Sezóna 2006/2007 pomaly končí, sme v polovici jej predposledného mesiaca. V polovici je aj jarná časť sezóny. Najlepšie z nej vychádza zatiaľ televízia inak s najväčšími problémami, STV. Jej Jednotka nemala dôvod robiť veľké programové úpravy, ťažiskový projekt Hit storočia sa uchytil až prekvapivo dobre. Dvojka navýšila hodnoty televízie na násobky vďaka právam na hokejové majstrovstvá.
Televízia JOJ je opäť raz v bode nula. Vzhľadom na výsledky Celebrity Campu by sa o nej hovorilo veľmi zle, avšak výmena manažmentu dolieva nové očakávania o vývine situácie a jej pozície na trhu. Už teraz je však jasné, že ambíciou nového majiteľa je najbližšiu sezónu rast na jasnú trhovú dvojku. Na celú jar a balík neúspešných krokov môžeme zabudnúť, balík prvých programových opatrení chystá JOJ pravdepodobne už na jún.
Úspech Markízy nie je jednoznačný. Dôležité je, že sa jej podarilo rozbehnúť seriál Ordinácia v ružovej záhrade, ktorý zatiaľ nesklamal a za normálnych okolností sa drží na hodnotách okolo 40 % trhového podielu. Bailando je úspešný ťažiskový projekt, ale nie až tak, ako Let´s Dance. Sklamali výsledky nových titulov v štruktúre, Rozvedení so záväzkami a Pestúnka. Nevydarila sa ani snaha multiplikovať efekt úspechu dokumentárnej série 112 dvoma vysielacími časmi počas týždňa tak, ako to funguje so Susedmi. Markíza taktikou zabila aj premiéru, aj reprízu dovtedy úspešnej 112. Napriek nespornej kvalite eufóriu nevyvoláva ani ďalší projekt produkčnej spoločnosti D.N.A. - Najväčšie tragédie Slovenska. Po vlažných výsledkoch prvých epizód v piatok sa zrazu nová séria na dlhší čas vytratila a objaví sa budúci týždeň v stredu, aby skúsila šťastie v inom čase a iných konkurenčných podmienkach.
Aj keď Markíza je viac alebo menej silným lídrom v takmer všetky pracovné dni, pondelok patrí medzi jej najvýkonnejšie. Susedia a Vilomeniny alternované stále obľúbenými titulmi spoločnosti Hattrick pre ňu obsadzujú v čase medzi 20:00 a 22:00 priemerne viac ako polovicu trhu. Dr. House sa držal na obstojných hodnotách najmä preto, že mal iného diváka, ako Susedia, Jednotka teda aj pri zdanlivo obsadenom pondelkovom večeri správne cielila na odlišného diváka. Aj keď seriál pred týždňom skončil, o navyknutého diváka nechce prísť, preto plynulo nadviazala opakovaním odvysielanej druhej série od prvej časti. V pondelok vysielaná prvá epizóda mierne klesla, výsledné hodnoty však mohli ešte obsahovať diváka, ktorý sa už budúci týždeň nevráti po zistení, že ide o reprízu. Ďalší pondelok už bude jasnejšie, či krok Jednotky divák prijal.
Poradie úspešnosti titulov v štruktúrach televízií v jednotlivé dni
modrá - Markíza, oranžová - Jednotka, červená - JOJ
Absolútnym prepadákom je Volajú ma Earl, sitcom pre mladého diváka. Nasadenie seriál však, paradoxne, aj pri podieloch pod 5 % má svoju logiku. JOJ stiahla stabilný prepadák Nikdy nehovor nikdy, na ktorý po 40 minútach nadväzoval dobre etablovaný seriál C.S.I.: Miami. Seriál má dobré výsledky aj preto, že začína tesne po konci Susedov, keď masa 60 % divákov prepína. Bolo by chybou, ak by JOJ hýbala s takto dobre načasovaným štartom seriálu a preto potrebovala výplň doby medzi 20:00 a 20:40. Tú našla, v podobe 21 - minútového sitcomu. Aby okno vyplnila, neúmerne naťahuje breaky a sitcom štartuje po 20:20. Pritom naplniť reklamné breaky okolo aktuálne najmenej sledovaného titulu v prime-time musí byť umenie.
V pondelok, utorok a stredu si JOJ našla svoj čas nie o 20:00, ale až po skončení hlavného titulu večera. Na seriály Crime Scene Investigation si totiž diváci vo svojich časoch zvykli, podiely sú nad 20 %, niekedy rastú aj bližšie k tridsiatke. JOJ možno neuvedomelo využíva skutočnosť, že práve túto poslednú časť prime-timu neobsluhuje Jednotka, ktorej sa darí naopak najmä vďaka hlavným večerným programom (Dr. House, Drišľakoviny, romantika).
Jarná štruktúra na jednej strane ukazuje boom amerických seriálov, ktorým sa u nás aktuálne darí. Na druhej strane, posledné nemecké série v prime-time, Helicops v pondelok na Jednotke alebo Kobra 11 v obdobnom čase v utorok na Markíze sú pre štruktúry príťažami. Helicops je jasným prepadákom, podiely sú veľmi nízko okolo 12 %, Kobru 11 sleduje síce asi 32 % divákov. To je však pre prime-time Markízy prinízky podiel, preto Kobra tento týždeň v štruktúre Markízy končí.
Markíza namiesto niekoľko rokov otáčanej série Kobra 11 presunie na utorok Pestúnku, ktorej sa darilo v stredu po 21:00 len veľmi vlažne a spolu s titulom Rozvedení so záväzkami nedokázali splniť svoju úlohu - byť lepší, ako romantické pilcherovky na Jednotke. O týždeň Markíza mení taktiku a pokúsi sa konkurovať systémom klin sa klinom vybíja. Preplatila totiž majiteľa práv a výrobcu týchto 54 filmov, nemeckú verejnoprávnu ZDF, aby časť zo série sfilmovaných románov Rosamundy Pilcherovej získala. Obe televízie tak v stredu ponúknu tak to isté. Výhodou Markízy je, že diváci si ju zapnú každý deň, aj keď možno pri nej nezostanú, devízou Jednotky je zas skutočnosť, že ju si zvyknú zapínať práve v stredu.
Programovému manažmentu Jednotky sa podarilo rozmiestniť úspešné tituly v štruktúre hlavného vysielacieho času tak, aby boli vyskladané rovnomerne. Nákupom Milionára zachránil štvrtok, ktorý bol niekoľko mesiacov v absolútnom závese a jedným z najslabších miest Jednotky. Návrat kvízovej show tak oslabil dlhodobo najsilnejší titul zábavy na JOJ, Inkognito. Z 370 až 400 tis. divákov je teraz asi 300 tisíc. Inkognito okrem aktuálneho oslabenia čakajú aj ďalšie ťažké časy, spoločnosť Fremantle si nárokuje formát u spoločnosti Maya, tá tvrdí, že je jej. V Česku u TV Prima už Fremantle prebral celú výrobu programu, u nás zatiaľ situácia stojí. Aspoň navonok.
Objavom Markízy túto jar boli katastrofické videá, jednoducho kúpila staršiu reláciu so zostrihom autentických záberov nešťastí a katastrof a jednoduchým over-voicom titul lokalizovala. Piatok tak bol na Markíze kráľom efektivity. Spočiatku dosahovali takéto piatky až 40-percentné podiely, Markíza neskôr vytvorila zostrihom videí samostatnú reláciu Piatok 13., alebo inými slovami pridala moderované vstupy, v rámci ktorých sa akvizičná relácia naďalej vysielala vsunutá dovnútra relácie aj so zvučkou. Pozitívnejší a médiami dobre prijatý formát spoločnosti Maya Hit storočia Jednotke prináša výborné podiely a v piatok pozíciu trhovej jednotky. Ak bude ešte mierne rásť, môže sa dopracovať na dvojnásobky trhových podielov Supertela alebo Superkraja.
Poradie úspešnosti titulov v štruktúrach televízií v jednotlivé dni
modrá - Markíza, oranžová - Jednotka, červená - JOJ
Aj v sobotu na druhú koľaj Markízu odsúva Jednotka, aj keď nejde o vyslovene železnú pravidelnosť. Pošta pre teba obľúbená starším publikom generuje Jednotke skvelé podiely a Markíza nestačí, pretože staršieho diváka na jej vysoké podiely nevyhnutne potrebuje. Repríza Susedov z pondelka je zatiaľ najúspešnejšou alternatívou Pošty pre teba.
Nedeľné Bailando Markízy je najúspešnejší ťažiskový titul jarnej časti sezóny, televízia sa už musela vysporiadať s jeho neúmernou dĺžkou, ktorá programu ubližovala. Podobne ako pri Superstar, semifinálové rozhodnutie oddelila do samostatného programu. Dve časti však za sebou kontinuálne nasledujú bez vkladania iného titulu. Titul centrálne naplánovaný staniciam CME však úspech Let´s Dance nezopakoval.
Do Jednotky sa nástupom jarnej sezóny a príchodom nových ľudí vrátil život, opäť je to relevantná televízia s konkurencieschopnou ponukou a to takmer po ročnej stagnácii. Skôr ako reálne znovuzrodenie je však terajšie nastavenie Jednotky dôkazom o tom, že programový manažment má dobrú schopnosť variť z vody. Či je okrem šikovnosti aj geniálny, ukáže obrana na útoky televízie JOJ budúcu sezónu. JOJ chce totiž aspoň prechodne miesto dvojky na trhu, ktoré má rezervované Jednotka, ktorá na ťažké súboje budúcu sezónu peniaze mať nebude.
Tohtoročná jar na Markíze nie je tak optimistická, ako minulý rok (Nevesta pre milionára, spustenie Reflexu). Stredajší prime-time skončil neúspechom, nové Teleráno víkend sa zabeháva veľmi dlho, Bailando rekordy netrhá. Televízia musela robiť presuny v utorok i štvrtok po 22:00. Napriek rozumnej príprave a načasovaniu Ordinácie totiž nemyslela na to, ako plynule a prirodzene po skončení seriálu o 21:00 dobre naviazať, alebo sa jej aspoň plány v tomto smere nevydarili. Nič sa však nedeje, výsledky programovej výkonnosti Markízy sú v norme, avšak skôr v spodnej časti svojej škály.