pre značky aj nižší počet užívateľov a tým pádom potenciálny zásah cieľových skupín oproti iným sociálnym sieťam. Ak vie retailová značka na Youtube zasiahnuť videom stovky tisíc zákazníkov, nemá veľký dôvod cieliť na rádovo menej početné publiká na Clubhouse. Zároveň nedokáže efektívne odkazovať na svoje komunikačné a predajné kanály, napríklad ťahať ľudí na svoj e-shop.
Clubhouse vie byť efektívny najmä pri budovaní personálneho imidžu. Rýchlo sa ho preto chopili ľudia zo šoubiznisu alebo médií, ktorí si budujú potenciálnych odberateľov svojho obsahu. Rovnako môže byť zaujímavý pre ľudí ponúkajúcich služby alebo profesionálny servis, pre ktorých je dôležitá poznateľnosť ich mena v špecifickejších cieľových skupinách.
Z pohľadu užívateľa je pozitívom siete technologická nenáročnosť. Prihlásiť sa do aplikácie a založiť si vlastnú diskusiu trvá niekoľko sekúnd a nie je nutné riešiť žiadne náklady spojené s nahrávaním či pozývaním hostí. Absencia obrazu zas znižuje bariéry pre ľudí, ktorí sa nechcú zaoberať svojím výzorom alebo výberom miesta, kde sa diskusia odohráva.
Ťahákom je aj viacero unikátnych tém, ktoré nikde inde nenájdete a zároveň veľká interaktivita. Každý má možnosť zapojiť sa do diskusie aj s influencermi či s ľuďmi zo šoubiznisu. Na Clubhouse sa tak odohralo viacero diskusií ľudí, ktorí by sa inde v debate asi nestretli. Napríklad do diskusie, ktorú sme organizovali k prvým dátam o Clubhouse, sa v rovnakom čase zapojil rapper Pil C, novinár Adam Valček a CEO Poštovej banky Andrej Zaťko.
Na druhej strane, väčšina debát sa deje vo večerných hodinách a tvorí tak konkurenciu klasickému večernému programu, ako je sledovanie televízie či sociálnych sietí. Vzhľadom na počet užívateľov je dnes na Clubhouse ešte pomerne málo obsahu a minimálne v dopoludňajších hodinách sa často stane, že sa neodohráva žiadna zaujímavá diskusia v slovenskom jazyku.
Veľká interakcia je zároveň aj negatívom, keďže dáva priestor ľuďom, ktorí do diskusie prídu len znepríjemňovať život ostatným. V tomto smere má Clubhouse veľké rezervy, napríklad v postihovaní profilov, ktoré používajú falošné údaje alebo profilovú fotografiu. Podobný problém majú aj iné, omnoho väčšie a staršie siete, nie je preto reálne očakávať, že sa to čoskoro zmení.
Novej sieti pomohol aj lockdown
Clubhouse vystrelil veľmi rýchlo. Na Slovensku má však iPhone iba necelý milión ľudí, časom sa teda rast Clubhousu isto spomalí a množstvo ľudí nebude mať na túto sieť prístup. Bude teda zaujímavé sledovať, kedy sa stane dostupným aj pre androidy, čím by sa počet potenciálnych užívateľov znásobil.
Povedať dnes, že sme svedkami nového fenoménu, ktorý bude pozornosť užívateľov priťahovať dlhodobo, sa ešte s určitosťou nedá. Jeho rozbehu určite pomohol aj súčasný lockdown, počas ktorého diskusie na Clubhouse sú príjemným spestrením a nemajú konkurenciu v podobe diskusií alebo konferencií odohrávajúcich sa naživo.
S príchodom teplého počasia a uvoľnením pandemických opatrení sa to môže rýchlo zmeniť. Dovtedy však bude zaujímavé sledovať, ako sa tejto novej sociálnej sieti podarí zatriasť existujúcim status quo a koľko našej pozornosti sa jej podarí získať.
Gabriel Tóth je zakladateľom digitálnej PR a PA agentúry Katedra Komunikácie
Dáta použité v texte vznikli v spoluautorstve s Filipom Vitekom z webového portálu mocnedata.sk