Návrh na výrazné obmedzenie reklamy v Slovenskej televízii už existuje v legislatívnej podobe. Ustanovenie sa ešte začiatkom júla nenápadne objavilo vo finálnom návrhu zákona o audiovizuálnom fonde ako „pribalená“ novela Zákona o vysielaní a retransmisii. Takéto ustanovenie nebolo súčasťou prvého návrhu zákona o audiovizuálnom fonde a preto nebolo predmetom verejného pripomienkovania.
Súkromní vysielatelia podali návrh na obmedzenie reklamy v STV v pripomienkovom konaní v rámci novelizácie zákona o vysielaní a retransmisii. Rezort kultúry vtedy odpovedal, že „navrhovaná novela ide nad rámec legislatívnej úpravy“ zákona o fonde. Nakoniec sa však novela, ktorá okresáva reklamu v STV, predsa len objavila vo verzii schválenej vládou.
• Celý schválený Návrh zákona o Audiovizuálnom fonde
Navrhované ustanovenie výrazne redukuje podiel vysielacieho času, ktorý verejnoprávna televízia môže venovať televíznym spotom. Namiesto súčasných troch percent denného vysielacieho času na jednom okruhu má od roku 2012 tento podiel spadnúť už len na pol percenta. Obmedzovanie reklamy má byť postupné – v budúcom roku sa má podiel znížiť na dve percentá a každoročne sa má znižovať o pol percentného bodu až na finálnych pol percenta.
Obmedziť sa má aj teleshopping, a to zo súčasných desať percent vrátane bežnej reklamy na 2,5 percenta. Výnimkou pri navrhovaných obmedzeniach je vysielanie reklamy „v priamom spojení s vysielaním športovej alebo kultúrnej udalosti“, pre ktoré platí 15-percentný limit pre denný vysielací čas „vo vysielaní všetkých televíznych programových služieb“ STV.
Slovenská televízia vlani zarobila na reklame 533 miliónov korún (17,7 mil. €), z toho približne pol miliardy tvorili príjmy z reklamných spotov, zvyšok dostala z teleshoppingu a sponzoringu. Ak novela skutočne prejde, obmedzením reklamy z troch na dve percentá vysielacieho času spadnú reklamné príjmy v budúcom roku podľa súčasnej úrovne aj o 170 miliónov korún (5,6 mil. €). To je takmer toľko ako tohtoročný plánovaný deficit.
Výpadok príjmov má vykompenzovať nový zákon o úhrade za televíziu a rozhlas, ktorého skutočný prínos STV zatiaľ nechcela komentovať. Ministerstvo kultúry chce okrem toho už čoskoro nalievať do STV stovky miliónov korún na základe zmluvy s rezortom. Viac o zmluve so štátom.