Jadrom sporu medzi Muskom a Twitterom sú falošné účty, teda falošní (neexistujúci) používatelia sociálnych sietí. Twitter sa snaží problém marginalizovať. Tvrdí (nie veľmi presvedčivo), že počet falošných účtov je menej ako päť percent. Viacerí analytici však namietajú, že ich môže byť až 20 percent. Twitter by tým umelo nadhodnocoval svoj skutočný objem. A cenu.
Elon Musk sa minulý týždeň rozhodol, že odstupuje od zmluvy, kým sa sporné čísla nevysvetlia.
Vlastníci Twitteru sú opäť pobúrení. Musk pichol palicou rovno do ich najslabšieho miesta. Ukázal, že popularita, sila a hodnota progresívnych médií/sociálnych sietí nie je ani zďaleka taká vysoká, ako sa tvári.
Je takmer isté, že Musk má pravdu. Viaceré médiá, platformy a sociálne siete zrejme masívne podvádzajú, aby zakryli straty, ktoré im priniesla ich regulačná politika a „svätá vojna“ proti veľkej časti verejnosti (prevažne konzervatívnej).
Stručne povedané: časť médií a sociálnych sietí prestala slúžiť verejnosti. A začala s ňou bojovať. Hovorcom nového prístupu a cenzúry obsahu sa stal oligarcha, sponzor tretieho sektora a mediálny magnát George Soros.
Sorosovská logika
Začalo sa to v roku 2016 brexitom a následne zvolením Trumpa. Porazení progresívci z neúspechu nevinili seba, ale sociálne siete. Online platformy sa na rozdiel od médií tradične riadili princípom neutrality. Internet je predsa pre každého, nielen pre „našich ľudí“. Lídri brexitu či tábor trumpovcov mali na sociálnych sieťach masovú sledovanosť a podporu.
To sa malo zmeniť. Platformy mali po novom fungovať podobne ako médiá: s regulovaním obsahu tým správnym, želaným smerom…
George Soros a ďalšie vplyvné postavy mediálnej oligarchie to priznali celkom otvorene a nahlas. Trumpa a jeho tábor treba blokovať. A zariadiť tak, aby nevyhral voľby. Progresívni správcovia verejného priestoru (Google, Twitter) začali cenzurovať obsah. Stínali vlastných používateľov. Likvidovali sa stránky a účty, ktoré mali miliónovú sledovanosť. Keď sa Facebook zdráhal pridať, rozbehli sa kampane, ktoré mali odradiť inzerentov od financovania „nezodpovednej sociálnej siete“. George Soros dokonca vyzval na odchod Zuckerberga z Facebooku.
Tlak vyvrcholil v januári 2021 likvidáciou účtu Trumpa a jeho tímu na všetkých sociálnych sieťach. A pokračovalo to aj počas pandémie. Zatvárali sa stránky a profily kritikov očkovania a pandemických opatrení.
Takýto masaker motorovou pílou, samozrejme, nemohol ostať bez následkov. Firma, ktorá uprednostní politiku pred obchodom, nutne narazí.
Google, Twitter a ďalší „vlastníci dát“ sa ale spoliehali na tri veci:
- na to, že majú dominantné postavenie na trhu, takmer monopol,
- na to, že história je na ich strane a so svojou misionárskou prácou sa víťazne presadia,
- a napokon, že investície do umelej inteligencie a pokročilých softvérov môžu zaplniť akúkoľvek dieru v sieti; úbytky reálnych používateľov sa mohli kompenzovať falošnými účtami (lajky, sledovanosť a dokonca aj obsah môžu dodávať aj boty).
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?