Cestu zvládol dron zhruba za tri minúty a pristál na trávniku pred domom, kde balík odložil. V zásielke boli hračky. K zavedeniu doručovania dronmi do bežnej praxe však bude podľa webu Mall.cz ešte nutná zmena zákonov, ktorá bude dlhá a zložitá.

Dron vyletel krátko po 11:00. „Ak sa započíta aj čas na prípravu štartu, tak dron doručil tovar k zákazníkovi za zhruba päť minút,“ povedal hovorca e-shopu Jan Řezáč. Na testovací let dohliadal aj Úrad pre civilné letectvo.

Doručovanie dronom by podľa e-shopu prinieslo zníženie nákladov a zrýchlenie doručenia. „Pri dostatočnom počte dronov sa môžeme dostať až na 20 korún za doručenie, čo je výrazne nižšia suma, než v súčasnej dobe firmy platia dopravcom. Z dní a hodín skrátime doručovaciu dobu na hodiny a minúty,“ uviedol Mall.cz.

Cieľom testu bolo overiť kompletný proces od objednania cez identifikáciu v distribučnom centre až po prevzatie dronom a doručenie zákazníkovi. „Vďaka úspešnému testu sme lepšie pripravení na diskusiu o možných legislatívnych zmenách,“ uviedol šéf Mall Group Jakub Havrlant.

Podľa e-shopu je dron použitý pri teste pripravený aj na úplne automatizované doručovanie, ale taká prevádzka je zatiaľ limitovaná legislatívou. „Dron nesmie lietať sám bez dozoru pilota, nesmie sa pohybovať nad mnohými miestami ani nad ľuďmi,“ uvádza Mall.cz.

Dron, ktorý Mall.cz vybral po dohode s Úradom pre civilné letectvo a odborníkmi z ČVUT aj z praxe, unesie zásielku vážiacu najviac jeden kilogram a maximálnymi rozmermi 5 x 25 x 17 centimetrov. Vo vzduchu vydrží, podľa hmotnosti zásielky, zhruba pol hodiny.

Už skôr e-shop oznámil, že by drony mohli bez problémov doručovať zásielky s váhou do dvoch kilogramov, ktoré u veľkých internetových predajcov vrátane Mall.cz tvoria približne 80 percent objednávok.

V zahraničí doručovanie bezpilotným lietadlom úspešne otestovali Amazon, DHL či Švajčiarska pošta.