Mestečko Veles v chudobnom Macedónsku nie je na prvý pohľad pre Európanov ničím významné. Možno len tým, že cez 45-tisícové sídlo prechádzala vlani utečenecká vlna v rámci Balkánskej cesty. V mestečku ale žijú a pracujú mladíci, ktorí na diaľku ovplyvňujú americké prezidentské voľby.

Portál BuzzFeed, denník The Guardian a nemecká televízia Deutsche Welle identifikovali najmenej 140 webov, ktoré sú spravované z Velesu. Podobné portály sú evidované aj v ďalších macedónskych mestách: Kumanovo, Skopje alebo Stip.

Ich cieľom nie je žiadne objektívne spravodajstvo, ale vytváranie falošných „clickbaitových“ článkov, ktorými zhadzujú pod čiernu zem kandidátku Hillary Clinton.

Ide napríklad o weby WorldPoliticus.com, TrumpVision365.com, DailyNewPolitics.com, USConservativeToday.com, DonaldTrumpNews.com či USADailyPolitics.com. Stránky sa svojou štruktúrou, grafikou aj názvom tvária ako seriózne americké portály, ktoré vyvolávajú u čitateľov mylný pocit serióznosti. Tvorcovia stránok sa ale chladnokrvne priživujú na popularite protikandidáta Donalda Trumpa a agresívne propagujú články v jeho prospech.

Voľby sú pre weby nepodstatné

Články sú vymyslené a ich primárnym cieľom je upútať pozornosť. Tu je výber: Clintonovej nelegálny e-mail práve zabil prvého amerického špióna, Takto zničili liberáli Ameriku, To je dôvod, prečo potrebujeme Trumpa v Bielom dome.

Administrátorom týchto naoko politických webov sú americké voľby úprimne ukradnuté. Nezáleží im ani na tom, či 8. novembra vyhrá ich miláčik D. Trump. Ide im len o peniaze z reklamy – najjednoduchším spôsobom je monetizácia prostredníctvom Google AdSense.

Americké voľby sleduje celý svet a keďže tieto články dokážu efektívne pretlačiť na sociálnych sieťach a cez vyhľadávač Google, dokážu si zarobiť tisíce dolárov. Články s americkým kontextom sú totiž z ekonomického hľadiska rentabilnejšie ako iné.

Spoločnosť Facebook nedávno vydala finančné výsledky a prezradila, že ak na reklamu klikne americký používateľ, výnos pre portál je niekedy až trojnásobne vyšší ako v prípade kliku od používateľa z Európy či Ázie.

Čo funguje, sú šokujúce titulky

BuzzFeed sa zhováral s majiteľmi týchto politických webov. Reportérom prezradili, že najlepší spôsob, akým sa na webe generuje „traffic“, sú články senzáciechtivé s často falošným obsahom, ktorý oslovuje práve Trumpových priaznivcov.

„V skutočnosti sú informácie v článkoch zlé, falošné a zavádzajúce, ale vidíme, že si ľudia na ne kliknú a zdieľajú ich. Preto to robíme,“ povedal pre BuzzFeed mladý macedónsky študent pod garanciou anonymity.

Potom stačí tieto články tlačiť na sociálne siete, predovšetkým Facebook a Twitter, a čakať na efekt masových zdieľaní. Sociálne siete sú vďačným prostriedkom, ktorým sa šíria falošné informácie rýchlosťou vetra.

Vlani vyšla štúdia Michely Del Vicariovej, ktorá priniesla dôkazy, že falošné články ťažia z takzvaných confirmation bias. To znamená, že len potvrdzujú názory a predsudky čitateľov. Ľudia majú totiž tendenciu hľadať informácie, ktoré v zásade potvrdzujú ich vlastné dojmy a názory, čím ignorujú realitu.

Politické weby, ktoré šíria mylné informácie, majú naozaj na Facebooku slušné zázemie fanúšikov. Napríklad USANewsFlash eviduje pol milióna odberateľov, World Politicus má 510-tisíc a USADailyPolitics 310-tisíc fanúšikov. Stránka BVANews.com získala na Facebooku síce len 17-tisíc fanúšikov, ale aj tak to stačí. Šestnásťročný mladík, ktorý sa o tento web stará, sa novinárom priznal, že ľudí baví čítať o D. Trumpovi vlastne čokoľvek a vďaka reklame na tom s partiou kamarátov slušne zarába. 

Chudobná krajina, kreatívne riešenia

Macedónsko patrí medzi najchudobnejšie krajiny Európy, kde sa nezamestnanosť pohybovala počas posledných troch rokov v rozmedzí od 23 do 28 percent. Mladí ľudia tak hľadajú kreatívne spôsoby, ako si zarobiť.

Písať vymyslené články, prípadne skopírovať originálny text a vymyslieť bombastický titulok je jednou z ciest, ako pomerne jednoducho získať peniaze. Väčšina portálov sú agregátory zahraničných portálov s politicky ladenými článkami.

Alex je jedným z takýto podnikateľov. V meste začal prevádzkovať politický portál venujúci sa voľbám ako prvý. „Keď moji kamoši videli, čo robím, začali to kopírovať. Chceli zarobiť na reklame,“ povedal pre denník Guardian ešte v lete.

Najprv kopíroval články z konzervatívnych amerických portálov, ale neskôr si najal na diaľku pár mladých Američanov, ktorí vytvárali originálny obsah. Angličtina bola lepšia a uveriteľnejšia. 

Väčšina reportérov a majiteľov týchto webov je neznáma, prípadne používa umelecké mená – dôvodom je ochrana súkromia. Väčšina z nich prevádzkuje desiatky podobných portálov. Napríklad server Bipartisan Report vedie človek so pseudonymom Justin Brotman. Platí 15 freelancerom za písanie článkov, návštevnosť stránky je závislá od Facebooku. Stránka má na sociálnej sieti 825-tisíc fanúšikov a administrátor webu považuje sociálnu sieť „za najlepšiu investíciu času“ s najväčším efektom.

Presýtený trh, najväčší berú najviac

Študenti z Macedónska, ktorí prevádzkujú tieto portály, priznali, že aj trh s falošnými informáciami je už presýtený. Najviac zarábajú tí, ktoré weby rozbehli začiatkom roka, keď sa prezidentská debata ešte len priostrovala. Mesačne majú získavať aj 5-tisíc dolárov, vo výnimočne úspešných článkoch sa tržby denne blížia k trom tisíckam dolárov. Také vysoké zárobky sú skôr výnimkou, ale priemerné zisky nie sú vôbec zlé.

Nemecká televízia Deutsche Welle oslovila jedného z prevádzkovateľov webu. Novinárom sa predstavil pod pseudonymom DD. Mesačne zarába jeho webstránka na reklame od 600 do tisíc eur. V krajine, kde je bežný mesačný plat okolo 300 eur, je to nadpriemerný príjem. „Jedno percento webstránok zarába mesačne 30-tisíc eur, 10 percent zarába od tisíc do dvoch tisíc eur a zvyšok do 500 eur,“ povedal televízii.

Podnikateľ tvrdí, že v Macedónsku funguje najmenej tisíc webov, ktoré sú zamerané špeciálne na americký trh. Politika momentálne fičí, preto ju chce využiť do volieb na plné obrátky.

„Za posledné tri mesiace máme 80 až 90 percent článkov originálov. Predtým sme ich skopírovali a kombinovali ich obsah z iných spravodajských serverov ako Business Insider a CNN. Teraz vydávame články, ktoré sú čiastočne satirou, z piatich percent. Nie sú úplne pravdivé, ale sú najobľúbenejšie,“ povedal DD.

Pre články, ktoré velebia D. Trumpa sa rozhodol preto, lebo je populárny a takéto články si nájdu čitateľov. „Zo začiatku som sa snažil písať aj články, ktoré podporujú Hillary, ale nikto by ich nečítal. Sám som jej podporovateľ,“ dodal mladý podnikateľ.

Mladíci vedia, že po voľbách úspech ich webov klesne. Ide len o dočasný stav. Už dnes tvrdia, že ak D. Trump vyhrá, budú zrejme weby ešte živiť, ale pokiaľ vyhrá H. Clinton, môžu to rovno zabaliť. Portály sa potom zamerajú na životný štýl, zdravú výživu alebo šport. 

Za súčasný stav zverejňovania „bullshitov“ na internete možno z veľkej časti obviniť práve sociálnu sieť Facebook. Tá sa v auguste rozhodla, že sťaží uverejňovanie hlúpostí na sociálnych sieťach. Upravila preto algoritmus a vyhodila zamestnancov, ktorí mali na platforme na starosti vyberanie takzvaných trendov. Nahradila ich počítačmi. 

„Plne automatizovaný“ Facebook si však nevodí oveľa lepšie - svojim používateľom napríklad zobrazil správu o údajnom vyhodení politickej komentátorky Megyn Kellyovej z Fox News. Ako sa neskôr ukázalo, bol to hoax, ktorý Facebook neskôr musel zmazať a v médiách si užil kopu kritiky.

O niekoľko dní neskôr algoritmus propagoval konšpiračnú teóriu o páde dvojičiek alebo vymazal na Facebooku nórskeho denníka Aftenposten ikonickú fotografiu z obdobia vojny vo Vietmane. Fotografiu zdieľala na sieti aj nórska premiérka Erna Solbergová, pričom k nej napísala, že Facebook uvažuje nesprávne, ak cenzuruje takéto snímky. O niekoľko hodín neskôr bol zmazaný aj tento príspevok, pričom premiérka ho neodstránila sama.

Facebook napriek niekoľkým úpravám algoritmu stále nevie účinne zabrániť šíreniu dezinformácií. Prípad M. Kellyovej mal byť ojedinelý, ale najnovšia štúdia tvrdí, že nejde o výnimky a Facebook stále nedokáže algoritmom zalepiť diery pre pochybné správy. Pritom len v USA až 44 percent Američanov získava informácie primárne práve z Facebooku.