PewDiePie má nielen najviac nasledovníkov na YouTube, ale ťaží z nich aj najviac peňazí. Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá, videami na YouTube sa dajú skutočne zarábať veľmi slušné čísla. Práve minulý týždeň vyšlo najavo, že Felix Kjellberg za rok 2014 získal od Googlu až 7,5 milióna dolárov, zistili z výročnej správy jeho firmy Pewdie Productions švédske noviny Expressen.
Rok predtým odhadol Wall Street Journal jeho príjmy na 4 milióny dolárov. K rastu určite prispieva neustály prílev nových subscriberov – len tento rok ich pribudlo 10 miliónov. No ešte významnejší faktor je záujem o videoreklamu, ktorá patrí k najrýchlejšie rastúcim reklamným segmentom.
Tvorcovia videa môžu pri svojich klipoch zapnúť reklamný systém Googlu, ktorý potom zobrazí reklamné plochy okolo prehrávača alebo takzvané pre-rolly spoty – videoreklamu, z ktorej treba pretrpieť minimálne päť sekúnd, než sa spustí samotný klip. Kto z času na čas chodí na YouTube, vie, aké dlhé sa môže zdať napočítanie do päť.
Ako len mohol?!
Fenoménom youtubeovej éry je, že hoci reklama je veľmi podobná ako v televízii či inde na internete, obsah, aký produkuje PewDiePie, by do TV vysielania nikdy nepustili. Produkcia vo vlastnej spálni, totálna improvizácia, amatérsky strih a infantilný humor. Mladé publikum nepotrebuje perfekcionizmus umelého sveta televízií, ale autentickosť a bezprostrednosť, ktorou vyžaruje aj Felix Kjellberg. PewDiePie prežíva hry ako deti a mládež, ktoré ich hrajú. A tak, ako fanúšikovia futbalu ocenia dobrý komentár a prečítajú si v podstate bezobsažné vyjadrenia k výsledkom športového zápasu, aj hráči ocenia, ak vidia to, čím žijú niekoľko hodín denne, očami niekoho iného.
Práve vďaka tomu si PewDiePie vytvoril so svojimi fanúšikmi osobný vzťah, ktorý bol po zverejnení jeho miliónových tržieb pre niektorých otrasený – na sociálnych sieťach sa vyrojili príspevky, ako môže niekto zarábať hraním hier tak veľa peňazí, v porovnaní napríklad s ľuďmi, ktorí riskujú v práci svoj život.
F. Kjellberg sa kritiky zhostil majstrovsky – v 6-minútovom videu priamo konfrontoval svojich útočníkov ironickými komentármi a pripomenul, že cez svoj kanál vyzbieral na charitu milión dolárov. Čo si až tak veľa médií už nevšimlo. Podľa desiatok komentárov pod videom ostala fanúšikovská základňa Pewdsa lojálna a autora klipov sa zastala.
Jeden virál nestačí
Poučenie z príbehu Felixa je, že na YouTube je kľúčom k úspechu oveľa viac osoba autora klipov a orginalita ako profesionálny obsah. Pokiaľ ide o peniaze, svoje zohráva aj počet klipov. PewDiePie nevygeneroval vyše 90 miliárd zhliadnutí zopár virálmi, ale poctivou pásovou výrobou. Denne uploadne Švéd dva klipy denne, celkovo vytvoril už 2 400 klipov.
V lokálnom meradle urobil podobný úspech Slovák Daniel Štrauch, a. k. a. GoGo, ktorého YouTube kanál s podobným obsahom, aký produkuje PewDiePie, vďaka slovenským a českým fanúšikom práve teraz v júli prekonal miliónovú hranicu a získal už vyše 200 miliónov zhliadnutí. Od Googlu má teda tiež viac než slušné vreckové.
Ak sa však spoliehate, že vyrobíte jeden virál a pôjdete na predčasný dôchodok, musíte si métu stanoviť naozaj vysoko. Virál Charlie bit my finger zarobil autorovi po tom, čo sa prehral vyše 400-miliónov ráz, podľa denníka Guardian vyše 100-tisíc libier. To bolo v roku 2012, medzičasom sa počet views zdvojnásobil.
Klipy so sledovanosťou v jednotkách miliónov už dokážu priniesť „len“ pár tisíc dolárov. David Fisher z londýnskej firmy Rightster, ktorá sa zaoberá monetizáciou videí, pre Time.com hovorí, že väčšina úspešných virálov zarobí ich autorom nanajvýš pár stoviek.
No aj v takýchto prípadoch sa dá z videí vyťažiť viac. Buď v spolupráci s komerčnými partnermi (sponzorov má aj PewDiePie), ktorí získajú práva na virál a použijú ho na reklamné účely, alebo cez merchandising, hovorí D. Fisher. Najlepším príkladom je najznámejšia mačka internetu Grumpy Cat, ktorá sa stala tvárou zvieracej potravy Friskies, predáva sa na reklamných predmetoch a v roku 2014 o nej dokonca vznikol film.