Košický internetový meme Anna Gaja, ktorá má byť jednou zo speváčok v rámci otváracieho ceremoniálu uvedenia Košíc ako Európskeho hlavného mesta kultúry 2013 (EHMK), bol iba nízkonákladový virál.
S týmto vysvetlením prišiel riaditeľ neziskovej organizácie Košice 2013 Ján Sudzina po tom, čo sa pred niekoľkými dňami na internete začalo šíriť niekoľkoročné hudobné video speváčky.
Okrem hudobných kvalít umelkyne video vyvolalo diskusiu, pretože Anna Gaja je manželka starostu košickej mestskej časti Sever Mariana Gaja, čo môže budiť dojem pretláčania rodinných príslušníkov na akcie financované z verejných zdrojov.
"Pri príprave Otváracieho ceremoniálu sme rozmýšľali, ako poňať mediálnu kampaň tak, aby zasiahla čo najväčší okruh ľudí. Mali sme dve možnosti. Použiť veľké množstvo verejných prostriedkov na reklamnú kampaň, čo sme si nemohli dovoliť a v tejto dobe sme to ani nechceli. Alebo vymyslieť marketingovú akciu, ktorá by pre pochybnosti o korektnosti výberu účinkujúcich či politického pozadia rozprúdila verejnú diskusiu. To sa nám aj podarilo," povedal pre agentúru TASR Sudzina.
Sudzina si v reakcii pre TASR tiež pochvaľuje, že od začiatku týždňa „sa verejnosť začala intenzívne zaujímať o program Otváracieho ceremoniálu Košíc EHMK 2013. Sme veľmi radi, že pani Anna Gaja prejavila nadhľad a pochopenie pre našu akciu“.
Anna Gaja pre bulvárny portál Topky.sk nepotvrdila, že malo ísť iba o virálnu kampaň - podľa jej slov mala vystúpiť 19. januára a predniesť dve pesničky. Jej meno stále figuruje aj v oficiálnom programe v angličtine. "The Košice singer will perform a slightly untypical repertoire on the Pentapolitana Stage – romantic winter songs that will surely warm every heart," uvádza stránka Košice2013.sk.
Anna Gaja sa podľa vlastných slov už spevu nevenuje. „Ja sama som už z toho klipu nešťastná. Je starý minimálne trinásť rokov a nemá nič spoločné s mojou súčasnou tvorbou a životom. Mrzí ma, že ľudia, ktorí ma nepoznajú, komentujú skutočne už starú vec, starý účes a tak ďalej,“ uviedla pre bulvárny web Anna Gaja.
Diváci môžu virálne šírené video speváčky Anny Gaja poznať napríklad z televízie Musicbox, kde sa uviedlo už pred niekoľkými rokmi. Playlist televízie môžu ovplyvňovať priamo diváci, vrátane samotných spevákov, zasielaním spoplatnených SMS správ. V televízii tak získali priestor umelci, ktorých iní vysielatelia zväčša ignorovali, ako Martin Kittner či Ramada.