Hádanka na úvod: Ako reklamný zadávateľ zistí, ktoré noviny majú najviac čitateľov? Správne odpovede sú dve: buď si kúpi prieskum o čítanosti denníkov alebo vyhľadá čerstvé údaje o predanom náklade. Pri televíziách je riešenie rovnako jasné: peoplemetre. No ak sa marketér rozhodne inzerovať na najnavštevovanejšej internetovej stránke, istota presnej trefy je preč. Internet má síce jasno v tom, že meradlom úspechu a neúspechu je návštevnosť stránok, zatiaľ ale nedokázal návštevnosť dosť presvedčivo odmerať. Živá diskusia medzi najsilnejšími slovenskými webmi o dôveryhodnosti nameraných čísel to dokazuje.


Ja, reálny užívateľ. Už pred vyše dvomi rokmi sa popredné slovenské weby rozhodli podobať tradičným médiám v tom, že mierka ich návštevnosti bude v ľudských jednotkách. Bolo to odvážne rozhodnutie, pretože na rozdiel od televízií a tlače, kde sa prirodzene všetko meria na divákov a čitateľov, sa na internet nepripájajú ľudia ale počítače, prípadne mobily. Napríklad v Spojených štátoch alebo Veľkej Británii, tradičných baštách internetu, podobné problémy ignorujú a porovnávajú sa v technických jednotkách nazvaných unikátny návštevník. Slovenské weby spoločne investovali do merania, ktoré malo napriek svojmu technickému charakteru hovoriť ľudskou rečou. Od spoločnosti Mediaresearch si kúpili AIMmonitor, ktorý namerané prístupy každý mesiac prepočíta na takzvaných reálnych užívateľov. Pretože reálny užívateľ je takmer ako človek.


Skoro celé dva roky šlo všetko ako v normálnej súťaži. Internet mal svojho lídra Zoznam.sk a dva až tri ďalšie weby, na ktoré chodilo cez milión reálnych užívateľov. Do merania sa postupne zapájali ďalší, takže dnes už AIMmonitor každý mesiac vyrába rebríček 60 portálov, z ktorých najmenší má pod 5-tisíc ľudí - reálnych užívateľov.


No pokojná atmosféra sa zlomila tento rok v auguste. Pozícia Zoznam.sk na čele rebríčka vo vrcholnej internetovej lige sa prvýkrát začala otriasať. A celkové čísla návštevnosti za tento mesiac natoľko šokovali, že zopár portálov zapochybovalo o ich správnosti. A keď sa prekvapenie zopakovalo aj na ďalší mesiac, začala sa kanonáda, ktorá citeľne otriasla dva roky budovanou dôveryhodnosťou AIMmonitora.


Bulharská konštanta.sk

 

 

Trikrát jedna nerovná sa tri. Ako je možné, že portál vykáže za mesiac vyšší počet kliknutí na svoje stránky a pritom menej počítačov, z ktorých sa kliká? Jednoducho tak, že sa z každého počítača kliká viac než predtým. No ako je možné, že hoci pribudne klikov a aj počítačov, klesne počet ľudí na stránkach? Presne túto otázku si od augusta nahlas položilo viacero známych webov. Medzi nimi napríklad Pravda.sk či Profesia.sk. Oba zhodne podozrievali AIM Monitor z chyby. "Na základe dlhodobého porovnávania auditovaných dát s inými internými a externými meraniami som si istý, že AIMmonitor má problém so zachytením aktuálneho vývoja návštevnosti," vyhlásil šéf on-line vydania Pravdy Jaroslav Matyáš.


Na opodstatnenosť septembrových čísel zaútočili aj ďalší a vzťah medzi médiami a dodávateľom merania sa vyhrotil. Mediaresearch trval na svojej pravde napríklad tým, že rovnakú metodiku uplatňuje v mnohých iných európskych krajinách a bez pochybností. A mal ešte jeden silný argument. Tvrdil, že zmena v číslach iba reprezentuje zmenu v správaní sa návštevníkov internetu. Že je stále viac ľudí, ktorí sa pripájajú k internetu už nielen z práce, ale i z domu a zo svojho mobilu. A tým pádom to, čo sa niekomu javí ako rastúca krivka, je v skutočnosti konštantná priamka.


No pre slovenské weby takéto jednoduché vysvetlenie nestačilo. Napokon, na rozdiel od rádia alebo televízie si webmasteri dokážu sami merať návštevnosť rôznymi spôsobmi, podobne ako Matyáš. AIM Monitor je len jedna z možností, i keď spoločná pre všetkých a reprezentatívna. A podľa niektorých kritikov je jeden z problémov AIMmonitoru práve v tom, že počíta toľko webov naraz. Surferov potom možno berie do úvahy primálo, tvrdia.


Problematická populácia. Zistiť, koľko Slovákov skutočne surfuje po internete, nie je žiadna hračka. Vyčísliť, koľko z nich namiesto zahraničného Facebooku alebo Google obľubuje radšej Azet, Zoznam alebo niektorý iný z webov zahrnutých v AIMmonitore, je ešte nevďačnejšie. AIMmonitor sa s tým však popasovať musí. Skutočné množstvo slovenských surferov je totiž sitom, s ktorého pomocou premieňa Mediaresearch počítače pripojené na internet na ozajstných ľudí. Práve takémuto situ vďačí za to, že môže svoje výpočty predávať ako viac-menej neskreslené.


Údaje o surfujúcich Slovákoch čerpá AIMmonitor z reprezentatívneho prieskumu, ktorý sa vyrába mimo internetu. Opiera sa o známy Market & Media & Lifestyle (MML) agentúry Median SK, ktorý na vyčíslenie svojho úspechu používajú z médií aj rádiá a tlač. Prieskumná firma sa v ňom reprezentatívnej vzorky ľudí na papieri pýta, kedy naposledy boli na internete a aké weby navštívili. Raz za štvrť roka potom zverejní výsledok.


Ale je tu háčik. MML sa nepýta len na návštevnosť webov z AIMmonitoru. Naopak, tých figuruje v prieskume primálo, tvrdia prevádzkovatelia. Prieskumníci trhu sa zaujímajú o popularitu webstránky Popradských novín alebo takmer zabudnutého vyhľadávača Altavista, no servery ako Aktuality.sk, Etrend.sk, Aktuálne.sk alebo Živé.sk, súčasné čísla 7, 16, 19 a 23 v návštevnosti podľa AIMmonitora, v MML chýbajú. Z takýchto počtov potom musí pre portály v AIMmonitore zákonite vychádzať nevýhodný výsledok, tvrdia ich šéfovia. Faktor, ktorý nazývajú slovenskou internetovou populáciou - množstvo surferov, ktorí navštevujú auditované slovenské weby - totiž nerastie, a ak aj hej, tak veľmi pomaly. Aj napriek tomu, že dokopy by ich malo pribúdať, pretože aj portálov zahrnutých v meraní je čoraz viac.


AIMmonitoru tento nedostatok vyčítal už jeden z prvých kritikov šéf Profesie Dalibor Jakuš. "Neviem, ako zoznam portálov v MML vznikol, to vedia možno v Mediane, ale v súčasnosti málo odráža reálne používanie internetu," myslí si.


Kto z koho. Samozrejme, že takáto kritika dobrú krv nenarobila. Mediaresearch a protestujúce servery sa začali naťahovať a spoločnú reč nevedeli nájsť celé týždne. Tím stojaci za AIMmonitorom stále presviedčal, že gro problému nie je v MML, ale v tom, že ľudia sa na web pripájajú z viacerých počítačov. Nafúknuť návštevnosť by preto bolo nesprávne a zavádzajúce. Prevádzkovatelia sa utíšiť nenechali, oficiálny monitoring kritizovali hromadne aj na vlastnú päsť. Situácia sa vyhrotila až tak, že padol návrh AIMmonitor dočasne stopnúť. "Zverejňovať ďalšie výsledky, ak sme už tie predchádzajúce spochybnili, nie je vhodné," tvrdil ešte pred pár týždňami rozčarovaný šéf portálov Atlas a Centrum Igor Kalaš. Čerstvo zosadený trhový líder Zoznam.sk sa k veci postavil podobne. Vyhlásil, že s výstupmi merania nesúhlasí a AIMmonitor podľa neho stratil schopnosť zachytiť reálnu situáciu na trhu.


Nátlak prevádzkovateľov nakoniec prinútil šéfa analytikov z Mediaresearch pustiť sa do vysvetľovania. Ich šéf Andrej Miklánek pripustil, že pomenovať dôvody prekvapivých letných prepadov nebude jednoduché. Všetko závisí od správania používateľov, no domyslieť si motiváciu, ak má človek v rukách len výsledné krivky návštevnosti, môže byť problém, tvrdil. Na odliv surferov mohli mať v auguste a v septembri vplyv prázdniny a dovolenky, ktoré ľudí lákali preč od počítačov. Vo veci ale mohlo byť aj niečo iné. Čo také, sa ukázalo nedávno, iba minulý týždeň.


Vinník Firefox. Po veľkých počtoch a sérii analýz sa slovenské weby na teraz uspokojili z vysvetlením Mediaresearchu. Áno, v lete umelo a podozrivo rapídne stúpol počet cookies, malých súborov, ktoré sa ukladajú na počítači pri návšteve každého webu. Áno, počet pripojených počítačov tým pádom nezodpovedal ozajstnému počtu surferov z mäsa a kostí. A áno, nadšené očakávania portálov bolo treba krotiť škrtaním v oficiálnych výsledkoch. Veľká otázka: Kto za to môže? A odpoveď: jeden z najobľúbenejších internetových prehliadačov.


Prehnane optimistickí manažéri portálov doplatili na popularitu Mozilly Firefox. Tá je od júna tohto roka prístupná pre internetistov v novej verzii 3.0. Vo svete sa nový Firefox sťahoval a inštaloval masovo, dokonca tromfol svetový rekord a stal sa najsťahovanejším softvérom na svete za jeden deň. Tuzemským internetom otriasol zrejme neplánovane. Pri jeho inštalácii mohlo vraj dôjsť k duplicitnému ukladaniu cookies. Takže sa každý počítač, ktorý si už niektorý z portálov zapamätal ako svojho predchádzajúceho návštevníka, započítal k dobru webu ešte raz.


Toto vysvetlenie sa veľmi rýchlo zapáčilo obom stranám. Aj keď Mediaresearch tvrdí, že na sto percent ho zatiaľ potvrdiť nemôže, nálada medzi analytikmi a prevádzkovateľmi sa zlepšila. Prevádzkovatelia dokonca naznačili, že o AIMmonitore zatiaľ pochybovať nemienia. "Konečne diskutujeme a obe strany sú ochotné počúvať argumenty tej druhej," povedal pre Mediálne.sk Dalibor Jakuš. Vraj dúfa, že situácia sa vyrieši ešte pred koncom roka.


Kde vziať presné čísla. To sa ale podarí len vtedy, ak budú prevádzkovatelia a Mediaresearch schopní dohodnúť sa nielen tu a teraz, ale aj pre budúcnosť. Na výber je z viacerých možností: môžu si napríklad premyslieť, či nevypilovať spôsob, akým sa prepočítavajú oficiálne výsledky AIMmonitoru. A ak si má mať meranie aj perspektívne udržať dôveryhodnosť, bolo by dobré porozmýšľať aj nad tým, ako vylepšiť kritizovaný offline prieskum.


Podľa Miklánka sú schodné obe cesty. Sám navrhuje úpravy v metodike, aj napriek tomu, že po štarte sporov koncom leta ju nahlas obhajoval. Po zmenách vo výpočte internetovej populácie zas túžia hlavne portály. Buď sa upravia otázky v MML tak, aby mali viac spoločného s tuzemskou internetovou realitou, alebo si servery môžu objednať samostatný externý prieskum. Ten by bol pre AIM užitočnejší, vznikal by totiž iba pre jeho potreby. Ešte k tomu častejšie ako MML, AIMmonitor by dokázal spoľahlivo kŕmiť dátami každý mesiac. "To by bola ideálna možnosť," tvrdí Miklánek. No pre portály určite drahšia.


Dôležité pre koho. Ak sa aj rozhodnú priplatiť si, dôležité bude, čomu by mala investícia pomôcť. Inzerentov, jedno z najdôležitejších očiek internetového reťazca, neučičíka, myslí si konateľ internetovej mediálky AdPepper Peter Csemez. Nie že by mali voči letným výkyvom v výhrady. Práve naopak, obhajovať sa pred nimi nikdy nebolo nutné. Rozruch okolo AIMmonitoru ich veľmi nevzrušuje a diskusiu o návštevnosti prenechajú radšej portálom. "Najväčší problém je imidžový," myslí si o naťahovačkách o kredibilitu merania Csemez. "Keď raz portály za niečo platia a prezentujú to ako oficiálne, je škoda, ak okolo toho vzniká atmosféra nedôveryhodnosti," komentuje.

 

 

Pochybnosti o dôveryhodnosti AIMmonitoru na Mediálne.sk


Utorok 21. októbra: Weboví lídri spochybňujú audit: Augustové prepady nezodpovedajú realite


Štvrtok 30. októbra: Ďalšie spochybnenie AIMmonitoru: auditu návštevnosti už neverí ani bývalý líder Zoznam


Piatok 31. októbra: Ku kritike AIMmonitoru sa pridávajú aj Atlas s Centrumom


Piatok 31. októbra: Až budúci týždeň bude jasné, čo ďalej s internetovým auditom

Utorok 18. novembra: Mediaresearch o pochybnostiach voči AIMmonitoru: reálni užívatelia sú absolútne vierohodná veličina

 



Foto: Flickr


Bulharská konštanta.sk