V Česku to NextBig skúsi cez crowdsourcing. Prvým veľkým projektom poradenskej firmy Tomáša Bellu, Miloša Čermáka a Adama Javůrka na českom trhu je projekt 100chytrých.cz, ktorý chce cez múdrosť más čo najpresnejšie odhadnúť výsledok blížiacich sa českých volieb. Na Slovensko sa nechystá. Pre Fwd.sk to uviedol jeden zo zakladateľov NextBig Tomáš Bella.

100chytrých.cz vytvorila konzultačná firma ako projekt pre české Hospodářské noviny. Ambíciu s ním má vysokú: odskúšať, či je možné s pomocou crowdsourcingu presne predpovedať výsledok volieb. Ten by NextBig chcela predikovať presnejšie než iné zdroje. "Dúfame, že náš odhad bude presnejší než ten, ktorý ponúknu agentúry pre prieskum verejnej mienky alebo politológovia," uviedol Miloš Čermák v tlačovej správe.

K čo najpresnejšiemu výsledku sa chce nový projekt dopracovať anketou medzi používateľmi. Tých sa bude pýtať na predpokladaný výsledok volieb. Každý surfer, ktorý sa bude chcieť prieskumu zúčastniť, musí najprv absolvovať jednoduchý vedomostný test. Na základe jeho výsledkov systém vyhodnotí sto najmúdrejších účastníkov prieskumu a ich názor na výsledok volieb vezme do úvahy pri prepočítavaní konečnej predikcie. Tú plánuje 100chytrých.cz zverejniť 25. mája, tri dni pre konaním volieb.

Na Slovensku podobný projekt zatiaľ NextBig spravodajským serverom podľa Bellu ponúknuť neplánuje. "Je to predsa len ešte experiment, sami sme zvedaví, aký bude výsledok," uviedol. Na Sme.sk okrem toho už podobný projekt funguje. Spravodajský server vlani spustil službu Zajtrajšie.sme.sk, ktorá sa snaží predpovedať výsledok udalostí na základe tipov od používateľov. Pre Sme.sk navyše službu navrhol jeden z terajších členov NextBig Adam Javůrek.

Nový český projekt NextBig technologicky vzniká na Slovensku. "Bude sa tu asi programovať väčšina vecí pre našich klientov," avizoval Bella. Vlastných programátorov NextBig zatiaľ nezamestnáva, no má tu podľa Bellu stálych spolupracovníkov.

100chystrých.cz je druhý český projekt vznikajúcej firmy, o ktorom spoločnosť hovorí. Ten prvý je menej náročný - NextBig robí analýzu pre iDnes.cz týkajúcu sa spoplatňovania webového obsahu. Viac informácií o analýze.

Na Slovensku sa firma odpremiéruje ešte väčším projektom. Na jeseň plánuje spoločne s reklamnou spoločnosťou Etarget spustiť projekt, ktorý by zastrešil veľkých mediálnych hráčov pod jednotnou platformou na distribúciu plateného obsahu na webe. Viac informácií o plánoch NextBig na webe.