Keď Milan Dubec ako študent pred desiatimi rokmi spúšťal internetovú Zoznamku, vystačil si sám s jedným počítačovým serverom. V súčasnosti online služby jeho firmy bežia na 120 serveroch a o ich prevádzku a vývoj sa stará sedemdesiat ľudí. Jeho Azet, ktorý zastrešuje Pokec, FotoAlbumy či Aktuality, sa najmä vďaka státisícom verných používateľov v slovenskom internete stal pojmom. Z pohľadu návštevnosti je dvojkou na trhu a lídrovi, portálu Zoznam, čoraz viac dýcha na krk.


KOMUNITA. Azet – ako značka sa používa od roku 2001 – počas cesty na pomyselný online Olymp už viacerých konkurentov zdolal. Keď napríklad na sklonku milénia prišiel Pokec, v segmente týchto služieb dominoval server Forum.sk. No kým ten o pár rokov definitívne skončil, Pokec sa s aktuálnymi 450-tisíc unikátnymi návštevníkmi mesačne vypracoval na neohrozené číslo jeden.


Azet šliape na päty Zoznamu


Duo šéfov Azetu: predseda Predstavenstva eTechnologies Milan Dubec (vpravo) a obchodný riaditeľ Roman Dzamko.

Podľa M. Dubca sa to podarilo vďaka tomu, že sa vybral inou cestou. Kým Forum sa zameral

na diskusie, v Pokeci pribúdali služby pre používateľskú komunitu, napríklad interná

pošta či profily. Komunita je v podnikaní Azetu vôbec kľúčovým faktorom. Na jej budovanie

sa zameriava od začiatku a cieľavedomejšie ako konkurencia. Výsledkom je, že – ako ukazujú štatistiky – používatelia na weby Azetu nechodia raz za čas, ale pravidelne. A že nezdržia sa pár minút, ale neraz aj niekoľko hodín. Pokiaľ ide o Zoznam, v Azete ho nevnímali vždy ako konkurenta. Istý čas naopak uvažovali o zlúčení. A spolupracovali: používateľom Pokecu napríklad odporúčali e-mailovú službu na Zozname. No napokon z fúzie zišlo. „Chcel som, aby vznikla jedna firma, ale rozloženie síl na trhu nebolo také, aby sme z toho vyšli ako rovnocenní partneri,“ spomína M. Dubec. Spolupráca sa skončila v apríli 2004, keď Azet spustil vlastný e-mail.


Rokovania so Zoznamom oddialili nástup Azetu do klasického portálového biznisu – katalógu webstránok a vyhľadávacej služby. To sa udialo relatívne neskoro, v polovici roka 2005. Dovtedy Azet ako posledný veľký hráč na trhu nemal typickú portálovú domovskú stránku (homepage). Na prvý pohľad mu to neublížilo. Jeho homepage rýchlo dostihol konkurentov, po polroku v návštevnosti predbehol Centrum i Atlas. No M. Dubec sa na časový sklz pozerá trochu inak: „Predpokladám, že Azet by rástol ešte rýchlejšie.“


AKCIONÁRI. Ďalšie dva kľúčové okamihy zažil Azet, formálne zastrešený žilinskou akciovkou

eTechnologies, keď do firmy vstupovali investori. Najprv sa M. Dubec na začiatku milénia spojil so spoločnosťou Asset, známej vtedy najmä vývojom softvéru pre finančné inštitúcie. Na spoluprácu s ňou nedá dopustiť: „Prišli v čase internetovej bubliny, ale neodišli po jej spľasnutí. Podržali

nás.“


Asset napokon 50-percentný podiel v eTechnologies predal v máji 2004. Vystriedala ho skupina investorov, podnikateľov z IT, médií a financií. M. Dubec si aj toto rozhodnutie pochvaľuje: „Boli jediní, čo chceli firmu rozvíjať. Nie ju kúpiť, zabaliť do krajšieho obalu, zaviazať mašličkou a predať.“


Noví akcionári v online brandži predtým nepôsobili. Napríklad Roman Dzamko, ktorý ako jediný z nich v Azete manažérsky pracuje (ako obchodný riaditeľ), mal biznis vo svojej firme blue orange. Tá sa zaoberá SMS agregáciou, spracovaním dát, je prostredníkom medzi mobilnými operátormi

a poskytovateľmi mobilného obsahu – zvonení, pozadí či hier.


Nevstúpil R. Dzamko do eTechnologies preto, aby mohol mobilný obsah predávať fanúšikom Azetu? „Primárny zámer nebol hľadať synergie,“ odpovedá, hoci dodáva, že Azet služby blue orangeu využíva. Vstup do slovenskej online dvojky bol podľa neho výsledkom kombinácie voľných finančných zdrojov na investície a hľadania priestoru na ďalšie uplatnenie v oblasti data processingu:

„Samozrejme, naša pôvodná predstava bola skreslená. Portál nie je o spracovaní dát, ale o marketingu a budovaní služieb.“


Ďalšie zmeny vo vlastníckej štruktúre sa podľa manažérov Azetu nechystajú, aspoň nie momentálne. Hoci noví partneri dvere nepriedušne zatvorené nemajú. „Azet je zdravá firma s funkčnými procesmi a funkčným manažmentom,“ dodáva na margo atraktívnosti firmy R. Dzamko. Odpovedi na otázku, či si vie predstaviť budúcnosť pod krídlami nejakého telekomu, ako to spravil Zoznam so Slovak Telekomom, sa vyhýba: „Kto, teoreticky, môže mať záujem investovať do portálu? Finančná skupina? Telekomunikačný podnik? Mediálny dom? Azet sa vie dopredu posunúť s hocikým.“


TRŽBY A ĽUDIA. Vstup investorskej skupiny okolo R. Dzamka Azetu evidentne pomohol. Konsolidované tržby eTechnologies a jeho dcérskej spoločnosti Azet.sk sa vlani medziročne zdvojnásobili – na 50 miliónov korún. „Začali sa dôsledne koordinovať obchodné aktivity, zlepšila sa starostlivosť o klientov,“ vysvetľuje R. Dzamko. V tomto roku si trúfajú na 40-percentný nárast výnosov.


Azet šliape na päty Zoznamu

Azet sa na ďalší rozmach pripravuje aj naberaním nových ľudí. K siedmim desiatkam zamestnancov

sa momentálne hľadá ďalších desať. Väčšina pracovníkov, vrátane vývojárov a produktových manažérov, sídli v Žiline, obchodníci majú centrálu v Bratislave. Nie je nábor na severe Slovenska komplikovanejší, keď sa ponuka IT špecialistov koncentruje v hlavnom meste? „Ťažšie sa do Žiliny lákajú zabehaní profesionáli. Ale pri bežných vývojároch, ktorých si sami vytrénujeme, je to lepšie,“ tvrdí M. Dubec.


Pokiaľ ide o tržby, Azet má v porovnaní s lídrom trhu stále čo doháňať. Zoznam vlani vykázal tržby 97 miliónov korún, ďalších 41 miliónov mu priniesla dcérska firma Zoznam Mobile. Kde je Azet ďalej ako konkurencia, sú doplnkové služby pre používateľskú komunitu, ktoré poskytuje od roku 2002. Vlani firme priniesli 15 percent tržieb. O čo ide? Pokec, Zoznamka či FotoAlbum

sú, samozrejme, zadarmo, ale za rozširujúce funkcie, napríklad archív chatu či rozšírenie kapacity na ukladanie fotiek, sa dopláca. Hoci ceny nie sú vysoké – pri platbe na rok dopredu vychádza celý balík na 40 korún s DPH mesačne, predaj limituje fakt, že v internete je zvykom neplatiť.


 

 

Platené služby nemajú slúžiť iba na to, aby do firmy nosili peniaze. A prispeli trebárs na investície do hardvéru. Pomáhajú tiež pri usmerňovaní používateľov. Platiaci zákazník má napríklad v Pokeci k dispozícii grafické ikony, smajlíky, ktoré online komunikáciu zatraktívňujú. „Keby sme ich umožnili používať všetkým používateľom, zrejme by ich v Pokeci bolo tak veľa, že by sa vôbec nedalo chatovať,“ hovorí M. Dubec.


VIAC KATALÓG. Pokiaľ ide o investície, eTechnologies vlani iba na počítačové vybavenie vynaložil desať miliónov korún. Investovať musí, aby zvládol čoraz väčšie nápory používateľov a udržal vysoký štandard, zdôrazňuje M. Dubec. V porovnaní s inými portálmi sú návštevníci Azetu na jeho stránkach podstatne dlhšie a adekvátne tomu posielajú, respektíve sťahujú viac dát. Väčšinu tržieb získava Azet z predaja reklamy.


Podobne ako ostatné portály predáva bannery i sponzorované katalógové odkazy. Organizačne sa o VIP klientov, odoberajúcich najmä bannery a komunikujúcich cez mediálne a reklamné agentúry, stará eTechnologies. Odkazy v katalógu, určené primárne pre zákaznícky segment malých

a stredných firiem a predávané cez vlastných obchodných zástupcov, zasa zastrešuje dcérska eseročka Azet.sk. Pomer medzi týmito dvoma kanálmi sa čoraz viac presúva v prospech katalógu. Kým predvlani cez bannery a agentúry prišla vyše polovica reklamných tržieb, v tomto roku to má byť iba tretina.


Silnou stránkou Azetu pri predaji reklamy je verná komunita používateľov. To, že jeho návštevníci chodia na weby portálu častejšie a zdržujú sa na nich dlhšie, zadávateľom zefektívňuje online kampane. Ich bannery sú na očiach častejšie a dlhšie. Prípadne môžu zadávatelia počas jedného mesiaca na webe vystriedať viacero kampaní.


VIDEOCHAT. Hoci Azet rastie, služby väčšieho rangu na ňom naposledy pribudli na jeseň roku 2005. Vtedy išlo o spravodajský server Aktuality.sk a študentský web Tahaky-Referaty.sk. Priestor na expanziu existuje. Azet sa môže rozšíriť napríklad o portálové informačné služby, ako sú mapy alebo cestovné poriadky, ale aj o odborové weby, zaoberajúce sa realitami či automobilmi. Alebo o server, určený špeciálne pre ženské publikum.


Podľa manažérov Azetu sa momentálne uvažuje nad tuctom nových služieb – portálových i komunitných. Od blogov po videochat. „Služieb, ktoré možno spustiť, je mnoho. Podstatná je kvalita,“ zdôrazňuje R. Dzamko. Napríklad pri videochate, ku ktorému má Azet ako prevádzkovateľ Pokecu blízko, kvalita znamená dosiahnuť stav, keď používatelia nemajú na obrazovkách iba malé okienka so zrnitým obrazom a prerušovaným zvukom. Pri ďalších službách sa Azet – ak chce napĺňať svoje ambície byť medzi najlepšími – opäť bude musieť vyrovnať rozbehnutým konkurentom. Napríklad pri blogoch so Sme, pri realitách so Zoznamom.

 



 

Zoznam sa odklonil od ostatných portálov

Najväčší slovenský portál sa zameriava na informácie a content



Vstup Slovak Telekomu do Zoznamu mal podľa očakávaní online brandže zmeniť pomery na trhu. Skeptici predpovedali, že líder stratí vedúcu pozíciu, optimisti (bolo ich menej) naopak verili v jej posilnenie. Kto sa mýlil, ani po dvoch rokoch nie je jasné. Zoznam ostal lídrom, hoci v návštevnosti sa od konkurentov nevzďaľuje.



No zmeny predsa len prišli. Redizajn stránok Zoznamu, ukončený v máji tohto roka, svedčí o tom, že portál sa vybral inou cestou ako ostatní hráči. Viac než na komunitné služby sa orientuje na obsah a informácie. Novým výzorom a črtami sa viac než domácemu Azetu alebo Atlasu podobá americkému AOL či Yahoo! „Nemyslím si, že táto cesta je zlá. Otázka je, ako si na ňu používatelia zvyknú. To závisí od produktu a marketingu. Odlíšenie od iných portálov každopádne vyšlo,“ komentuje account manažér mediálnej agentúry MediaCom Martin Kaniansky.



Od spojenia Zoznamu s ST sa tiež očakávalo, že telekom bude cez najnavštevovanejší slovenský webserver presadzovať svoje produkty. Služby prístupu do internetu, ale aj filmy a hudbu. Nestalo sa. I keď istý posun – aspoň pri videu na požiadanie – nastal. Odkaz naň je síce jedným z mnohých v lište Zoznamu, no už nejde iba o presmerovanie na server telekomu. Zoznam sprístupňuje tie isté filmy, no na vlastných stránkach v inovovanom dizajne.



Pokiaľ ide o internetové služby, ST nevyužil Zoznam na predaj dial-up internetu bez paušálu. A trh sa medzitým preorientoval na širokopásmový broadband. Prečo ST cez Zoznam nepromuje a nepredáva rýchly DSL internet? Podľa telekomu takáto spolupráca vylúčená nie je: „Ale vychádza z faktu, že ST je zadávateľom reklamy [na Zozname] ako každá iná spoločnosť.“



Dvojročnú angažovanosť v Zozname hodnotí ST pozitívne. Kúpu portálu naďalej považuje za „kľúčovú akvizíciu do budúcnosti s vysokým potenciálom a postupným zlepšovaním informačných a obsahových služieb“. O tom, že by Zoznam predal, prípadne si v ňom nechal minoritný podiel a manažérsku kontrolu prepustil hráčom z online prostredia, neuvažuje.