Hoci je leto ešte v plnom prúde, Česká televízia už pomaly začína otvárať ďalšiu sezónu a predstavuje svoje programové novinky. Na jeseň uvedie nový pôvodný seriál Ratolesti, ktorý si kladie ambiciózny cieľ – otvárať citlivé a výbušné témy, o ktorých sa spoločnosť často bojí hovoriť nahlas. Ťažké situácie, v ktorých si ľudia často nevedia rady. Príbehy o závislostiach, šikane, sociálnom vylúčení, konfliktoch medzi rodičmi a školou či kultúrnych vojnách dostanú konkrétne tváre a dramatický kontext.
„Každá epizóda je koncipovaná tak, aby naštvala inú časť obyvateľstva,“ vyhlásil programový riaditeľ ČT Milan Fridrich s nadsádzkou. Spolu s tvorcami seriálu zdôrazňuje, že cieľom Ratolestí nie je poučovať, ale ponúknuť komplexnejší pohľad na spoločenské problémy, ktoré sú bežné, no často prehliadané.
Seriál tematicky nadväzuje na úspešný seriál Ochránce s Lukášom Vaculíkom v hlavnej úlohe, ktorý si získal obrovskú pozornosť. V Ratolestiach je zachovaná metóda rozprávania, má však silnejšiu centrálnu linku. Príbehy inšpirované skutočnými kriminálnymi a sociálnymi kauzami ukazujú, čo všetko nevieme o svojich deťoch.
Dráma, ktorá vychádza zo života
Dej desaťdielneho seriálu sa sústreďuje na rodinu adiktologičky Hany Velkovej (hrá ju Anna Geislerová), jej manžela – riaditeľa gymnázia (Stanislav Majer) a jej brata kriminalistu (Matouš Ruml). Všetci traja sú profesionáli vo svojom odbore, no zároveň rodičia, ktorých osobné aj pracovné životy sa začnú preplietať a kolidovať.
„V centre seriálu stojí napínavý a v mnohom prekvapivý príbeh jednej rodiny v menšom a vlastne idylickom meste. Na malom pôdoryse ponúkne sociálne, školské i kriminálne kauzy, ktoré zamávajú nielen stabilitou a životnými postojmi členov ústrednej seriálovej rodiny, ale aj vzťahmi v meste a jeho inštitúciách,“ približuje Ratolesti kreatívna producentka Tereza Polachová.
Ratolesti majú ambíciu vyslovovať sa k tomu, čo sa práve teraz v spoločnosti deje, o čom sa diskutuje a je obecne vnímané ako dôležitá téma. „V každej epizóde rozoberáme jednu konkrétnu tému, ale príbeh rodiny sa vyvíja kontinuálne,“ hovorí scenárista Tomáš Feřtek. „Ukazujeme dilemy, ktoré nemajú jednoduché odpovede – a nechávame na divákovi, aby si názor vytvoril sám.“

Slovenská stopa v réžii
Ratolesti sú prvou samostatnou seriálovou réžiou slovenského režiséra Michala Blaška pre Českú televíziu, s ktorou v minulosti spolupracoval na oceňovanej minisérii Podezření a celovečernej dráme Oběť. S televíziou Joj spolupracoval ako režisér na seriáloch Slovania alebo Za sklom. Ratolesti sú pre neho zatiaľ najväčším projektom – natáčanie trvalo sto dní, ktoré boli rozložené do ôsmich mesiacov.
„Hoci sa do hodinovej epizódy nezmestí komplexný výklad k nejakej téme, môže pomôcť rozšíriť kontext alebo priniesť informácie, ku ktorým by sa diváci inak nedostali. Na druhej strane, seriál nemá pôsobiť vyložene edukatívne – stále ide o dramatický príbeh založený na postavách a ich osudoch,“ vysvetľuje režisér.
Inšpirované realitou, nie senzáciami
Tvorcovia vychádzajú z reálnych prípadov, ale zámerne sa vyhýbajú medializovaným kauzám. „Spájame viacero menej známych skutočných príbehov, ktoré rezonujú medzi pedagógmi, psychológmi či rodičmi. Nejde o žiadne zločiny typu manželov Stodolových alebo Lesného vraha, teda niečo, o čom všetci vedia, ako dopadlo. Naším cieľom nie je šok, ale pochopenie,“ zdôrazňuje Feřtek.

Aj preto vzniká v spolupráci s portálom ČT edu aj Stránka pomoci – prehľadný web s overenými informáciami a kontaktmi na organizácie, ktoré sa venujú napríklad duševnému zdraviu detí, závislostiam či problémom s identitou.
Herecké výkony a silné otázky
Herečka Anna Geislerová si pochvaľuje, že jej postava ponúka silné vnútorné dilemy. Dilemy matky, ktorej jediný syn si zahráva s nebezpečenstvom, proti ktorému ako adiktologička a psychologička profesne celý život bojuje.
„To bol práve jeden z tých motívov, pre ktorý som do toho išla. Bezmocnosť. Spochybňovanie vlastných hodnôt a právd v konfrontácii s materinskou láskou. Čo môže vyhrať? Čo vlastne človek stratí? Ktorá strata je ľudsky prijateľnejšia, obhájiteľnejšia? To je veľmi silná téma,“ hovorí Geislerová.

Herca Matouša Rumla diváci v role policajta ešte nevideli. Stvárňuje vyšetrovateľa, ktorému záleží na spravodlivosti a svojej práci, no veľa empatie nerozdáva. „A má veľmi špecifický zmysel pre humor. Je to taký ten strýko z každej rodiny, čo vždy povie niečo vtipné, ale nikto sa nesmeje, len on sám. Ostatným to príde buď trápne alebo úplne mimo. V skutočnosti je to len jeho obrana, aby sa z toho všetkého, s čím sa v práci stretáva, nezbláznil,“ približuje svoju postavu herec.
Seriál Ratolesti ukazuje, že aj na idylickom predmestí sa môžu skrývať temné zákutia. A aj v „obyčajnej“ rodine sa odohrávajú veľké drámy. Česká televízia sa s týmto projektom nebojí ísť do konfliktu – a možno práve preto bude Ratolesti patriť k najočakávanejším seriálom tejto jesene.