Slovenskí kábloví operátori a poskytovatelia televíznych služieb majú v ponuke zopár staníc so slovenským dabingom a niekoľko desiatok českých. Marketing & Media zrátal, že spolu je v týchto dvoch jazykoch 73 televízií. Distribúcia je však značne nerovnomerná. Kým počet Slovákov schopných pozerať Eurosport, Spektrum alebo Discovery Channel sa ráta na státisíce, stanica ako DoQ nemá podchytených najväčších káblových operátorov a v jej prípade možno hovoriť len o tisíckach potenciálnych divákov.
Distribúcia je odlišná aj v jednotlivých ponukách operátorov. Dvaja najväčší poskytovatelia analógovej káblovej televízie UPC a Satro majú napríklad stanicu AXN iba v digitálnych balíčkoch. Eurosport 2 by ste márne hľadali v analógu UPC. A napríklad také Spektrum nie je v každom meste, kde má Satro analógovú káblovku. Všetko závisí od dohody, respektíve nedohody so zástupcami televízií.
Traja top operátori – UPC, Digi TV, Satro
Porovnanie distribúcie staníc podľa digitálnych ponúk
Stanice v češtine alebo slovenčine, ktoré sú v základnom alebo rozšírenom balíku (nie prémiovom) všetkých troch operátorov: Jednotka, Dvojka, Trojka, Markíza, Joj, Joj Plus, Ta3, Ring TV, ČT 1, ČT 2, ČT 24, TV Lux, Minimax, Animax, Jetix, Óčko, Music Box, Film+, Hallmark, AXN, National Geographic Channel, Spektrum, Discovery Channel, Viasat Explorer, Viasat History, Zone Reality, Nova Sport, Eurosport
Stanice, ktoré sú v základnom alebo rozšírenom balíku (nie prémiovom) dvoch operátorov: Zone Romantica, National Geographic Wild, TV Paprika, Sport 1, Fashion TV, Eurosport 2, TV Noe, Bebe TV, Musiq1, Filmbox, Discovery World, Discovery Science, Animal Planet
Ostatné stanice sú len u jedného alebo žiadneho operátora
Výhradné zastupovanie. V ponukách káblových operátorov dominujú okrem plnoformátových slovenských a českých televízií aj monotematické. Tie, ktoré sú na našom trhu najdlhšie, si postupne dokázali vytvoriť spravidla najlepšie zázemie. Pri rokovaniach s káblovkami sa môžu zastupovať sami, v prípade zahraničných dabovaných staníc je však obvyklejší model, že výhradné zastupovanie zveria do rúk firme, ktorá v tom má skúsenosti. Najväčšou takouto firmou pôsobiacou na našom trhu je Chello Zone. Je sestrou Chello Central Europe, s ktorou sa momentálne zlučujú a v Prahe už prešli pod jednu strechu. Spolu prevádzkujú alebo zastupujú dve desiatky staníc. „Prakticky o každom televíznom kanáli sa rokuje zvlášť,“ hovorí šéfka Chello Zone Alena Blahovcová. „V záujme operátorov je mať široké spektrum – filmové, športové, hudobné, dokumentárne, detské či lifestylové stanice,“ dodáva.
O tom, že český a slovenský trh je pre zahraničné stanice čoraz dôležitejší, svedčí momentálny vývoj v Discovery. Portfólio dokumentárnych staníc kedysi zastupovala firma Chello Zone, dnes si to už robia sami z pražskej pobočky Discovery Networks Central Europe. „Domáci predaj na českom aj slovenskom trhu sme spustili vzhľadom na rast obchodných aktivít v regióne. Bolo to pre nás len prirodzeným krokom,“ hovorí regionálny šéf Miroslav Badlík. Podľa Blahovcovej to súvisí s rastúcou popularitou tejto značky a obchodu, aký očakáva na trhu. Zároveň predpokladá, že podobné snahy o expanziu, spojenú s prechodom channel representation biznisu napríklad spod Chello Zone do in-house prostredia, uskutočnia i ďalšie stanice. „Je to samozrejme prirodzená cesta a skôr či neskôr k tomu dôjde.“
Najväčší hráči na poli lokalizovaných káblových televízií
1. Chello Zone + Chello Central Europe (spolu 20 staníc)
Vlastné stanice: Zone Reality, Extreme Sports Channel (titulky), JimJam, Zone Romantica, Zone Club, Sport 1, Sport 2, Minimax, Animax (titulky), TV Paprika, MGM, Spektrum, TV Deko
Channel representantation: Hallmark, Eurosport, Eurosport 2, Eurosport HD
Plán channel representantation: History Channel (lokalizácia v polovici roka 2009), History Channel HD (lokalizácia v polovici roka 2009)
2. SPI International (spolu 10 staníc)
Vlastné stanice: Filmbox, Filmbox Extra, Filmbox HD, Nostalgia
Plán: Filmbox Family, Action Box, Lady Box, Nostalgia Musica TV, dokumentárna Nostalgia, Lady Box HD
3. HBO (spolu 10 staníc)
Vlastné stanice: HBO, HBO 2, HBO Comedy, HBO Digital, HBO HD, Cinemax, Cinemax 2
Channel representantation: AXN, AXN Crime, AXN Sci-Fi
4. Discovery Networks Central Europe (spolu 5 staníc)
Vlastné stanice: Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World
Plán: ID Investigation Discovery
5. Channels (spolu 5 staníc)
Channel representantation: Jetix, National Geographic Channel (titulky), National Geographic Wild (titulky), Travel Channel
Plán channel representantation: Jetix Play
6. IKO Cable (spolu 3 stanice)
Vlastné stanice: Film+, DoQ, F&H (Fish & Hunting)
Zostavené podľa stavu, keby všetky spoločnosti splnili svoje ciele. V prípade zhodného počtu staníc bol určujúci počet vlastných alebo plánovaných vlastných televízií. History Channel, History Channel HD a Jetix Play už vysielajú a plán znamená, že majú byť postupne dabované do češtiny na 100 %.
Slovenčina v ofsajde. Nazeranie zahraničných firiem na slovenský trh sa nemení v oblasti dabingu. Káblové televízie s výmimkou Novy Sport a tých z portfólia Discovery stále berú Česko a Slovensko ako jeden trh. Dabujú preto výhradne do češtiny, takisto sa registrujú mimo našej krajiny a riadia inými legislatívnymi pravidlami. Napríklad Fashion TV, ktorá nedávno vstúpila na náš trh, pôvodne uvažovala o spustení dvoch lokalizovaných kanálov – jeden pre Slovensko a druhý pre Česko. Ostalo však len pri úvahách; trhy sa im z obchodného hľadiska zdali natoľko blízke, že sa ich rozhodli spojiť. Na Slovensku dnes majú obchodné zastúpenie a vlastnú redakciu.
Slovensko ako pridružený trh k českému je model, ktorý sa osvedčil z hľadiska biznisu káblových televízií. U našich operátorov nachádza oporu. Čeština je totiž atraktívnejšia ako napríklad titulkovanie vysielania alebo pôvodné znenie. „Kde má zmysel, aby stanica bola lokalizovaná, tam s vysielateľmi komunikujeme a snažíme sa nájsť taký model, aby to umožnilo lokalizáciu,“ hovorí Blahovcová z Chello Zone. Najnovšie lokalizáciu poradili dokumentárnej stanici History Channel. Tá bude vysielať aj v HD verzii; v ponuke Skylinku štartuje približne v rovnakom čase ako Discovery HD. Výhoda: kým History Channel HD bude plne s českým dabingom približne v polovici roka, Discovery o tom nateraz neuvažuje. „Je to obrovská výhoda History Channel. V dnešnom čase iba to, že máte pohyblivé obrázky, nestačí. Diváci nechcú len sledovať vysoké rozlíšenie, oni chcú rozumieť, čo sa v televízii deje. Pokrývací dabing je nutnosť pre každý kanál, ktorý chce byť v tomto segmente,“ myslí si Blahovcová. Iné je to pri staniciach, kde je dabovanie problematické až nežiaduce – ako napríklad pri čínskej spravodajskej stanici CCTV9, vysielajúcej po anglicky. Inde – ako pri Extreme Sports Channel – údajne stačia titulky.
Zisky. Lokalizovať televíziu a dabovať do češtiny niečo stojí. Televízie to vykrývajú v prvom rade tak, že účtujú poplatky káblovým operátorom za ich šírenie. Napríklad Spektrum si podľa našich informácií pýta viac ako Discovery Channel. Filmbox z portfólia SPI International menej ako Filmbox Extra, na ktorom idú novšie filmy.
Druhým zdrojom príjmov je reklama, predávaná podľa rádovo nižších cenníkov ako plnoformátové televízie. Niektorým vysielateľom sa ani nezdá relevantné rozbiehať predaj reklamy vo veľkom. Stanice Discovery Channel či Zone Romantica nateraz nechcú tlačiť na predaj českej a slovenskej reklamy. Po posilnení pozície na trhu možno.
V prípade káblových televízii sa pri štarte kalkuluje s niekoľkoročnou stratovosťou. Ak vysielatelia nemajú analýzy potvrdzujúce budúcu výnosnosť projektu, spravidla ho nespúšťajú, ani keď v okolitých krajinách funguje. Preto taká Zone Europa nebude u nás hneď. „Je to veľmi kvalitný projekt, ponúkajúci klasické európske filmy. Na druhú stranu je finančne veľmi náročný a nedomnievam sa, že by v blízkej budúcnosti došlo k jeho rozšíreniu na ďalšie trhy,“ prognózuje šéfka Chello Zone.
Desať nových staníc. Napriek 73 dabovaným kanálom vraj ešte existuje priestor pre ďalšie. „Vždy je miesto pre novú televíznu stanicu. Český a slovenský trh ešte zďaleka nie je nasýtené,“ hovorí Blahovcová. V porovnaní s Rumunskom máme čo doháňať. „Dokážem si predstaviť, že ešte príde minimálne zhruba desať televíznych staníc. A to nielen zahraničných, ale predovšetkým nás čaká expanzia miestnych vysielateľov.“
Potvrdených projektov je hneď niekoľko. Zone Media dnes spúšťa športový Sport 2 s českým komentárom. Na Slovensko sa chystá dokumentárny ID Investigation Discovery. Sľubený je tiež český dabing Jetix Play – ten sa však podľa informácií Channels opäť oddialil a ak nastanú zmeny, tak až v poslednom kvartáli 2009. Lokalizácia v réžii Markízy a Novy čaká hudobnú MTV. Azda najväčšie plány má SPI International. Ak sa naplnia, pribudne v prvej fáze mužský filmovo-seriálový kanál Action Box, ženský Lady Box a rodinný Filmbox Family, v drujej fáze seniorská hudobná Nostalgia Musica TV, dokumentárna verzia Nostalgie zatiaľ bez názvu a v tretej fáze Lady Box HD.
Kábel cez anténu. Budúcnosť káblových staníc by nemusela ostať v káblovke. Z niektorých slovenských plnoformátových televízií sa ozývajú výčitky na stranu legislatívcov. Údajne podľa ich právneho výkladu zákony umožnia, že zahraničné televízie dnes známe z kábloviek budú môcť byť po digitalizácii aj v terestriáli. Nič im vraj nebráni vstúpiť do multiplexov. Ak by sa aj tento pohľad nenaplnil, majú druhú možnosť – požiadať o licenciu na Slovensku, začať titulkovať vysielanie do slovenčiny, na hlavnej zvukovej stope vysielať v pôvodnom znení a na druhej v „zrozumiteľnej“ češtine, aby ostal zachovaný štandard, na aký sú Slováci zvyknutí. Po štarte DVB-T budú ich jedinou prekážkou peniaze a hľadanie výhodného modelu financovania.