Používatelia sa adblockermi snažia vyhnúť obťažujúcim formám inzercie, majú tiež obavu zo sledovania svojich osobných dát. Prevádzkovatelia, pre ktorých je reklama zásadným príjmom, by sa mali usilovať o kultiváciu tohto prostredia, vyplynulo z diskusie organizovanej českým Združením pre internetový rozvoj (SPIR).

Prieskum SPIR ukázal, že doplnky blokujúce webovú reklamu má inštalované 12 percent používateľov. To zodpovedá zisteniu spoločnosti PageFair, podľa ktorej je miera blokovania internetovej reklamy v Česku 11 percent.

Pri prepočte na výdavky na internetovú reklamu vlani by to podľa združenia znamenalo ušlé výnosy 1,2 miliardy korún pre prevádzkovateľov webov.

„Jedna z vecí, ktorá spôsobila nárast blokovania, bolo to, že si používatelia všimli, že sú sledovaní. Napríklad keď navštívia stránky s fotoaparátmi, ďalšie tri týždne vidia na internete len inzerciu na foťáky,“ opísal takzvaný retargeting Petr Bednář z vydavateľstva Mladá fronta.

Podľa Davida Špinara z českej pobočky Googlu sa na tom podpísala tiež „inflácia“ necielenej reklamy, ktorá sa kvôli nízkej cene objavuje v čoraz väčšej miere. „Je to kobercové bombardovanie trhu,“ uviedol.

Podľa D. Špinara je preto potrebné povedať, čo je zmysluplná reklama a či je správne riešenie reklama cielená alebo iná. „Z logiky veci som na strane cielenia než toho množstva necielených impresií,“ povedal D. Špinar.

Šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek víta, že sa o probléme blokovania reklamy vôbec začalo hovoriť. „Je najvyšší čas, aby sa tým začali všetci zaoberať,“ povedal.

Nárast blokovania reklamy podľa riaditeľky SPIR Kateřiny Hrubešovej nastal okrem iného kvôli „prenasledovaniu reklamou na každom mieste“. To podľa nej viedlo tiež k posilneniu snáh o ochranu dát. „Blíži sa to k tomu, že nakoniec nebude možné používať žiadne dáta bez dovolenia používateľov,“ uviedla.

Doplnky blokujúce reklamu na webe vytvárajú komunity nadšencov, ale aj špecializované firmy. Pre prevádzkovateľov webov je možným riešením, ako sa týmto aktivitám postaviť, napríklad kompletne prestať zobrazovať stránky ľuďom blokujúcim inzerciu, k čomu sa už odhodlali aj nemecký Bild či The Washington Post.

Iným riešením je spoplatnenie stránky bez reklamy, prípadne vedenie právnych sporov alebo technologický boj s výrobcami týchto doplnkov.

Skúsenosť s podobným súbojom má televízia Nova, ktorá s blokovaním reklamy zvádza boj predovšetkým pri videoreklame na portáli Nova Plus. „Ten boj je stále dookola,“ povedal Petr Horák z Novy.

„Blokátory nastúpili pomerne nedávno, v poslednej dobe ale celkom zrýchľujú a je nutné s nimi počítať aj do budúcnosti,“ doplnil Karel Javůrek z NeuronAD, ktorá sa zaoberá tvorbou nástrojov reagujúcich na blokovanie internetovej inzercie. „My považujeme adblockery za nemilosrdných útočníkov, pretože vydavatelia kvôli nim prichádzajú o zisky," poznamenal.