Perex prvýkrát hovorí o tom, že Pravda bude tabloid

Perex prvýkrát prehovoril o prechode denníka Pravda na kompaktný formát. Brandža o nej intenzívne rozpráva už niekoľko mesiacov. Šéf vydavateľstva Oto Lanc pre Mediálne.sk povedal, že o prechode na "kompaktnejší, menší formát" v Perexe uvažujú.

"Nový Čas však inšpiráciou nebol," vyvracia Lanc niektoré z dohád. "Ide o zmenu formátu, nie obsahu." Podľa neho ide o trend viditeľný na svete v množstve príkladov. Bližšie podrobnosti neuviedol.

Podľa informácií Mediálne.sk bude Pravda menšia už od začiatku roka 2009. Šéfredaktor denníka Petr Šabata vysvetľuje zamestnancom potrebu zmien už niekoľko týždňov. Pre britského vydavateľa Northcliffe International má byť navyše výhodou, že tabloid môže tlačiť sesterská tlačiareň v Györi.

 

Rozdiel je vo formáte

Daily Telegraph je jeden z hlavných britských denníkov, ktorí zostali pri veľkom formáte "broadsheet" (600 x 380 mm). Le Monde či The Guardian vychádzajú v "berlínskom" formáte (470 x 315 mm) a The Daily Mail ako tabloid (380 x 300 mm).


U nás sú noviny menšie, Sme je veľké ako britský tabloid (380 x 280 mm), Nový Čas má len 232 x 315 mm.


Keďže slovo "tabloid" má negatívnu konotáciu v súvislosti bulvárom, referenčné denníky prechádzajúce z veľkého na menší formát hovoria o "kompaktnej" veľkosti.


 

Oba slovenské referenčné denníky Sme a Pravda majú veľké problémy s kontinuálnym pádom predajnosti. Vedú boj o druhé miesto v rebríčku predajnosti, viackrát ich však už predbehol bulvár Plus jeden deň (v júli predaných priemerne 67 938 kusov denne). Aj v poslednom mesiaci oficiálneho auditu ABC SR predáva bulvárny denník Spoločnosti 7 plus o desaťtisíc kusov viac ako Pravda (56 971) a o trinásťtisíc viac ako Sme (53 325). Ide o historické minimá, ešte pred štyrmi rokmi referenčné denníky vyskakovali bežne na osemdesiatku. Prechodom na kompaktný formát chce Pravda podľa všetkého reagovať na zníženú predajnosť a novú konkurenciu. Viac informácií.

Majiteľ Pravdy má s kompaktným formátom bohaté skúsenosti v domácej Británii. Jeho bulvár Daily Mail vychádza takto vychádza od sedemdesiatych rokov.

Perex prvýkrát hovorí o tom, že Pravda bude tabloid

Zdroj: Maňo Štrauch


Rozhodne sa nemeníme z hľadiska obsahu na Nový Čas, hovorí šéf Perexu Oto Lanc.

Prelom v zmenšovaní referenčných denníkov na veľkosť typickú pre bulváry začal práve v domovskej krajine majiteľa vydavateľa Pravdy. The Independent prešiel experimentálne na kompaktnú verziu v roku 2003, niekoľko mesiacov vydával aj štandardnú. Onedlho už nemusel, vďaka kompaktnej verzii do pol roka zvýšil predaj o 18 %. Medzi čitateľmi výrazne stúpol podiel inzertne atraktívnych mladých ľudí a žien. Po úspechu Independentu prešiel na kompaktný formát napríklad aj Murdochov The Times.

Independent spustil celoeurópsky trend. V roku 2004 napríklad Španielsko opustil posledný denník v štandardnom formáte. S prechodmi sa experimentovalo v takmer všetkých európskych krajinách, vydavatelia v nich často videli jednu z príležitostí na zastavenie pádu predajnosti a príjmov z reklamy.

V Nemecku Springerov Welt prišiel s kompaktnou verziou Die Welt Kompakt v roku 2004. Nevydával len paralelne dve verzie novín, menšiemu pre aktuálnosť posunul uzávierku, pridal viac obrázkov a viac stručných správ, zatiaľ čo "veľký" Welt ponúkal veľké analýzy a hlbšie poňaté spravodajstvo. Po troch rokoch predáva Kompakt takmer 250 tisíc kusov a štandardný Die Welt len o pár tisíc viac.

The Forbes upozorňuje, že prechod na kompaktný formát sa neosvedčil denníkom, ktoré majú významný podiel predplatiteľov. Títo najvernejší čitatelia zvyknú od denníka odísť a hľadať iné referenčné noviny v štandardnom formáte. Priemerne tak zmenšené noviny v Európe prišli o 3 až 5 % predplatiteľov. Vďaka novým čitateľom sa však zvykla zvýšiť celková predajnosť o 6 až 8 %.

Veľkým problémom prechodu referenčných denníkov na kompaktný formát býva nižší zisk z predaja reklamy. Pokiaľ ešte nemôžu argumentovať vyšším predajom, podľa Forbesu inzerentom vadí menší formát reklamy. Denníky síce zvyknú s novým formátom vyjsť aj s novým vyšším cenníkom, aspoň spočiatku sa však musia dohodnúť na väčších zľavách.