Viac trafficu, viac Facebooku
Twitterom sú posadnutí žurnalisti, no pre zvyšovanie zásahu je oveľa užitočnejší Facebook. Web britského denníka Telegraph aj vďaka nemu zaznamenal v júni 20-percentný medzimesačný nárast návštevnosti (na 78,7 milióna za mesiac). Prístup z Facebooku stúpol za mesiac o takmer dve tretiny. Ako to denník dosiahol? Podľa šéfredaktora Telegraph Media Group Jasona Seikena znížením počtu článkov, lepším plánovaním a sledovaním dát o čitateľoch. Rast mohol byť vysoký najmä preto, že vydavateľstvo sa predtým zameriavalo na Twitter, kde sa pohybujú novinári či známe osobnosti. Pre zasiahnutie mladšej cieľovky a zvyšovanie čítanosti je však užitočnejsí Facebook, cituje J. Seikena The Guardian.
Prvá reklama na trávu v New York Times
Pár dní po tom, ako redakčná rada New York Times verejne podporila legalizáciu marihuany, sa na stránkach denníka objavila aj prvá reklama na „trávu“. Celostranový inzerát si objednal prevádzkovateľ služby Leafly, ktorá umožňuje vyhľadávať a hodnotiť prevádzky ponúkajúce marihuanu na medicínske účely, píše Mashable.com V New Yorku legalizovali trávu minulý mesiac. V USA tak spravilo už 23 štátov.
Chcete HBO, no nechcete káblovku?
Americká platená televízia HBO zvažuje model, pri ktorom by sa prístup k obsahu televízie dal predplatiť samostatne, teda mimo balíkov kábloviek. To by mohlo vyhovovať tým divákom, ktorí chcú programy prémiového kanála, no nepotrebujú desiatky staníc navyše. Podľa Wall Street Journal je táto možnosť dostupná dva roky v škandinávskych krajinách a teraz by mohla expandovať na ďalšie trhy. Zatiaľ iba tam, kde HBO nezarába na licencovaní svojich programov iným vysielateľom a kde je dobrá internetová infraštruktúra - ako napríklad v Turecku či Japonsku. Online prístup k obsahu HBO je možný aj na Slovensku v rámci služby HBO Go, no iba ak máte predplatený balík od operátora.
Brána, ktorá zruší reklamu
Nemecký IT magazín Golem.de zaviedol platobnú bránu, ktorá sa odlišuje od štandardných systémov spoplatnenia článkov. Texty sú naďalej dostupné zadarmo, no za poplatok môžu návštevníci čítať web bez reklamy a dostanú prídavné funkcie – HTML5 videoprehrávač či možnosť stiahnuť videá pre sledovanie offline. To všetko stojí 4 eurá mesačne či 30 eur na rok, informuje Horizont. net. Šéfredaktor Golem.de Benjamin Sterbenz uviedol, že zamkýnanie článkov nezodpovedá tomu, ako Golem.de chápe internet a zosieťovaný svet. Podobný benefit poskytli viaceré médiá v rámci slovenského systému Piano – po zaplatení prístupu je napríklad bez reklamy videoarchív Joj.sk.
Dávate kauzu za paywall? Môže z toho vzniknúť problém
Internetové platobné brány môžu médiám spôsobiť aj právne problémy. V prípade „kauzoidných“ textov totiž nesmú skryť do spoplatnenej zóny tú časť článku, ktorá môže obsahovať protiargumenty z nadpisu či upútavky na text. To vyplýva z predbežného opatrenia nemeckého súdu na teaser, ktorým server Bild.de upútaval na článok o bývalom poslancovi Danielovi Mackovi. Text s headlinom „Politik Zelených mal falšovať lístok na metro“ obsahoval v bezplatne dostupných častiach iba obviňujúce informácie. Jeho výroky, ktorými sa obhajoval, boli až v spoplatnenej časti a tým pre väčšinu čitateľov neboli prístupné.
Podľa právnika Ralfa Höckera však mali byť aj argumenty v prospech jeho klienta zverejnené zadarmo, píše DWDL.de. Podľa neho môže mať predbežné opatrenie súdu výrazný dopad na biznis Bildu, keďže cieľom „zamlčiavania“ informácií vo voľne prístupných častiach článkov je práve nalákať čitateľov, aby si texty kúpili. Či sa tento výklad udomácni, ešte nie je isté – vydavateľstvo Axel Springer sa voči rozhodnutiu súdu odvolalo.
Keď second screen nefunguje, ako má
Trend interaktívnych šou, kde sú diváci priamo zapojení pomocou mobilných zariadení, vyžaduje najmä funkčnosť príslušných zariadení a aplikácií. Presvedčili sa o tom aj tvorcovia novej speváckej šou The Singer Takes It All vo Veľkej Británii. Pri premiére formátu na stanici Channel 4 aplikácia nefungovala v prípade vystúpení niektorých spevákov správne. Diváci tak nemohli odovzdávať kladné ani negatívne hlasy. „Čo narobíte, je to živé vysielanie,“ krčil plecami moderátor Alan Carr, píše BroadcastNow.co.uk.
PR agentúry proti globálnemu otepľovaniu
Až 25 prestížnych PR agentúr pristúpilo k dohode o tom, že nebudú zastupovať klientov, ktorí popierajú klimatické zmeny respektíve svojou činnosťou prispievajú ku globálnemu otepľovaniu. Medzi agentúrami sú napríklad WPP, Waggener Edstrom Worldwide, Weber Shandwick, Text100 či Finn Partners, uvádza britský Guardian. Denník na webe pripomína, že práve PR agentúry zohrali v posledných rokoch kľúčovú úlohu v rámcovaní debát o klimatických zmenách a riešení tohto problému – v súvislosti s tvorbou viacerých dezinformačných kampaní v prospech klientov v snahe potlačiť iniciatívu rôznych ekologických združení.
Všetky vydania Mediálne.24 (aj RSS odber)