Investigatívny novinár Marek Vagovič ako prvý zverejnil informácie o vyšetrovaní daňových podvodov. Budamar vtedy škody na svojej povesti v dôsledku článku vyčíslil na rekordných 20 miliónov eur. Aj v prípade priznania zlomku tejto sumy by odškodné mohlo byť pre magazín ako .týždeň likvidačné. Ako pre Mediálne.sk potvrdila spoločnosť, s .týždňom sa súdi, spomínané milióny však nežiada. 

Firma z korupčnej kauzy žaluje .týždeň. Rekordnú sumu už nechce

Týždenník vlani na jar zverejnil tému o vyšetrovaní Budamaru v súvislosti s karuselovými podvodmi. Avizoval ju aj na titulnej strane. Magazín tvrdil, že suma, o ktorú mal štát prísť, je takmer 22 miliónov eur. Organizovaná skupina mala podľa .týždňa „zarábať“ na vratkách DPH, sieť údajne siahala okrem Slovenska do Česka a Maďarska. Časopis zároveň zverejnil schému, podľa ktorej má Budamar podľa informácií .týždňa blízko k vládnemu Smeru-SD. Aj to mohlo byť podľa časopisu dôvodom, pre ktorý prípad odobrali aktívnym vyšetrovateľom.

Išlo o dvoch policajtov Národnej kriminálnej agentúry v Banskej Bystrici. Spis im vzali pre anonym, podľa ktorého mali údajne účelovo preverovať aktivity firmy. Podľa .týždňa obrat v prípade nastal vtedy, keď vyšlo najavo, že v pozadí karuselového podvodu môžu byť záujmy podnikateľov blízkych Smeru.

Udanie z anonymu sa napokon nepotvrdilo, trestné stíhanie v tejto veci bolo zastavené. Obaja vyšetrovatelia odišli do civilu.

Najali si PR agentúru

Budamar označil článok za nepravdivý a dožadoval sa uverejnenia odpovede a ospravedlnenia. Šéfredaktor .týždňa Štefan Hríb vlani uviedol, že súčasťou žiadosti je aj hrozba 20-miliónového odškodného, ktorého sa chce Budamar domáhať.

Celá vec je momentálne na súde. „Po zverejnení článku zaslal Budamar Logistics výzvu na zverejnenie odpovede a ospravedlnenie a na zdržanie sa protiprávneho konania. Vzhľadom na to, že nebola zo strany vydavateľstva akceptovaná, podal Budamar žalobu,” uviedla spoločnosť.

Predmetom sporu je uverejnenie odpovede podľa tlačového zákona. Ak médium odmietne odpoveď zverejniť, rozhoduje vo veci súd. Budamar teraz tvrdí, že o dvadsať miliónov eur časopis nikdy ani žalovať nechcel. Škodu vyčíslil údajne len preto, aby poukázal na „absurdnosť obvinení predmetného článku“ a „kopíroval spôsob takzvanej ľahkosti, akou možno kohokoľvek dostať do nezávideniahodnej podnikateľskej pozície.“

Hrozba 20 miliónovej žaloby bola negatívne medializovaná nielen v slovenských médiách, ale aj na českých a dokonca maďarských weboch. Budamar si na komunikáciu najal profesionálnu PR agentúru TIME.is Communication bývalej novinárky Dáše Matejčíkovej. Nové stanovisko o žalobe rozposlal médiám po tom, čo ho začala zastupovať. D. Matejčíková nepotvrdila, že by zmena prístupu Budamaru súvisela priamo s využívaním jej služieb.

Časť informácií potvrdili

Pravdivosť viacerých skutočností z článku minulý týždeň potvrdila polícia na tlačovej besede, na ktorej policajný šéf T. Gašpar informoval o najvyššom úplatku v histórii Slovenska. Z nepriamej korupcie obvinili dve pracovníčky daňovej správy, ktoré sa mali opakovane stretávať so zástupcami firmy Budamar. Žiadali úplatok tri milióny eur a sľubovali, že vedia ovplyvniť vyšetrovanie Budamaru.

Budamarom sa začala finančná polícia zaoberať ešte v roku 2013, daňové kontroly finančná správa doteraz neukončila. Hoci v čase, keď .týždeň publikoval článok, polícia aj daniari o kauze mlčali, v súčasnosti o nej otvorene hovoria.

Šéf finančnej správy František Imrecze tvrdí, že vtedy išlo o citlivú záležitosť, ktorá mohla zasiahnuť do kontrolnej činnosti daňových orgánov. V diskusnej relácii Ta3 uviedol, že kontrolórky sa mohli obávať toho, že budú pod drobnohľadom verejnosti. Naopak, riaditeľ Národnej protikorupčnej jednotky Róbert Krajmer povedal, že publikované informácie vyšetrovanie nijako neovplyvnili. Tvrdil, že policajtom z Banskej Bystrice prípad odobrali preto, že tam boli podozrenia z korupcie a tie vyšetruje jeho jednotka. Korupčné správanie pracovníčok daňových úradov sa napokon aj vyšetrilo.

Budamar momentálne vystupuje v pozitívnej úlohe, keďže pri ich usvedčení spolupracoval. „ Je zrejmé, že spoločnosť ani žiadny jej predstaviteľ nie sú v predmetnej veci, oficiálne nazvanej Akcia Divadlo, obvinení. Vzhľadom k prebiehajúcemu konaniu orgánov činných v trestnom konaní a s ohľadom na procesné postavenie spoločnosti v tomto prípade sa k nemu nemôžeme momentálne detailnejšie vyjadrovať, " uviedol v stanovisku.